Inlägg från: Anonym (Undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrande)

Vad ska underhållet eg täcka?

Hej 
    Jag ville bara höra mig för med en sak gällande underhållsbidrag. Anledningen är att jag börjar tro att mitt ex inte använder pengarna korrekt

Vi har varit separerade 2 år typ, men det är fortfarande rätt nytt med just underhållet. 

Tidigare fick hon pengar direkt av mig, då ofta mer än det jag nu betalar till fk, men hon ville ha det såhär, så då gick jag med på det. 

Jag undrar bla. hur mycket kläder det är rimligt att mitt barn själv ska köpa för pengar han fått i tex födelsedagspresent och julklapp. 

Känns ju inte superkul att pengarna jag sticker till honom ibland, för att kunna hitta på något kul, ska läggas på att han ska köpa kläder. 

Jag undrar även kring barns idrottsaktiviteter , där om det också ska ingå. Då ett gymkort på ca 300.-, om det är orimligt. 
    Förr betalade jag allt kring det. Allt från dyra fotbollsskor till medlemsavgifter och kupper och körandet osv vilket blir mycket mer än ett träningskort. 

Samma undran kring veckopeng, det ska väl också ingå i det. Anledningen att jag undrar är bla att mitt ex verkar bakat ihop lite väl mycket här. Jag har försökt fråga min son lite försiktigt (utan att han ska hamna i kläm) och det verkar som hon ger gymkortet i fickpeng. 

Personligen anser jag att det är givet att det även måste finnas fickpengar. Att kunna köpa lite snask eller åka med vännerna till stan eller vad det nu kan vara. 

Och kanske framförallt sp anser jag nog att det är ett föräldraansvar att betala hans valda idrottsaktivitet (just nu gymkort istället för fotboll)

Det känns som det är sonen som får betala priset här. Såväl att han får göra mindre plus att han själv ska bekosta mer, men för pengar han inte får. 
    Så med vetskapen att han köper kläder själv för de pengar han väl får, och eftersom gymkortet är det han får i fickpeng osv, plus att jag vet att hon inte är den mest ansvarsfulla när det gäller pengar så skulle jag vilja få lite klarhet kring det. 
    Jag hade ju helst velat slippa behöva dra igång någon process eller så, och det kanske är jag som överdriver, så det var därför jag tänkte detta som ett steg ett.

// tack på förhand 🙏

• Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?
  • Anonym (Undrande)

Ska svara efter bästa förmåga här men kommer inte få in att peta för mycket i detaljer. 

Jo, när jag skriver täcka allt menar jag mer om det är så att jag hela tiden ska behöva sticka till ännu mer när det ändå är så att hon får såväl barnbidrag som underhållsbidrag. 

Tänker också så att vissa är dyrare, men just gymmet känns inte som det ska vara orimligt mycket. 

Förut var det ju jag som bekostade allt med hans idrott och bara kuppen i somras gick det ju 6000.- på, så det kostade en den, och sen tillkom ju avgifter och skor och skydd osv

Är dock inte jag som betalar gymkortet nu, utan mamman betalar det, men som istället för fickpengar. 

Bobo, det stämmer inte riktigt, utan jag har rätt att få veta att det inte missköts. Och hade jag inte misstänkt det så hade jag såklart låtit henne sköta det bäst hon velat, men problemet är att jag inte upplever det som att hon sköter det. Pengarna ska inte gå till hennes utekvällar eller resor, medan sonen får betala sina egna kläder för födelsedagspengar. 

Och nej, inte det är inte så att hon ger honom pengar och lär honom ekonomiskt ansvar eller så, utan han själv som köper kläderna (förövrigt också ofta att han köper av vänner som har något nytt de själva inte vill ha) Detta i sig kan ju vara rätt problematiskt, men det släpper jag för nu. 

?Kan ta ett exempel på hur det ofta blev innan underhållet. 

Jag gav pengar till mat och så, och då fick jag sen veta att barnet fått pengar till pizza medan mamma stack till malmö på krogrunda. (Och givetvis får hon göra vad hon vill osv, inte alls det de handlar om utan att hon tar från pengarna som ska gå till sonen för att gå ut och festa. Eller tex skicka iväg sonen till att spela match med att ha ätit ett par riskakor. Bara för att nämna något exempel. )

Stig, tyvärr är det inte riktigt så heller. Många bäckar små, men tar inte upp allt här utan undrar specifikt kring de sakerna jag nämnde, men det är mycket mer än bara det. 

Mamma till 3, jo visst är det så att barn kostar, det ifrågasätter jag inte. Men problemet är just att jag tror att hon använder pengarna till annat, vilket gör att han själv får betala saker hon borde stå för. ??Han är mest där hemma, mycket för att där inte ställs några kvar eller så, vilket i sin tur lett till att soc är inblandad då skolgången inte skönt + att han är uppe och spelar hela nätterna osv, och hon låter honom komma undan med allt, men det är ju ett separat problem som jag inte kommer gå in på mer här. Utan det är just underhållsrelaterat jag vill ta här. 

• Anonym (Undrande)

Vissa här verkar tro att jag har ett behov av att kontrollera mitt ex, så är ej fallet. Hon får göra precis vad hon vill med pengarna så länge vårat barn får det han behöver. 

Jag har även sagt att det finns diverse saker jag ej tar upp här som gör att jag oroar mig. Det handlar bara om att jag hör ville höra mig för gällande just detta. 

Och till de som antyder att det skulle vara så att mitt ex hellre tar mindre pengar av FK än att få av mig så kan jag säga att det inte är så heller. 

Anledningen bakom att hon ville få över sonens adress till sig sa hon var att hon ville få underhållsbidrag, men det har sen framkommit, av henne själv, att hon enbart gjorde detta för att kunna söka bostadsbidrag vilket hon trodde hon skulle få för att jag fick det under en perio, men då hon har såväl heltidsjobb som en äldre son som betalat hem så fick hon inte det. 

Men det är ju trevligt att veta att det direkt är dit tankarna går hos vissa. 

Hon ville ha det så för att försöka få mer pengar, inget annat. 

Och som jag sagt, det enda jag bryr mig om här är min son. 

Hon och jag är klara sen länge, och vi har båda gått vidare. 

• Anonym (Undrande)

Och förövrigt vill jag givetvis inte behöva sticka till hela tiden och vara den enda som lägger pengar på honom, för som många här säger så ska det onekligen vara 50/50 mellan henne och mig. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Lis) skrev 2025-02-04 21:13:34 följande:

Han frågar ju rakt ut om det är rimligt att han ska behöva ge mer än det han ger via försäkringskassan. 

Givetvis kan det komma saker som gör att vi båda behöver lägga mer, men det ska ju också vara när hon använder upp pengarna som finns på honom. 

Men när han alltid kommer och frågar mig om saker och jag frågar om han pratat med sin mamma om det och han bara säger att nä hon tyckte jag skulle prata med dig. 

Så även fast hon har såväl underhåll som barnbidrag så varje gång ett behov uppstår så skickar hon honom till mig. 

och obs, jag har inga som helst problem att se till att han får mer om det behövs, men det ska ju vara på lika villkor. Och eftersom sonen flaggar för saker som tyder på att hon inte sköter det så behöver jag såklart försöka ta reda på vad som är rätt och rimligt. Och det är ju därför jag frågade här. 

Jag är inte intresserad av att blottlägga hela våra liv för att jag frågar lite om underhåll. 

Men när det finns lägen där hon ignorerar hans behov av vård för att hon inte har lust med det och min son samtidigt gärna vill slippa av rädsla för vad det kan visa så blir det ju svårt. Hon struntar i det och jag försöker få igenom det för att han ska få hjälp. Men sålänge hon låter honom komma undan med allt från skola till socmöten och vårdbesök så kommer jag givetvis ha åsikter om hennes beteende. 

Vore det inte märkligare om jag sket i vilket?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (K) skrev 2025-02-05 20:25:05 följande:
    Gör upp en budget för honom och titta vad det egentligen kostar. Betala sen hälften, efter avdrag av barnbidrag. 

Det är ju nästa steg här, men vill fortfarande veta andras åsikter om de olika punkterna jag tog upp. 

Tex det om det är rimligt att han ska få gymkort istället för fickpeng, framförallt eftersom vi alltid betalat idrottsaktiviteter innan för honom. Men nu ska han göra det själv + att han slutat få fickpeng. 

• Anonym (Undrande)

Gäller en tonåring. 

Och nej, det är inte så att jag fokuserar mer på det ekonomiska än andra delar, det är bara det att det är just gällande de delarna jag kände att jag ville höra andras åsikter om. För som sagt, många bäckar små. Och bara 1 av problemen kanske faktiskt inte räcker att ta upp för att kunna ta det vidare och faktiskt komma någonvart. 

Ärligt så tror jag det varit bättre om han var hos mig istället, men som sagt så är han där mest, just för att ha kommer undan med massa saker där. 

Kan tillägga också att min info inte enbart kommer från sonen, och att jag är fullt medveten om det. 

Kan tillägga att det ej finns några krav att gymkortet är mot att göra sysslor eller så. 

Min enda anledning att ens skriva här var för att höra mig för, för att de om det är jag som är orimlig som tycker tex att sonen ska kunna få såväl fickpengar som fritidsaktivite osv
    Absolut inte mitt enda fokus, utan enbart det enda jag kände att jag ville höra lite andras åsikter om

• Anonym (Undrande)
    Anonym (M) skrev 2025-02-06 17:13:07 följande:

Det här med fickpengar du ts nämner, får inte sonen studiebidraget?

Nej inte gammal nog än, utan barnbidrag fortfarande 
  • Anonym (Undrande)

Nej, inga fickpengar. Ev lite kläder av mamman, kan jag inte veta 100%, men de nya kläderna jag sett är saker han köpt själv för pengar han fått i julklapp och present. Och då inte ens att han köpt nytt, utan saker vänner ej vill ha som han väl tyckt var ok. 

Vet också att fickpengar jag stuckit till honom för att kunna göra något kul har gått till kläder. 

Så i alla fall av vad han säger, men annat pekar också i den riktninge, så är allt han får gymkort. 

Och fortfarande kommer han oftast till mig när han behöver något. Men sen jag började betala underhåll jag jag ju fått förklara för honom att jag inte kan köpa allt till honom längre eftersom hans mamma får pengar just för sånt  

OBS, vill bara lyfta igen att detta är inte det enda. Där är annat som gör att jag kommer ta saker vidare, men just när det gällde detta ville jag höra mig för hur andra resonerar. 

Svar på tråden Vad ska underhållet eg täcka?