• Anonym (Undrande)

Vad ska underhållet eg täcka?

Hej 
    Jag ville bara höra mig för med en sak gällande underhållsbidrag. Anledningen är att jag börjar tro att mitt ex inte använder pengarna korrekt

Vi har varit separerade 2 år typ, men det är fortfarande rätt nytt med just underhållet. 

Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det. 

Jag undrar bla. hur mycket kläder det är rimligt att mitt barn själv ska köpa för pengar han fått i tex födelsedagspresent och julklapp. 

Känns ju inte superkul att pengarna jag sticker till honom ibland, för att kunna hitta på något kul, ska läggas på att han ska köpa kläder. 

Jag undrar även kring barns idrottsaktiviteter , där om det också ska ingå. Då ett gymkort på ca 300.-, om det är orimligt. 
    Förr betalade jag allt kring det. Allt från dyra fotbollsskor till medlemsavgifter och kupper och körandet osv vilket blir mycket mer än ett träningskort. 

Samma undran kring veckopeng, det ska väl också ingå i det. Anledningen att jag undrar är bla att mitt ex verkar bakat ihop lite väl mycket här. Jag har försökt fråga min son lite försiktigt (utan att han ska hamna i kläm) och det verkar som hon ger gymkortet i fickpeng. 

Personligen anser jag att det är givet att det även måste finnas fickpengar. Att kunna köpa lite snask eller åka med vännerna till stan eller vad det nu kan vara. 

Och kanske framförallt sp anser jag nog att det är ett föräldraansvar att betala hans valda idrottsaktivitet (just nu gymkort istället för fotboll)

Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får. 
    Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det. 
    Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.

// tack på förhand 🙏

• Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?
  • Anonym (Lis)

Underhållet ska gå till alla sorters kostnader som finns för barnet, 
    mat för en 15-åring beräknas ligga på ca 2900 kr/månad enligt swedbank, så bara maten slukar en hel del. Lägg sen till försäkringar, telefonabonnemang, hygienartiklar, kläder, resor, el, sjukvård, aktiviteter, media, mm.

Du kan ju såklart ge mer direkt till barnet om mamman inte har möjlighet att ge mer i månadspeng, framförallt nu om du enbart betalar minibeloppet via fk.

• EnAnonumius
    Anonym (Undrande) skrev 2025-02-04 00:06:00 följande:

Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får. 
    Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det. 
    Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.

// tack på förhand 🙏

Underhållet (som då den ena föräldern betalar) , skall täcka 50% av barnets omkostnader i from av mat, husrum, hygienartiklar, mobilabonnemang,  kläder och barnets eventuella aktiviteter i form av exempelvis sport-/idrottsaktiviteter. Gym anser jag kan räknas in i sportaktiviteter.

I bland kan ju vissa fritidsaktiviteter vara lite dyra och då kan (bör) ju båda föräldrarna skjuta till lite extra för detta.

Vad som inte är rimligt är att barnet skall ha som krav på sig att köpa sina kläder för sina pengar han får kring jul och födelsedagar.
    Vad barnet spenderar sina pengar på skall barnet själv avgöra och det barnet köper skall inte '"dras av" på något underhåll, eller det mamman (i detta fall så är det en mamma') betalar för barnet.

Fickpengarna skall också båda föräldrarna ge till barnet.. Inte, som i ditt fall, att pengarna du ger för gymkortet skall gå till barnets fickpengar..

Ett litet tips jag kan ge är att i stället för att skicka över kontanter för gymkortet, så kan du ju köpa gymkortet direkt själv och ge till sonen.

Som steg 2 så kan du ju dra i gång samtal med tredjepart, tror det blir familjerätten, och reda ut det med mamman, och d fr du ju samtidigt dokumenterat på vart pengarna skall täcka upp.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (?)

Hur mycket är sonen hos dig?

• Bobo

Hur mycket ger du den andra föräldern i månaden? Hur mycket ger du direkt till barnet?

Hur mamman väljer att lägga upp barnets månadspeng och barnets "egna" utgifter är ju egentligen mellan mamma och barn, i det här fallet. Det kan  ju handla om att man som förälder vill lära sitt barn om ekonomi och hur man hushåller med inkomster och utgifter. Det är inte ovanligt att en tonåring får köpa sina egna kläder för sina pengar men då måste de ju såklart få tillräckligt med medel för att göra det. Om du sticker åt barnet extra pengar och vill att barnet ska köpa godis för pengarna så kan du ju säga det men barnet själv kanske tycker att det är viktigare/ roligare att köpa en ny tröja.... 

Jag vet ju ingenting om situationen och försvarar inte om mamman utnyttjar dig på pengar men det är väldigt svårt att veta om man inte får se några siffror.

• Anonym (Kort)

Underhållet ska täcka allt.

• Anonym (Stig)

Men får barnet det som behövs? Om svaret är ja och hon inte heller kräver mer pengar av dig så har du nog inte något alls att säga till om. Det finns inget krav på att barn ska ha månadspeng eller betalda fritidsaktiviteter. Man kan tycka vad man vill om det men så länge de basala behoven är fyllda så råder ingen omsorgssvikt.

• EnAnonumius
    Anonym (Kort) skrev 2025-02-04 07:11:29 följande:

Underhållet ska täcka allt.

Nej, ett underhåll skall inte täcka allt.

Underhållet skall täcka 50% av kostnaden för barnet, och den andre föräldern skall täcka de resterande 50% för omkostnaderna för barnet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma till 3)

Jag räknade ut vad jag lägger på varje barn/månad och kom upp till 11 000 ca.
    Då är hyra, el, mobiler, kanaler, aktiviteter, mat osv inräknat.
    Underhållet ligger på 2250... alltså betalar pappan 20% v barnets faktiska kostnad.

Lite perspektiv är bra ibland

• Anonym (Ok)
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2025-02-04 08:54:10 följande:

Jag räknade ut vad jag lägger på varje barn/månad och kom upp till 11 000 ca.
    Då är hyra, el, mobiler, kanaler, aktiviteter, mat osv inräknat.
    Underhållet ligger på 2250... alltså betalar pappan 20% v barnets faktiska kostnad.

Lite perspektiv är bra ibland

Och mkt av de 11 tkr per barn är inte nödvändiga kostnader. 

• Anonym (Divorced)
    EnAnonumius skrev 2025-02-04 08:45:39 följande:
    Nej, ett underhåll skall inte täcka allt.

Underhållet skall täcka 50% av kostnaden för barnet, och den andre föräldern skall täcka de resterande 50% för omkostnaderna för barnet.
    Det där är en väldigt, väldigt bra kommentar! (Det fetade) som många skilda föräldrar totalt glömmer bort, oavsett om man pysslar med underhåll (boendeförälder, umgängesförälder) eller lever varannan veckas liv och inte skickar pengar sinsemellan.

Precis som i den juridiska bodelningen är ansatsen 50/50, det samma gäller omkostnader för barnen (!).
Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?