• Anonym (Magnum)

Hur ofta äter du "sötsaker"?

Precis som titeln lyder, hur ofta äter ni något "sött"? Med sött medan jag t ex godis, bakelser, glass osv. 

Själv blir det förmodligen uppemot 3-4 gånger i veckan, vilket jag vet absolut inte är optimalt. 

Har ni några särskilda regler kring hur ofta ni får äta sötsaker och när ni får äta det? :) 

• Svar på tråden Hur ofta äter du "sötsaker"?
  • Anonym (Mini)

Nästan aldrig faktiskt, nån gång i månaden kanske. Tycker inte det är så gott längre, blir så jäkla översött. Tar hellre en god kopp kaffe eller cola zero. Helt ärligt så tycker jag mat är väldigt mkt godare, har inget av det sötsug en del verkar ha.

• Anonym (Py)
    cosinus skrev 2025-02-03 15:20:39 följande:

Hmm, vad ska jag tro? I snitt 5 dagar i veckan? Kan ju försöka minnas förra veckan...

Måndag - yep då hade vi kakor kvar sen vi bakat till en lagförsäljning 
    Tisdag - tror inte det
    Onsdag - kollegan kastade 7-8 godisar på mitt skriv-bort - tackar
    Torsdag - 2 godisar var kvar
    Fredag - yep då hade vi besök och fredagsmys.
    Lördag - yep godis
    Söndag - nej.

Men allt som oftast så är det någon bit fika i fikarummet som man tar en cm av. Eller att någon erbjuder en liten bit choklad och såna saker. Det är många dagar men 90 % av gångerna är mängden liten.

Du beskriver mitt intag ganska mitt i prick. En chokladbit eller två är gott, men oftast äter jag inte så mycket mer än så per dag. 
  • Anonym (Kvinna 40)

Väldigt sällan, det är nog bara på kalas när man tar för artighetens skull, jag har slutat med både godis och snacks, inget medvetet val utan har bara lessnat av någon anledning men bra är väl det :) 

Som någon annan skrev så uppskattar jag mer god mat nuförtiden, och mackor, mackor är nog bland det bästa jag vet, vitt färskt mjukt bröd med en skiva skinka på, men det försöker jag däremot medvetet att utesluta, kolhydraterna fäster bättre än de gjorde för 10 år sen, haha, men knäckebröd med skivad gurka och lite salt på har blivit ett bra alternativ 

• Anonym (M)

När jag var singel åt jag kanske 1-2gr i veckan, men sen när jag blev tillsammans med min pojkvän så åt vi nå sött varje gång vi sågs och gjorde detta i ett års tid.
    Vi insåg sen att vi båda inte mår bra av det och har nu gjort att vi äter nått lite sött lördag eller söndag och äter nyttigare mat. Vi båda har sagt sedan vi ändrade om kosten/mindre sött så har vi båda två börjat må bättre :)

• Anonym (T)
    Anonym (Kvinna 40) skrev 2025-02-03 16:07:47 följande:

Väldigt sällan, det är nog bara på kalas när man tar för artighetens skull, jag har slutat med både godis och snacks, inget medvetet val utan har bara lessnat av någon anledning men bra är väl det :) 

Som någon annan skrev så uppskattar jag mer god mat nuförtiden, och mackor, mackor är nog bland det bästa jag vet, vitt färskt mjukt bröd med en skiva skinka på, men det försöker jag däremot medvetet att utesluta, kolhydraterna fäster bättre än de gjorde för 10 år sen, haha, men knäckebröd med skivad gurka och lite salt på har blivit ett bra alternativ 

Vitt bröd räknas väl iprincip som sötsak då det innehåller mycket socker
  • Mrs Moneybags

Försöker hålla mig till en-två gånger per vecka.

Min syster och hennes ena son äter noll godis eftersom de helt enkelt inte gillar det. 

Jag är också otroligt förtjust i ostar. Det blir väl en gång i veckan - fredagsmys eller lördagsgott. 

• Anonym (sockerråtta)

Nästan varje dag tyvärr. Hade lyckats minska mitt sockerintag men så blev jag arbetslös och började plugga. Och sen fick jag jobb och fortsatte plugga, vilket betyder mycket plugg på trötta kvällar och nätter. Jag började dricka läsk för att kicka blodsockret och tyvärr följde andra dåliga snacksvanor efter.
    Hoppas det blir bättre i sommar när skolan är klar.

• Anonym (Mimmi)

Ungefär 1 gång i veckan, gärna på helgen. På sommaren kan det bli glass lite oftare. Äter aldrig tårta, bullar eller kakor. 1 semla på fettisdagen.

• Anonym (S)

Varje dag, men det är inte så mycket. Lite choklad eller en kaka till kaffet. Äter nyttigt i övrigt. På helgerna äter jag lösgodis, men inte så mycket av det heller, ca 6-7 mindre bitar per gång. 

Svar på tråden Hur ofta äter du "sötsaker"?