Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Fel att kräva att hen ska vara barnvakt

Din man har rätt. Du kan inte förvänta dig att hen ska göra dig tjänster för att du betalar någons lån. Det blir som att du tycker att hen står i skuld till dig, och så är det, men bara gällande pengar, inget annat, det är två helt olika situationer. Personen är inte ditt obetalda tjänstehjon. Och det spelar ingen roll att hen är arbetslös heller. Hen har ingen som helst skyldighet någonstans att göra saker för dig. Du ska utgå från exakt samma läge som vilken annan person som helst, och nej betyder nej. Personen är upptagen, punkt.

• Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-02 10:53:43 följande:
    Jo precis, för att mitt syskon inte ska hamna hos kronofogden eller bli hemlös? och självklart skulle syskonet inte vabbat hela perioden. Men det är svårt att pussla i flera veckor och så vet man en person bara sitter hemma. Det är provocerande då att inte kunna ta EN dag när barnet är friskt egentligen men typ för trött för att orka tempot. 
    Precis, och det är en helt annan fråga där du får fundera över vilken slags relation ni har egentligen. Hur länge ska du fortsätta betala? Kommer du att få tillbaka pengarna? Har ni skrivit något slags skuldebrev? Eller kommer du att behöva kräva tvångsförsäljning för att få tillbaka pengarna? Eller ska du bara efterskänka skulden?
  • Anonym (B)
    Xenia skrev 2025-02-02 18:47:15 följande:
    Hur tänker ni svenskar egentligen? Man hjälper sitt syskon och har inte rätt att förvänta sig någon tacksamhet och hjälpsamhet tillbaka? Vilken känslokyla!

Det är ju inte som att TS lånat ut pengar för att själv tjäna pengar (ränta) utan TS gör det enbart för att hjälpa sitt arbetslösa syskon.  Så syskonet står faktiskt i moralisk skuld till TS.
    Nej, det har man faktiskt inte. Man är inte skyldig att ställa upp bara för att man fått hjälp med pengar, man kan inte "äga" en annan person på det sättet och hålla skulder över huvudet på varandra. Du som pratar om moral, det är inte särskilt snällt att komma dragandes med "ja men jag har ju faktiskt betalat ditt lån...". Om man hjälper någon så ska det vara utan underförstådda krav på motprestation!
  • Anonym (B)
    Anonym (Du blir utnyttjad) skrev 2025-02-02 15:26:44 följande:

Du låter dig utnyttjas. Sluta betala en massa för ditt syskon! Prata med banken och se vad som krävs för att dra sig ut dealen. 

Sen ska du få pengar när du är hemma med sjukt barn också. 

Vad som krävs är väl att syskonet får så pass bra inkomst att hen själv får stå för lånet, eller hittar någon annan medsökande. Ts kan tyvärr inte dra sig ur om inte banken går med på det och har 100 % lika stort ansvar för lånet som syskonet har och kan inte ens kräva en krona för det, om det inte finns något skriftligt.

www.sparbankentanum.se/privat/tips-och-rad/medlantagare.html

Det går inte att dra sig ur eller lämna ifrån sig ansvaret för ett gemensamt lån utan att banken går med på det.

- Om det gemensamma lånet är ett bolån för en gemensam bostad och en av personerna vill bo kvar så måste den personen lösa ut den andra personen och ta över bolånet själv. Då gör banken en ny kreditprövning på den personen som vill behålla bolånet och om bedömningen är att den personens ekonomi inte kommer klara lånekostnaderna och hushållets utgifter så kan en låneansökan avslås. En lösning kan då vara att man hittar en annan medlåntagare, säger Emma Schröder.

En medlåntagare tar ett gemensamt lån på samma villkor som huvudlåntagaren och har samma skyldigheter och ansvar som huvudlåntagaren.
  • Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-02 21:28:35 följande:
    Men om jag får utebliven inkomst så påverkar detta mig. 
    Det ger dig ingen som helst rätt att försöka avkräva ditt syskon tjänster här och där. Du skrev under lånet, du visste väl villkoren?
  • Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-02 21:09:53 följande:
    Hur drabbar detta min partner menar du? Jag ser det som en väldigt liten sak att göra. Hen skulle enbart sitta bredvid barnet som tittar på tv i ett par timmar. Jag skulle vara hemma samtidigt, men kunna ta två möten som var 1,5 timme långa. Men jag kan inte lämna barnet helt själv framför tv:n. 
    Eftersom ni är gifta och du har ett bostadslån som du betalar för så kan det drabba honom ekonomiskt om varken du eller syskonet kan betala, t ex.
  • Anonym (B)
    Anonym (Du blir utnyttjad) skrev 2025-02-03 00:16:40 följande:
    Jag utgår från att ts också äger boendet med tanke på att hon står på lånet. Då kan ts kräva att bli utlöst eller att boendet säljs. 
    Långt från säkert.

www.familjensjurist.se/vara-tjanster/medlantagaravtal/

När man köper bostad och ansöker om lån hos banken kan banken kräva en medlåntagare för att bevilja bostadslånet. En medlåntagare är en person som tillsammans med låntagaren står med på ett lån och är solidariskt ansvarig för att lånet ska betalas tillbaka till banken. En medlåntagare kan vara en förälder eller en sambo. I de flesta fall står medlåntagaren inte med som ägare till bostaden, utan hjälper endast till så att låntagaren kan låna pengar från banken.
  • Anonym (B)
    Hjelm skrev 2025-02-03 08:34:24 följande:

Du valde ju att ge ditt syskon den här hjälpen utan något krav på motprestation. Då kan du heller inte villkora lånet i efterhand.

Däremot tycker jag det låter svagt av ditt syskon att inte passa på att ställa upp. I den sitsen hade jag verkligen velat ge något tillbaka!

Men många människor är sådana. De tar allt vad de kan utan att vilja ge. Därför bör du nog väldigt snart sätta ett tak för din generösa gåva.

Håller med om det du skriver, men undrar vad du menar med tak. Ts har skrivit under lånet hos banken och kommer inte loss såvida ingen annan tar över det eller att lånet är avbetalt.
  • Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-03 12:16:29 följande:

Om du köper en bostad för 12 miljoner, du har några miljoner i kontantinsats, precis så mycket som behövs, sedan är marknaden trög. Då kommer du kanske idag istället sälja bostaden för 8 miljoner och då går du i förlust med ex antal miljoner. Marknaden förändras liksom. 

Så ja, något går att sälja men nu går ju jag in och får dessa skulder också? jag vill inte ha dessa skulder heller. Så jag tjänar ingenting på försäljning i dagsläget. 

Finns det något papper skrivet på att du ska få tillbaka några pengar?
  • Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-03 13:11:03 följande:
    Nej, det börjar däremot ljusna på marknaden snart. 
    Kommer du att ta till tvångsförsäljning då? Är ditt syskon medveten om planen?
Svar på tråden Fel att kräva att hen ska vara barnvakt