• Svar på tråden Loket levde i ensamhet
  • Anonym (G)

typ 70% av Sveriges befolkning är ensamma skulle jag tro

• Anonym (L)

Har man sällskap av andra så är man inte ensam oavsett om det är fru, barn, kompisar eller andra. 

• Anonym (e)

Mycket onödigt uttalat av Lasse.

• Anonym (Keramik i stället)
    Anonym (G) skrev 2025-01-31 16:48:31 följande:

typ 70% av Sveriges befolkning är ensamma skulle jag tro

Är avsaknad av parter och barn samma sak som  ensamhet? Räknas inte vänner in? Lasse Kroner själv var en vän till loket, inte tillräckligt tydligen enligt honom själv. Är det då ett utslag på Lasse Kroners dåliga samvete?

Eller var Loket verkligen ensam?
    Anonym (e) skrev 2025-01-31 16:58:45 följande:

Mycket onödigt uttalat av Lasse.

Lasse lade en värdering i uttalandet. Speglade inte nödvändigtvis hur Loket själv kände.
    Anonym (L) skrev 2025-01-31 16:49:37 följande:

Har man sällskap av andra så är man inte ensam oavsett om det är fru, barn, kompisar eller andra. 

Så uppfattar jag det också.
  • Anonym (e)
    Anonym (Keramik i stället) skrev 2025-01-31 17:01:59 följande:
    Lasse lade en värdering i uttalandet. Speglade inte nödvändigtvis hur Loket själv kände.
    Precis, det blir en märklig bild som Loket inte kan bemöta.
  • Tecum
    Anonym (L) skrev 2025-01-31 16:49:37 följande:

Man kan känna sig ensam och i otakt med omgivningen även om man har vänner och bekanta. Precis som man kan känna sig ensam i en kärleksrelation som inte är bra.

Du definierar ensamhet rent tekniskt, har man människor omkring sig är man inte ensam. Men ensamhet är en känsla och en upplevelse. man saknar något väsentligt.
    Tecum skrev 2025-01-31 17:30:20 följande:
    Man kan känna sig ensam och i otakt med omgivningen även om man har vänner och bekanta. Precis som man kan känna sig ensam i en kärleksrelation som inte är bra.

Du definierar ensamhet rent tekniskt, har man människor omkring sig är man inte ensam. Men ensamhet är en känsla och en upplevelse. man saknar något väsentligt.
    Det här gäller Lasse Kroners värdering, där jag förstår att han anser att ensamhet är synonymt med avsaknad av familj. Håller du med om detta? Eller har Lasse Kroner fel och att en människa med berikande vänskap och aktiviteter inte kan benämnas som ensam?
Svar på tråden Loket levde i ensamhet