Vad ska underhållet eg täcka?
Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får.
Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det.
Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.
// tack på förhand 🙏
I bland kan ju vissa fritidsaktiviteter vara lite dyra och då kan (bör) ju båda föräldrarna skjuta till lite extra för detta.
Vad som inte är rimligt är att barnet skall ha som krav på sig att köpa sina kläder för sina pengar han får kring jul och födelsedagar.
Vad barnet spenderar sina pengar på skall barnet själv avgöra och det barnet köper skall inte '"dras av" på något underhåll, eller det mamman (i detta fall så är det en mamma') betalar för barnet.
Fickpengarna skall också båda föräldrarna ge till barnet.. Inte, som i ditt fall, att pengarna du ger för gymkortet skall gå till barnets fickpengar..
Ett litet tips jag kan ge är att i stället för att skicka över kontanter för gymkortet, så kan du ju köpa gymkortet direkt själv och ge till sonen.
Som steg 2 så kan du ju dra i gång samtal med tredjepart, tror det blir familjerätten, och reda ut det med mamman, och d fr du ju samtidigt dokumenterat på vart pengarna skall täcka upp.