• Anonym (Magnum)

Hur ofta äter du "sötsaker"?

Precis som titeln lyder, hur ofta äter ni något "sött"? Med sött medan jag t ex godis, bakelser, glass osv. 

Själv blir det förmodligen uppemot 3-4 gånger i veckan, vilket jag vet absolut inte är optimalt. 

Har ni några särskilda regler kring hur ofta ni får äta sötsaker och när ni får äta det? :) 

• Svar på tråden Hur ofta äter du "sötsaker"?
  • Anonym (för fet för ett fuck)

Tidigare 3-4 dagar per vecka om inte mer. Vikten skenade iväg där senaste året, så nu håller jag på att gå ner. Har ätit "sötsaker" (om man inkluderar kakor, godis, snacks och allt sånt) vid ett tillfälle det här året. Det var en liten desert på restaurang på min flickväns födelsedag.

• Embla twopointoh

När äter sötsaker när jag vill/har möjlighet, men om jag ska försöka mig på ett snitt skulle jag säga 1-2 dagar/vecka. Det handlar inte heller om stora mängder, per gång, en kaka till fikat på jobbet, en rad från en chokladkaka när jag tittar på serien jag följer. Ibland kan jag dock mula i mig lite mer, men det är ganska sällan.

• Anonym (icke)

Äter inte sötsaker :) Äter ordentlig riktig mat så har inget behov av sött, chips, läsk etc...

• Anonym (nn)
    Anonym (icke) skrev 2025-02-03 17:49:45 följande:

Äter inte sötsaker :) Äter ordentlig riktig mat så har inget behov av sött, chips, läsk etc...

Rolig på fest! Vi andra kan gilla att äta något sött för att det är gott utan att ge andra pekpinnar för att deras kost då tydligen skulle sakna något.
  • Anonym (Annika)
    Anonym (nn) skrev 2025-02-03 18:07:49 följande:
    Rolig på fest! Vi andra kan gilla att äta något sött för att det är gott utan att ge andra pekpinnar för att deras kost då tydligen skulle sakna något.
    "Rolig på fest"?

Menar du att vi som avstår sötsaker är tråkiga på fester? 
    Det kan vara så, faktiskt, att man inte gillar sötsaker. För mig är det definitivt inte gott, ska jag äta det ändå för att jag ska vara "rolig" tycker du?
  • Anonym (Sockerberoende)

Varje dag och ofta stora mängder. Är smal så jag har tyvärr inte motivation att sluta p.g.a vikten - och så sockerberoende! 

Däremot vet jag att jag mått mycket bättre när jag lyckats vara utan några dagar. Sen sätter sockerberoendet in och jag kan inte sluta. Jag vet att det inte är bra trots vikten. Min kropp är nog inte så fin inuti. 

Men jag blir så himla uttråkad när jag inte har något gott att äta på. Min hjärna skriker av uttråkning typ.

• Anonym (nn)
    Anonym (Annika) skrev 2025-02-03 18:20:31 följande:
    "Rolig på fest"?

Menar du att vi som avstår sötsaker är tråkiga på fester? 
    Det kan vara så, faktiskt, att man inte gillar sötsaker. För mig är det definitivt inte gott, ska jag äta det ändå för att jag ska vara "rolig" tycker du?
    Kanske dags att läsa vad jag citerade för vad du beskriver är en helt annan sak än "äter ordentlig mat så har inget behov"...... Du får avstå vad du vill som du inte tycker om. Att lägga in att man minsann äter ordentlig riktig mat och därför inte har" behovet" är som sagt något annat. Nedlåtande för den delen.
  • Anonym (Jo)

Ibland flera gånger i veckan, andra veckor inte alls. Beror på om jag är sugen.

• Anonym (Annika)
    Anonym (nn) skrev 2025-02-03 19:51:54 följande:
    Kanske dags att läsa vad jag citerade för vad du beskriver är en helt annan sak än "äter ordentlig mat så har inget behov"...... Du får avstå vad du vill som du inte tycker om. Att lägga in att man minsann äter ordentlig riktig mat och därför inte har" behovet" är som sagt något annat. Nedlåtande för den delen.
    Aha, sorry. 
    Glömde nog att läsa vad du kommenterade på!

Då håller jag faktiskt med dig. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (12345)

Varje dag blir det minst något sött. Ofta lite mer.

Rör mig en del och ligger på gränsen mellan normalvikt och lätt övervikt, 43 år med fina värden och helt frisk i övrigt, så än så länge ser jag ingen som helst anledning att dra ner på godsakernaSkrattande

Svar på tråden Hur ofta äter du "sötsaker"?