Inlägg från: Siripiri |Visa alla inlägg
  • Siripiri

Oron för missfall gör att jag tappar mig själv

Anonym (Förstagångsgravid) skrev 2025-02-07 23:03:04 följande:

Jag åkte in till akuten idag på inrådan av 1177 då min ljusrosa blödning tilltagit till kraftigt, blivit rött och medfört smärtor liknande mensvärk. Fick träffa en ssk som ringde till gynmottagningen och blev sedan hemskickad med "Eventuellt har du fått ett missfall, och vi har inte tid idag. Då detta inte ett akut läge så får du åka hem och avvakta". 

Jag fick alltså ingen undersökning och inga svar. Dom hade inte tid för mig. Jag bröt ihop och sa att jag kan inte leva såhär i ovisshet längre. Kan inte sova, äta eller jobba.
    Men läget var fortfarande inte akut. 

Hur ska jag veta om det är ett missfall eller om det är någonting farligt såsom utomkvedshavandeskap eller så utan att de kollar? 

De säger att jag ska ta ett graviditetstest igen om 5 veckor. 

Jag gick hem. 

Lovar att du vet om det är utomkveds, gått igenom båda. Gått igenom tidiga missfall och ett utomkveds som slutade i uppdriven äggledare och operation. Ett X kommer inte bara ge dig mensvärksliknande smärtor, du kommer skaka av smärtan när det väl börjar krisa. 

Ta ett gravtest, är teststrecket svagare än sist du tog är det antagligen ett missfall💔 

• Siripiri
    Anonym (Förstagångsgravid) skrev 2025-02-13 07:17:30 följande:

Jag fick hoppa in på en avbokning på ett privat ultraljud 🙏 

Visade sig att det inte finns någon graviditet kvar och nu är jag inne på utredning för utomkvedshavandeskap då hcg är väldigt högt. 

Jag vill bara skicka med er att lita på magkänslan och våga söka hjälp om något känns fel ❤️ 

Åh nej.. hur högt? kommer du få ta cellgifter? ♥️ 

• Siripiri
    Nenni0026 skrev 2025-02-13 21:09:56 följande:
    Läkaren som gjorde ultraljudet sa 3000 om jag inte minns helt fel. Därför behövde det utredas. Vet inget om eventuell medicin men han sa att om det inte sjunker som förväntat så blir det operation. Vet inte hur mycket det behöver sjunka? 
    Har för mig att upp till 5000 i HCG kan du få cellgifter om du inte vill göra operation. Men tar dem bort fostret innan det hinner spricka så kan dem rädda äggledaren. Så hoppas dem gör ett snabbt beslut isåfall! Börjar du blöda och du får ensidiga smärtor så är det snabbaste vägen till akuten! 
  • Siripiri
    Anonym (Förstagångsgravid) skrev 2025-02-15 10:05:13 följande:
    Hej och tack för ditt svar!

Fick veta igår kväll att jag nu ligger på 1500. Tror du att det finns risk för operation/cellgifter? Jag har svårt att förstå den bilden du la ut.. 

Det är ju jätte bra att det sjunkit då kan kroppen ha tagit hand om det själv 🙏🏼♥️ För det kan den göra om jag inte minns fel när jag läste som mest om de.  

Jag hade bara 464 i HCG  dagen innan min äggledare sprack.. var aldrig uppe i över 500 i HCG. Dock gick den lite uppe ner, plussade olika stark dagarna innan operationen. 

Bilden: om du har under 5000 i HCG är cellgifter fortfarande ett alternativ, är det över blir operation om jag förstått saken rätt. 

Finns för och nackdelar med både operation och cellgifter, hoppas läkaren tar upp dem med dig! Jag hade läst att man inte fick försöka på ett halvår efter dem (så var nästan glad att det blev operation) men sedan har andra fått höra bara 3 månader. 

Men du har ingen ensidig smärta eller? Utan värker i hela? 

Svar på tråden Oron för missfall gör att jag tappar mig själv