• Anonym (Juli)

Får de göra så? Gällande semester

För tredje året i rad blir man nekad juli-augustisemester som önskat, utan får första veckorna i juni. När man ifrågasätter kommer svaret att det är "för du har inga små- eller skolbarn."

Är det verkligen okej? Så man ska inte kunna åka på släktträffar utomlands etc för det är senare under sommaren?

• Svar på tråden Får de göra så? Gällande semester
  • Anonym (Signe)

Nej det är inte okej.
    Semesterplaneringen från arbetsgivarens håll får aldrig grunda sig i personliga förhållanden. Prata med facket!
    Snarare blir det ju så i ert fall att den som råkar ha barn får förtur vilket inte är okej.

Det mest rättvisa är att man noterar år för år vilka veckor medarbetarna önskar och vilka veckor som utfallet blev.
    Så att man ÄVEN har med vem som kanske var snäll och flyttade veckor, gick med på att dela upp sin ledighet etc.

Sen har man den dokumentationen med sig när man går igenom önskemålen inför kommande sommar. Är det någon som fått ge vika två år i rad så kanske den bör ha första tjing på att verkligen få sina veckor i år?

Eller så roterar man. Man har juni-juni-augusti rullande på tre år. Vill man så får man byta men annars är det ovan som gäller. 

Eller så lottar man. Minst rättvist men ändå slumpen liksom. Ingen har mer förtur än någon annan.

• Anonym (ZZ)

Om det är ett jobb där de har stort behov av folk skulle jag säga upp mig och söka samma tjänst eller en liknande till hösten. 

Det är ju i såna här fall det lönar sig att jobba på timme och inte vara fast anställd. Tyvärr!! 

• Anonym (Hin Håle)

Ja jo, i grund och botten så står det i semesterlagen att arbetstagaren har rätt till 4 sammanhängande veckor under sommarmånaderna som är juni, juli och augusti.  

Dock är det ruskigt dåligt att samma person alltid ska bli lidande. Dock är det tyvärr så att blockerar småbarnsföräldrarna med föräldraledighet så kan inte arbetsgivaren göra så mycket. 
    Men kontakta facket! 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-02-04 08:44:01 följande:

Ja jo, i grund och botten så står det i semesterlagen att arbetstagaren har rätt till 4 sammanhängande veckor under sommarmånaderna som är juni, juli och augusti.  

Dock är det ruskigt dåligt att samma person alltid ska bli lidande. Dock är det tyvärr så att blockerar småbarnsföräldrarna med föräldraledighet så kan inte arbetsgivaren göra så mycket. 
    Men kontakta facket! 

Så är det ju. Men det ska inte tas i beräkningen innan semestern planeras.
    Dvs man ska inte ge föräldrarna det som är mest gynnsamt för dem från första början.

Utan man önskar semester.
    Sen kan de som har barn ansöka om FL vilket också ska ske på visst varsel.
    Viktigt här att chefer kan reglerna så att man inte beviljar FL till den som inte ska ha rätt till det. Därefter spikar man årets ledigheter. 
  • Anonym (M)

Spelar ju ingen roll hur man planerar semestrar om man råkar vara på en arbetsplats där det MÅSTE finnas x antal personal hela sommaren och de som har barn lägger in FL-dagar, arbetsgivaren måste enligt lag godkänna FL om man sökt det i tid?. Då måste ju arbetsgivaren bemanna upp när den föräldralediga är FL ledig och oftast blir ju dom som inga barn har lidande för det? jag har själv varit på båda sidor, både varit den som inga barn har och sällan fått min önskade semester men också varit den dryga föräldern som lagt in FL under sommaren. 

• Anonym (Hin Håle)
    Anonym (Signe) skrev 2025-02-04 08:46:54 följande:
    Så är det ju. Men det ska inte tas i beräkningen innan semestern planeras.
    Dvs man ska inte ge föräldrarna det som är mest gynnsamt för dem från första början.

Utan man önskar semester.
    Sen kan de som har barn ansöka om FL vilket också ska ske på visst varsel.
    Viktigt här att chefer kan reglerna så att man inte beviljar FL till den som inte ska ha rätt till det. Därefter spikar man årets ledigheter. 
    Det spelar ingen roll i vilken ordning det görs, FL trumfar oavsett semester så FL måste tas i beaktande innan semestern spikas om man måste ha en viss % i tjänst. 
    Självklart måste AG ha koll på vilka som är berättigade FL men det utgår jag ifrån i denna tråden. 
  • Anonym (S)

Tyvärr roffar vissa föräldrar åt sig de bästa veckorna år efter år genom att ta FL. Jag skulle inte kunna göra så mot mina kollegor. Vi ansöker alla på lika villkor och då går det ofta att lösa så att alla blir nöjda. Jag tycker inte att man ska kunna använda sig av sin föräldraledighet på det sättet.

• Anonym (Signe)
    Anonym (M) skrev 2025-02-04 10:07:58 följande:

Spelar ju ingen roll hur man planerar semestrar om man råkar vara på en arbetsplats där det MÅSTE finnas x antal personal hela sommaren och de som har barn lägger in FL-dagar, arbetsgivaren måste enligt lag godkänna FL om man sökt det i tid?. Då måste ju arbetsgivaren bemanna upp när den föräldralediga är FL ledig och oftast blir ju dom som inga barn har lidande för det? jag har själv varit på båda sidor, både varit den som inga barn har och sällan fått min önskade semester men också varit den dryga föräldern som lagt in FL under sommaren. 

Nej det måste inte arbetsgivaren.
    Det finns många regler kring föräldraledighet som arbetsgivare generellt har väldigt dålig koll på.

Är barnet äldre än 18 månader måste arbetstagaren ha föräldrapenning kvar att ta ut för att få vara helt ledig-  inte alla som har.

Har arbetstagaren redan beviljats tre perioder/tillfällen under året så behöver inte arbetsgivaren bevilja fler.

Till exempel. 

Så först tar man in ansökningarna om FL. Sen säkerställer man att den som sökt uppfyller ovan. Sen går man vidare. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-02-04 10:17:50 följande:
    Det spelar ingen roll i vilken ordning det görs, FL trumfar oavsett semester så FL måste tas i beaktande innan semestern spikas om man måste ha en viss % i tjänst. 
    Självklart måste AG ha koll på vilka som är berättigade FL men det utgår jag ifrån i denna tråden. 
    Om AT uppfyller kraven så ja. Inte annars.
    Och hur många tror du egentligen har fp kvar att ta ut när en söker FL sommar efter sommar och vartefter barnen blir äldre??

Jag skulle absolut inte förutsätta det som du skriver i sista meningen. Det är inte min erfarenhet av 20+ år inom chefsutbildning.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (S) skrev 2025-02-04 10:18:47 följande:

Tyvärr roffar vissa föräldrar åt sig de bästa veckorna år efter år genom att ta FL. Jag skulle inte kunna göra så mot mina kollegor. Vi ansöker alla på lika villkor och då går det ofta att lösa så att alla blir nöjda. Jag tycker inte att man ska kunna använda sig av sin föräldraledighet på det sättet.

Det håller jag verkligen med om.
    Men det första jag vill trycka på är att chefsledet behöver lära sig mer om den arbetsrätt som omgärdar arbetet. Det är inte lika med vifta rött skynke när en medarbetare söker FL. Det finns regler och säkerställer man inte att de följs så bidrar man till orättvisor i sin arbetsgrupp.
Svar på tråden Får de göra så? Gällande semester