Inlägg från: Anonym (Signe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signe)

Får de göra så? Gällande semester

Nej det är inte okej.
    Semesterplaneringen från arbetsgivarens håll får aldrig grunda sig i personliga förhållanden. Prata med facket!
    Snarare blir det ju så i ert fall att den som råkar ha barn får förtur vilket inte är okej.

Det mest rättvisa är att man noterar år för år vilka veckor medarbetarna önskar och vilka veckor som utfallet blev.
    Så att man ÄVEN har med vem som kanske var snäll och flyttade veckor, gick med på att dela upp sin ledighet etc.

Sen har man den dokumentationen med sig när man går igenom önskemålen inför kommande sommar. Är det någon som fått ge vika två år i rad så kanske den bör ha första tjing på att verkligen få sina veckor i år?

Eller så roterar man. Man har juni-juni-augusti rullande på tre år. Vill man så får man byta men annars är det ovan som gäller. 

Eller så lottar man. Minst rättvist men ändå slumpen liksom. Ingen har mer förtur än någon annan.

• Anonym (Signe)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-02-04 08:44:01 följande:

Ja jo, i grund och botten så står det i semesterlagen att arbetstagaren har rätt till 4 sammanhängande veckor under sommarmånaderna som är juni, juli och augusti.  

Dock är det ruskigt dåligt att samma person alltid ska bli lidande. Dock är det tyvärr så att blockerar småbarnsföräldrarna med föräldraledighet så kan inte arbetsgivaren göra så mycket. 
    Men kontakta facket! 

Så är det ju. Men det ska inte tas i beräkningen innan semestern planeras.
    Dvs man ska inte ge föräldrarna det som är mest gynnsamt för dem från första början.

Utan man önskar semester.
    Sen kan de som har barn ansöka om FL vilket också ska ske på visst varsel.
    Viktigt här att chefer kan reglerna så att man inte beviljar FL till den som inte ska ha rätt till det. Därefter spikar man årets ledigheter. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (M) skrev 2025-02-04 10:07:58 följande:

Spelar ju ingen roll hur man planerar semestrar om man råkar vara på en arbetsplats där det MÅSTE finnas x antal personal hela sommaren och de som har barn lägger in FL-dagar, arbetsgivaren måste enligt lag godkänna FL om man sökt det i tid?. Då måste ju arbetsgivaren bemanna upp när den föräldralediga är FL ledig och oftast blir ju dom som inga barn har lidande för det? jag har själv varit på båda sidor, både varit den som inga barn har och sällan fått min önskade semester men också varit den dryga föräldern som lagt in FL under sommaren. 

Nej det måste inte arbetsgivaren.
    Det finns många regler kring föräldraledighet som arbetsgivare generellt har väldigt dålig koll på.

Är barnet äldre än 18 månader måste arbetstagaren ha föräldrapenning kvar att ta ut för att få vara helt ledig-  inte alla som har.

Har arbetstagaren redan beviljats tre perioder/tillfällen under året så behöver inte arbetsgivaren bevilja fler.

Till exempel. 

Så först tar man in ansökningarna om FL. Sen säkerställer man att den som sökt uppfyller ovan. Sen går man vidare. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Hin Håle) skrev 2025-02-04 10:17:50 följande:
    Det spelar ingen roll i vilken ordning det görs, FL trumfar oavsett semester så FL måste tas i beaktande innan semestern spikas om man måste ha en viss % i tjänst. 
    Självklart måste AG ha koll på vilka som är berättigade FL men det utgår jag ifrån i denna tråden. 
    Om AT uppfyller kraven så ja. Inte annars.
    Och hur många tror du egentligen har fp kvar att ta ut när en söker FL sommar efter sommar och vartefter barnen blir äldre??

Jag skulle absolut inte förutsätta det som du skriver i sista meningen. Det är inte min erfarenhet av 20+ år inom chefsutbildning.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (S) skrev 2025-02-04 10:18:47 följande:

Tyvärr roffar vissa föräldrar åt sig de bästa veckorna år efter år genom att ta FL. Jag skulle inte kunna göra så mot mina kollegor. Vi ansöker alla på lika villkor och då går det ofta att lösa så att alla blir nöjda. Jag tycker inte att man ska kunna använda sig av sin föräldraledighet på det sättet.

Det håller jag verkligen med om.
    Men det första jag vill trycka på är att chefsledet behöver lära sig mer om den arbetsrätt som omgärdar arbetet. Det är inte lika med vifta rött skynke när en medarbetare söker FL. Det finns regler och säkerställer man inte att de följs så bidrar man till orättvisor i sin arbetsgrupp.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Chefen) skrev 2025-02-04 11:43:24 följande:

Din arbetsgivare har rätt att förlägga din semester när som helst under det som kallas semesterperiod dvs juni-augusti. Din arbetsgivare har ett ansvar att planera 4 veckor sammanhängande semester. Vissa tar hänsyn till önskemål och andra kan inte det. 

Det som "ställer till det" är just arbetstagare som har barn och ansöker om föräldraledigt, Det får arbetsgivaren inte neka, och därtill ska det planeras in 4 veckors sammanhängande semester. MEN det är fortfarande arbetsgivaren som bestämmer när dessa 4 veckor ska förläggas. Så småbarnsföräldern som ansökt om föräldraledigt vecka 27 och 28 kan inte automatiskt få semester vecka 29-32 om inte arbetsgivaren tillåter detta. Det kan bli ett glapp mellan ledigheterna. Men det har många arbetsgivare inte alltid lätt att göra då det kanske blir ett glapp på en vecka eller två. 

Var hittar du stöd för att arbetsgivaren inte får neka?
  • Anonym (Signe)
    Anonym (S) skrev 2025-02-04 11:50:58 följande:
    Jag upplever att det är vanligt att spara väldigt många dagar som man har kvar efter att man återgår i arbete.
    Ok, där kan man förstås ha olika erfarenhet.
    Vid fyra år får det finnas 96 dagar kvar för det aktuella barnet. Det är inte många veckor per år delat på två föräldrar. Så ju äldre barn, desto färre dagar kvar...
  • Anonym (Signe)
    Anonym (S) skrev 2025-02-04 12:37:17 följande:

En kollega har tre barn så då blir det sammanlagt 288 dagar att ta ut efter barnen fyllt fyra år. Det blir många somrar med långledigt.

Förutsatt att de hade 96 dagar per barn vid fyra år, ja.
    Du måste inte ha 96 dagar kvar.
    Majoriteten av de jag känner har inte det, då de behövt ta ut i princip max under sin f-ledighet.  Då ryker merparten redan år ett. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-04 12:50:25 följande:
    Det är jättevanligt att folk har många dagar kvar. Så har det varit på många av mina arbetsplatser. Många har flera barn och det är ofta den ena föräldern tar ut dessa, oftast mamman. Jobbar man på en kvinnodominerade arbetsplats, t ex vården som behöver bemanna året runt är ju detta ett stort och välkänt problem. Och jo chefer har oftast koll på reglerna. Men reglerna är problemet när fl måste beviljas. Självklart vet arbetstagare det och tar ut sina fl perioder vid strategiska tidpunkter, dvs jul och sommar. 
    Lite motsägelsefullt dock för min erfarenhet är att det är mamman som tar ut flest dagar initialt när bebisen föds - ok.
    Av de 96 som då finns kvar när barnet är förbi fyra år så torde ett ganska stort antal ligga på pappan - ok?
    Då är det alltså pappor med barn vi tänker tar ut den här ledigheten eller hur får du ihop det?

Reglerna är inte problemet, reglerna är lösningen.
    Har du en medarbetare, en kvinna säger vi, som först har gått ner i tid från 1/1 2025 och arbetar 80% under året, så är det period ett.
    Sen har hon sökt 2 dagar sportlov = period två.
    Ytterligare en dag när förskolan är stängd i juni = period tre.
    Den medarbetaren har ingen rätt att få mer FL beviljad detta år. Varken sommar eller jul. Jag är inte alls säker på att gemene person på chefsnivå har koll på hur reglerna ska appliceras.

Men jag är förstås glad om jag har fel!
  • Anonym (Signe)
    Anonym (mirre) skrev 2025-02-04 12:53:44 följande:

Efter år av värdelösa sommarsemestrar med juni eller augusti semester
    så insåg jag att det aldrig kommer bli bättre.

Jag sa upp mej sista februari, 3 mån uppsägningstid.
    Ledig juni, juli.
    Sökte jobb och började arbeta igen 15 augusti.

Tvekar inte att göra samma i år igen.
    Livet är för kort för att offra sej för andra.

Det finns vikarier men vårt landsting är för snåla att ta in hyr personal
    Dom stänger avdelningar istället.

Känner vårdpersonal som gör så varje år i princip och hoppar runt mellan avdelningar. För de vet att problemet är samma varje år och de vet att de lätt kan få nya anställningar direkt efter sommaren.  Sorgligt att det ska behövas....
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-04 14:30:19 följande:
    Nej det är inte motsägelsefullt. Det är endast 90 dagar som är öronmärkta. Det är väl inte självklart att det är just efter 4 års ålder som pappan tar dessa.många pappor tar fl första året. Man får 480 dagar per barn! Det är absolut inte så att alla tar max föräldradagar första året. Många sparar ju av dessa dagar för att ha till skollov och semestrar. Jo reglerna är problemet! Jul och sommarsemester, då vill nästan alla vara lediga, även de utan barn. Sportlov och höstlov är inte så intressant för dem utan barn, alltså tar man fl när andra vill vara lediga och får "förtur", dvs jul och sommar och så tar man semester när det är sportlov eller höstlov eller studiedag. Då är det lättare att få semester, alltså behöver man inte slösa en fl-period på det. Det är så vissa gör och det är ju ok enligt reglerna men det är fortfarande ett problem.
    Då arbetar vi i vitt skilda verksamheter. Kvinnodominerade verksamheter med hyfsat låg lön kräver ofta att mamman tar ut flest dagar och många dagar. Därav finns inte så många dagar kvar. 
    Har mamman tagit flest så brukar merparten av de 96 som får finnas kvar ligga på pappan av anledning 1) man visste inte att man borde tänkt på VEM dagarna bör ligga på 2) pappan helt enkelt inte har tagit ut så många utan de som finns kvar råkar ligga på honom.

Sen har vi detta med perioderna som får vara max tre per år. Du kan inte få trettonhelgen, sportlov, påsklov, planeringsdag, skolavslutning, sommarlov, höstlov och jul. Och utifrån lagens skrivning om att föräldraledighet bara är semesterlönegrundande de 120 första dagarna kommer den förälder som nyttjar långa sommarledigheter med föräldrapenning också att tappa semester.

Det är en omöjlighet att med lagen i ryggen få ihop alla dessa ledigheter.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (.) skrev 2025-02-04 14:33:54 följande:
    Att man är hemma betyder inte att man tar ut dagar. En del familjer lever på sparpengar och ena förälderns lön, så långt det går, för att kunna spara maximalt med dagar till när barnen är större.
    Nej absolut inte. Men såsom det ekonomiska läget har varit så är det kanske inte jättemånga som kunnat avstå.
    Själv klarade jag 13 mån utan, sen varvade jag jobb och studier i ytterligare ett år för att bibehålla SGI
  • Anonym (Signe)
    Anonym (mirre) skrev 2025-02-04 15:10:09 följande:
    Jo då. Det finns dom som har noll moral.

Har f.d. kollegor som 3-4 år på raken hade VAB på höstlov, jullov ,
    sportlov och påsklov.
    Men det är riktigt illa! Det är att fulspela ordentligt, att få nej på en ansökan och sen vabba....
  • Anonym (Signe)
    Anonym (mirre) skrev 2025-02-04 15:13:33 följande:
    Jo men vårt älskade fackförbund kan ju för min räkning förhandla fram annat.

Enligt lagen är det meningen att man ska få en ledighetsperiod på minst fyra veckor under juni?augusti. Men efter förhandlingar kan semestern i kommuner och regioner och kommunala bolag även läggas i maj och september.
    Sant.
    Har anhöriga inom kommunal verksamhet (förbund) som maxat detta och har rullande perioder som börjar rulla vecka 20-21 ungefär. Kul att ha semester i maj när ens barn fortfarande går i skolan?
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-04 15:42:39 följande:
    Det är möjligt att vi jobbar i olika branscher. Själv känner jag nog ingen familj där pappan inte tagit sina 90 dagar innan barnet fyllt 4 år faktiskt. Det är ändå många pappor som är föräldralediga även om mamman tar mest. Har man flera barn blir det väldigt många dagar. Vi pratar väl här inte heller om att få ihop "alla dessa ledigheter". Det är vid attraktiva tider som jul och sommar som det är "smart" att använda fl-tricket. En studiedag i mars är ju oftast lätt att få semester på, eller byta ledig dag om man jobbar deltid, då inte så många andra vill vara lediga. Sportlov och höstlov är ju inte så många utan barn som vill vara lediga så då är det lättare att ta semester. Även föräldrar har ju semesterdagar liksom. Ja vi VET att det är tre perioder fl. Semester kan man ta utöver de perioderna. 
    I vår verksamhet kan man sällan bevilja semester utöver sommaren så där är man tvungen att söka FL (och nyttja period) om man tex vill ha ett par dagar kring påsk eller när förskolan är stängd. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (mirre) skrev 2025-02-04 15:50:54 följande:
    Ingen ansökan här inte. VAB direkt.

Minns särskilt en kollega som hade detta som system och vi undrade vad hon
    skulle göra när yngsta sonen fyllde 12 år.

Men hon fixade det trots allt. Läkarintyg så kan du VAB'a även över 12 år
    Usch!
  • Anonym (Signe)
    Cartjan1 skrev 2025-02-04 18:22:38 följande:
    ....och gör så att det känns så fruktansvärt dåligt för andra när olyckan är framme😒 Minns förra sportlovet så blev min make nekad två dagar ledigt pga utbildning....gissa vilken familj som åkte på magsjuka? Jo, vi. Trodde någon på det? Nope....minns att han skämdes ihjäl och fick riktig ågren vilket känns så onödigt bara för att det finns de som sätter sådant här i system.
    Ja det är en tråkig följd. Att man får dåligt samvete eller så när man verkligen behöver vara frånvarande. 
    Eller blir sjuk under sin semester.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-04 17:03:32 följande:
    Ok men så är det ju verkligen inte överallt. Jag har jobbat både kommunalt, regionalt och privat och aldrig har det varit uppstyrt till att endast få semester på sommaren?
    Nej det är det inte.
    Men det finns verksamheter där marginalerna är små och där får man sällan semester beviljat annat än utifrån det som står i lag och avtal. Dvs sommar.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Theli) skrev 2025-02-05 05:37:24 följande:
    Så de som inte är föräldrar kan aldrig ta ledigt under året?
    Vilka branscher gäller det? 
    Säsongsarbete inom tex vintersport, trädgård eller industrier som fortfarande går efter industrisemester är vad jag kommer att tänka på som enbart ger semester på sommaren.
    Det är alla möjliga verksamheter (nu snackar vi region, kommun etc) där bemanningen är så slimmad och ekonomin tajt att man inte kan tillåta semester annat än under sommaren. Vilket är det enda som regleras i lag.

Semester (liksom även inledande sjuk) blir ju dubbelt dyrt på det sättet. Den som är semesterledig bibehåller lön + får semesterdagstillägg utbetalda OCH måste ersättas av en vikarie som också ska ha lön.
    Om någon vabbar får hen löneavdrag vilket i alla fall till viss mån täcker lönen för ersättaren.

Så det är inte alls konstigt. Möjligt att man kan vara lite mer frikostig runt jul om verksamheten inte är aktiv på samma sätt då (få besökare, kunderna är också lediga etc) men även där skulle då någon som önskar semester kunna få nej till förmån för en förälder som enligt konstens alla regler har lagen i ryggen och lägger FL vecka 51+52. Om vi säger att det bara finns två medarbetare på enheten och en person behöver vara på plats. Då kan man räkna ut vilken det blir...
  • Anonym (Signe)
    Anonym (.) skrev 2025-02-05 17:51:08 följande:
    När marginalerna är små borde det väl vara extra önskvärt att inte så många är lediga samtidigt? Den som tar ut sin semester under höst/vinter/vår jobbar ju under sommaren, och kan hålla ställningarna när kollegorna är lediga.

Men är det verksamheter som, av någon anledning, har en rejäl dip under sommaren så är det förstås mer passande att lägga alla semestrar då.
    Det är ju det som är problemet. Inom en kommun tex så är det färre barn på förskolorna, färre barn på fritids, färre som tar del av övrig kommunal service etc så i många verksamheter är det rimligt att lägga sommarsemestern juni-augusti enligt lag.
    Sen är man dålig på tänka utanför boxen (min erfarenhet) så istället för att ta vara på de enstaka som du skriver, som kanske vill vara ledig en månad i mars och kan jobba hela sommaren följer man lag och avtal slaviskt och knör in alla samtidigt. 
    Även om en kommun är EN arbetsgivare så kan man inte flytta folk mellan kontoren heller hur som helst. Som någon annan beskrivit ovan, en som är anställd på en skola kanske inte kan/får gå in på parkförvaltningen sommartid även fast det är mer att göra där. Likaså kan inte trädgårdsmästaren arbeta på en förskola hela oktober pga barnskötaren önskar vara ledig då.
Svar på tråden Får de göra så? Gällande semester