• Svar på tråden Loket levde i ensamhet
  • Anonym (Tumme upp)

Efter vad jag har förstått var Lokets ensamhet självvald, i så motto att han valde bort egen familj. Att han på ålderns höst blev mer och mer ensam är inte konstigt eftersom vänner och bekanta föll av en efter en. 

Det är inte ovanligt att någon som kommit upp i åren börjar känna det som om de  blir ensamma kvar. Det är svårare att skapa nya kontakter när man blir äldre.

Jag tror att det var detta Lasse menade.

• Tecum
    Anonym (Keramik i stället) skrev 2025-01-31 17:45:52 följande:
    Det här gäller Lasse Kroners värdering, där jag förstår att han anser att ensamhet är synonymt med avsaknad av familj. Håller du med om detta? Eller har Lasse Kroner fel och att en människa med berikande vänskap och aktiviteter inte kan benämnas som ensam?
    För en gångs skull har Lasse Kroner rätt. En person kan ha både släkt vänner och bekanta som denne umgås med, men om en egen familj är det personen vill ha är hen ensam. Det räcker inte med berikande vänskap, kärlek är en annan sak.
    Det kan rentav vara värre och öka känslan av ensamhet att umgås med personer som har partner och barn, ständigt bli påmind om vad de har och var han saknar.

Samma fenomen som hos kvinnor som inte har barn men vill ha eller inte kan få och som mår dåligt av att umgås med gravida eller vänner med barn.
  • Anonym (Keramik i stället)
    Tecum skrev 2025-01-31 18:46:08 följande:
    För en gångs skull har Lasse Kroner rätt. En person kan ha både släkt vänner och bekanta som denne umgås med, men om en egen familj är det personen vill ha är hen ensam. Det räcker inte med berikande vänskap, kärlek är en annan sak.
    Det kan rentav vara värre och öka känslan av ensamhet att umgås med personer som har partner och barn, ständigt bli påmind om vad de har och var han saknar.

Samma fenomen som hos kvinnor som inte har barn men vill ha eller inte kan få och som mår dåligt av att umgås med gravida eller vänner med barn.
    Det går inflation i uttrycket ensamhet. Avsaknad av kärleksrelation är inte synonymt med ensamhet. Du lägger också en värdering i hur en avsaknad av en kärleksrelation (eller vad vi nu ska kalla det) påverkar en människa. Enligt dig så är det värre att umgås med vänner pga den här avsaknaden av kärleksrelation. Du utgår från dig själv.
    Anonym (Tumme upp) skrev 2025-01-31 18:42:37 följande:

Efter vad jag har förstått var Lokets ensamhet självvald, i så motto att han valde bort egen familj. Att han på ålderns höst blev mer och mer ensam är inte konstigt eftersom vänner och bekanta föll av en efter en. 

Det är inte ovanligt att någon som kommit upp i åren börjar känna det som om de  blir ensamma kvar. Det är svårare att skapa nya kontakter när man blir äldre.

Jag tror att det var detta Lasse menade.

Så har jag också förstått saken. Med skillnaden att han verkade kapabel att skapa nya relationer, höll på med travet och hade ett umgänge, trivdes på äldreboendet och fick besök av en vän (som också uttalat sig i artikeln) ett ganska bra liv med andra ord. Han kanske ångrade vissa livsval, det låter jag vara osagt, men ensam? Det låter det inte som. Avsaknad av kärleksrelation med eventuella barn är inte synonymt med ensamhet.

Lasse Kroner får det att låta som att Loket dog under tragiska, ensamma förhållanden. Jag undrar om Loket själv skulle uppfatta det på det sättet.

• Anonym (Rubrik)

Fast du står ju tydligt sista tiden i hans liv om man läser vad som står.

Leif ?Loket? Olssons liv i ensamhet ? sista tiden
    Anonym (Rubrik) skrev 2025-01-31 19:20:37 följande:

Fast du står ju tydligt sista tiden i hans liv om man läser vad som står.

Leif ?Loket? Olssons liv i ensamhet ? sista tiden
    Vad menar du? Det är Lasse Kroners åsikt. 
    "Att en människa ska gå bort i ensamhet, det tycker jag är för jäkligt, säger vännen Lasse Kronér."

Det Lasse Kroner syftar på är att Loket aldrig skaffat barn eller partner mot slutet. Att Lasse själv är en del av Lokets vänkrets och en lösning på den förmodade ensamheten verkar inte falla Lasse in.
  • Tecum
    Anonym (Keramik i stället) skrev 2025-01-31 19:08:33 följande:
    Det går inflation i uttrycket ensamhet. Avsaknad av kärleksrelation är inte synonymt med ensamhet. Du lägger också en värdering i hur en avsaknad av en kärleksrelation (eller vad vi nu ska kalla det) påverkar en människa. Enligt dig så är det värre att umgås med vänner pga den här avsaknaden av kärleksrelation. Du utgår från dig själv.
    Jag säger inte att det gäller alla, men det kan vara så. Det blundar du för. Och hur Loket kände vet ingen av oss.
    Tecum skrev 2025-01-31 19:30:09 följande:
    Jag säger inte att det gäller alla, men det kan vara så. Det blundar du för. Och hur Loket kände vet ingen av oss.
    Hur Loket kände vet vi inte, Inte heller Lasse Kroner (eller du) 

Vad vi vet är däremot att ensamhet inte är synonymt med en avsaknad av en kärleksrelation. Läser man artikeln så verkade Loket somna in relativt lycklig. Lasse Kroner tyckte däremot att det var för jäkligt att Loket gick bort i ensamhet. Var fanns du i så fall, Lasse?
Svar på tråden Loket levde i ensamhet