• Anonym (Fundersam)

Npf sömn

Hur är sömnen för era barn med Npf ? 

På de flesta ställen står, svårt med insomnade, uppvak och dålig sömn.

Här har vi en 7 åring med koncentrationsvårighet (odiagnostiserad) Men som i princip alltid somnar inom 5 min, utan utbrott eller annat. Inga uppvak.
    Ser det ut så hos någon annan ? 

• Svar på tråden Npf sömn
  • Anonym (Mamma till 3 med npf)

Första barnet sov på mig mellan 23-05  de 5 första åren.

Nr2. Somnade efter 4 h nattning och sov ca 4 h för att nattas om i ca 1 h och sov ca 4 h till.

Nr 3 somnade 19 och vaknade 04 första 5 åren

• Spucks

Mitt barn med diagnostiserad grav ADHD sover utmärkt - somnar utan problem och sover många timmar.

• Anonym (L)

Min 3,5-åring med autism har aldrig haft problem med sömnen. Han sover 11-12 timmar utan uppvak. Tror att det är väldigt individuellt. 

• Anonym (Fundersam)

Tack till er som svarat.
    Det är säkert individuellt precis som ni beskriver.
    Dock alltid varit sömnbesvär man hört från bekanta och läst om. 
    Vi har alltid haft lång sömn 9-12h och snabba insomnanden. Kanske för snabba insomnanden tom För att anses ?normalt? .

• Spucks
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-02-03 00:12:00 följande:

Tack till er som svarat.
    Vi har alltid haft lång sömn 9-12h och snabba insomnanden. Kanske för snabba insomnanden tom För att anses ?normalt? .

Varför ska det vara onormalt att somna snabbt? Mitt barn somnar vanligtvis inom några minuter. Tycker det är inget konstigt med det.
  • Anonym (E)

Min son som idag är 14 har alltid sovit bra, han går nu och lägger sig 22 och går upp 7.30, han ville förlänga till 23 men då kom han inte upp på morgonen så vi testade 22.30 men är nu på hans eget initiativ tillbaka på 22. Helgerna sover han gärna till 10-11 om vi inte har aktiviteter inbokade. 

• Anonym (letar)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-01-31 22:05:53 följande:
    Npf sömn

Hur är sömnen för era barn med Npf ? 

På de flesta ställen står, svårt med insomnade, uppvak och dålig sömn.

Här har vi en 7 åring med koncentrationsvårighet (odiagnostiserad) Men som i princip alltid somnar inom 5 min, utan utbrott eller annat. Inga uppvak.
    Ser det ut så hos någon annan ? 

Bara för att något är vanligare vid ett tillstånd som tex NPF betyder ju inte att alla individer har problem, eller lika stora problem inom området. Det finns ju utrymme för viss variation där.

Sen är ju inte all koncentrationssvårighet så pass att det skulle ge en diagnos inom NPF heller. 

Letar du problem hos ditt barn eller kan du möta honom där han är i olika avseenden?
  • Anonym (H)

Nu är inte min son diagnostiserad, men jag misstänker högfungerande autism hos honom.

Han är 4,5 år. Somnar snabbt på kvällarna, sällan några uppvak, men vaknar sjukt tidigt. Detta påverkar hans kompisrelationer på förskolan väldigt negativt då han blir överspelt, övertrött och bryter ihop för minsta lilla.. Det gör ont i mig.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (letar) skrev 2025-02-05 13:23:26 följande:
    Bara för att något är vanligare vid ett tillstånd som tex NPF betyder ju inte att alla individer har problem, eller lika stora problem inom området. Det finns ju utrymme för viss variation där.

Sen är ju inte all koncentrationssvårighet så pass att det skulle ge en diagnos inom NPF heller. 

Letar du problem hos ditt barn eller kan du möta honom där han är i olika avseenden?
    Snarare analyserar olika symtom/beteenden.
    Därför frågar jag här för att få en överblick om många trots allt sover bra med en Npf diagnos.
    Det finns flera saker hos barnet som eventuellt pekar på en npf diagnos, vill ge så bra förutsättningar som möjligt till mitt barn Och starta utredning i tid om det skulle behövas.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (H) skrev 2025-02-05 14:17:28 följande:

Nu är inte min son diagnostiserad, men jag misstänker högfungerande autism hos honom.

Han är 4,5 år. Somnar snabbt på kvällarna, sällan några uppvak, men vaknar sjukt tidigt. Detta påverkar hans kompisrelationer på förskolan väldigt negativt då han blir överspelt, övertrött och bryter ihop för minsta lilla.. Det gör ont i mig.

Tack för ditt svar . 

Förstår det är jobbigt när det påverkar kompisrelationer.
    Hjälper förskolan till med extra vila tex ? 

• Anonym (J)
    Anonym (Fundersam) skrev 2025-02-03 00:12:00 följande:

Tack till er som svarat.

Orolig? Stressad? Hur är era rutiner. Sånt påverkar väldigt mkt. Stresshormoner i kroppen så är det okligt att kunna sova.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (J) skrev 2025-02-07 14:47:26 följande:
    Orolig? Stressad? Hur är era rutiner. Sånt påverkar väldigt mkt. Stresshormoner i kroppen så är det okligt att kunna sova.

Vi har relativt lika rutiner vecka för vecka. 

men hos oss är det inte heller sömnen som är ett problem. 

Mest intresserad av om andra som redan har npf diagnoser har lång sömn :)

Svar på tråden Npf sömn