• Mkay

Oron för missfall gör att jag tappar mig själv

Man kan boka in sig på ultraljud (på privat klinik eller alla klinker? Vi gjorde det på privat klinik) som man betala själv om man vill kolla läget/är orolig. Det gjorde vi efter att jag fått en blödning då det inte är något man blir erbjuden även vid blödning innan man gått över perioden då missfall är som vanligast. Det var skönt att se att allt var som det skulle där inne 

• Mkay
    Anonym (C) skrev 2025-02-02 23:25:08 följande:

Det du också kan göra är att ringa gynmottagningen och säg som det är, att du haft blödningar och överdriv och säg du haft ont. Att du är rädd att det kan vara missfall, då borde du få tid att kolla upp det via ultraljud där.
    Behöver såklart inte vara något missfall, men tänker så det lindrar din oro. Man brukar få komma in rätt fort och kolla, iaf där jag bor 🌸

Det gäller inte under perioden man oftast får missfall tyvärr (fram till v.12 om jag inte missminner mig). Jag fick en kraftig blödning i v.10 och fick ingen tid via BM utan fick kontakta en privat klinik och betala för ultraljud själv. BM sa bara att det troligtvis var missfall men att de ändå inte kan göra något åt det så då kolla de inte det under den perioden.. kan dock lugna TS med att jag hade en kraftig blödning och att BM ändå hade fel. Bebisen är 13 månader idag och frisk :)
  • Mkay
    Anonym (Förstagångsgravid) skrev 2025-02-07 23:03:04 följande:

Jag åkte in till akuten idag på inrådan av 1177 då min ljusrosa blödning tilltagit till kraftigt, blivit rött och medfört smärtor liknande mensvärk. Fick träffa en ssk som ringde till gynmottagningen och blev sedan hemskickad med "Eventuellt har du fått ett missfall, och vi har inte tid idag. Då detta inte ett akut läge så får du åka hem och avvakta". 

Jag fick alltså ingen undersökning och inga svar. Dom hade inte tid för mig. Jag bröt ihop och sa att jag kan inte leva såhär i ovisshet längre. Kan inte sova, äta eller jobba.
    Men läget var fortfarande inte akut. 

Hur ska jag veta om det är ett missfall eller om det är någonting farligt såsom utomkvedshavandeskap eller så utan att de kollar? 

De säger att jag ska ta ett graviditetstest igen om 5 veckor. 

Jag gick hem. 

Som sagt så kommer inte den allmänna vården ge dig en undersökning under perioden som missfall är vanligt och man inte kan göra något åt det ändå. Du måste boka in dig på en privat klinik för ultraljud som du själv bekostar så kommer de kunna säga hur det ser ut där inne. Det kan vara missfall men behöver inte vara det heller Hjärta
Svar på tråden Oron för missfall gör att jag tappar mig själv