• AndreaBD

Skolskjutning

Anonym (T) skrev 2025-02-06 00:00:03 följande:
    Soc stängde av honom från att få bidrag.. Därför gick han tydligen loss på dem.. 

Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom.. 
    Men vad skulle de ha gjort? De kan ju inte betala ut bidrag ändå, om folk inte sköter sig, av rädsla att bli angripna. 
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-02-06 08:32:35 följande:
    "Men när en svensk man går till en SFI skola och dödar invandrare då är han "en enstöring"?"
    varför ska man inte kalla en enstöring för enstöring?
    Blev innesluten

Samtidigt förändrades beteendet.

? Han blev mer och mer innesluten och till slut sa han ingenting. Man visste inte vad han tyckte eller tänkte och man visste inte vad det handlade om, säger klasskompisen.

Vändningen gick väldigt fort, enligt klasskamraten.

? Han gick helt in i sig själv och plötsligt sa han knappt ett ljud.

.....
    En tidigare skolkamrat minns hur han drog upp luvtröjan för att täcka ansiktet, gömde ena handen i tröjärmen och sedan gick runt och täckte sin mun.
    ? Han höll handen för munnen för att inte prata, tolkade jag det som. När jag tänker på honom i dag är det den bilden jag får upp.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson
    "Skolskjutning Attacker utförda av invandrare benämns som terrorism medan liknande handlingar av vita individer ses som "isolerade händelser" av "en enstöring""
    Vi har haft såna gärningsmän tidigare. Lasermannen, t.ex.  Och så Peter Mangs. Personligheterna verkar väldigt lika. Tyvärr, de två hade också autism-diagnos. Men vi får också komma ihåg att de allra flesta som har autism inte dödar andra. Oftast hänger det snarare på komorbiteterna. Dvs. har man en funktionsvariation så är risken större att man har något mer. Och då ofta lite allvarligare störningar, så som personlighetsstörningar. Eller psykossjukdom. Både John Ausonius och Peter Mangs har minst en personlighetsstörning utöver autism. 
  • AndreaBD
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 11:34:54 följande:

Men om han nu gick i skola med andra autistiska borde han väl fått en diagnos? Varför var han då hos socialen och inte ansökt om aktivitetsersättning? Han måste ha varit väldigt fungerande ( vilket det inte låter som) om han blivit nekad aktivitetsersättning eller fått en diagnos ( då går man väl inte i skola med andra autister?). 

Det går inte att utreda om föräldrarna inte vill det. Oftast är det det som är hindret. 

Men vi vet ju inte än. Kanske fick han diagnos. Och vad hjälper det, på andra sidan? De flesta med såna diagnoser gör aldrig någon illa. Snarare borde man nog ha koll på ungdomar med diagnos OCH vapen-/våldsfokusering. 

17-åringen i Southport, England, var ju samma typ  - autismdiagnos plus total våldsfixering. Där har man dock skickat honom flera gånger till olika ställen som skulle kunna motverka just sånt. Och de misslyckades också. 

• AndreaBD
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 11:51:01 följande:

Tyvärr var de båda män, är också en sanning som är lika sann som att båda hade autism. 

Enligt forskning är det vanligare med empatisvårigheter bland män. Diagnosticerade som odiagnostiserade, dock vanligare bland autister. 

Vissa uppgifter hävdar att ungefär var 12:e man kan ha alexitymi, men siffran är obekräftad. Tillståndet anses dock, likt autism-spektrum-störningar, vara något vanligare hos män ? och har i vissa studier kopplats samman med testosteronhalt

https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/

Hm.... jag tycker den där diagnosen verkar lite flummig. Det passar t.ex. inte riktigt psykopater, de är ju duktiga på att förstå hur andra känner, men utan att känna något. Dvs. de är duktiga på att utnyttja sånt, men förstår det kan inte helt.
  • AndreaBD
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 13:53:39 följande:
    Jag tänkte inte på att diagnosen skulle ha något med det att göra. Jag tänkte mer på varför han inte hade alktivitetsersättning ist för att gå på socialen, om han hade svåra problem.
    Det är svårt att få om man inte har diagnos, tror jag. Men jag vet inte säkert. Det är väl också mindre pengar? Kan ju hända att föräldrarna har hjälpt honom med det mesta.
  • AndreaBD
    Anonym (Galet) skrev 2025-02-06 13:51:43 följande:
    Det är ingen diagnos och det är inte ett nytt tillstånd, utan från 70 talet c.a. De har bara sett att många med autism har Alexitymi (a.ka empatisvårigheter, vilket alexitymi är).

Hur det är med psykopater för det verkar inte ha bedrivits mycket forskning där? Kanske fär att psykopater sällan säker hjälp för sin personlighetsstörning,  Men jag skulle nog kalla de flesta mördare för psykopater snarare än autister i så fall.

Men det som du skrev, är det som jag syftat på hela tiden, att det inte enbart beror på autism utan andra bakoliggande diagnoser/orsaker. Den skillnaden de såg med autister var ju att de inte alls är oempatiska - tvärtom vill de undvika att skada någon.

Alexitymi är inte en dianos - utan ordet för empatisvårigheter , vilket i sin tur också var kopplat till testosteron. Därav fler män som har svårigheter att förstå sig på/uttrycka sin empati. Denna svårighet finns i sin tur också i olika grader.
    Okej. Kanske är det lite överspelat också? Jag menar, att man kanske har delat in i andra kategorier nu. Jo, många autister kan vara fredliga och t.o.m. omtänksamma. 
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2025-02-06 14:17:33 följande:
    Ja, alla dessa "tickande bomber" kan man inte göra något åt förrän de mördat. Och då är det för sent. 17-åringen fick dock 52 år i England, här hade han väl fått 4 års ungdomsvård.

Men en diagnos och ett läkarintyg har kunnat ge Örebromördaren sjukersättning och förhindrat morden. Om det var att han inte fick försörjningsstöd från socialen längre som utlöste morden.
    Men, det är sant att man inte kan göra något innan. Och ett annat problem är - det förekommer att en person är farlig under en period - och sedan inte. Jag har själv jobbat med ungdomar med bl.a. autism. Jag minns en som hade planer på att döda flera människor. Det blev förstås en massa insatser då. Konstigt nog så var den personen den mest harmlösa, och den där man aldrig hade trott det. Och relativt ung, under 15. Man lyckades avstyra det, och man kan inte låsa in personen heller. 
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2025-02-07 08:25:44 följande:
    man ska inte skylla skylla på omgivningen man ska skylla på 35 åringens föräldrar
    Kanske, men vi vet inte det säkert heller. Jag har sett en del exempel på föräldrar till barn med NPF som gjort allt rätt, men ändå hände det något som ingen kunde förutse. Det händer också att unga vuxna med NPF har klart sig just pga föräldrarna, men så fort de flytta hemifrån så blir det kaos. 
  • AndreaBD
    enfunderandeman skrev 2025-02-07 08:35:56 följande:

Oavsett vilket motiv denna mördare/skolskjutare hade. Så kan man inte bortse från den psykiska ohälsan.

Politikerna lär sig aldrig, det är samma visa varje gång detta händer. Anna Lindh, Ing-Marie Wieselgren etc. Och massa andra mord som sker på privatpersoner. Som han som mördade sin syster och brorson i Mälarhöjden. Också en allvarligt psykiskt sjuk man. Som hade upphört med sin bevakning och slutat tagit sina mediciner. Vem följer upp? Vad görs för dessa individer? Sverige har knappt en icke fungerade psykiatrisk vård längre. Sen kan man fråga och diskutera om det beror på att vi lagt oerhörda summor på andra saker här i Sverige. Ska inte  namnge dessa saker, Men många  vet vad jag syftar på.

Politikerna är inte intresserad av att driva och ta frågan om psykisk ohälsa på större allvar. Det ger ina poäng i valet. Märkligt kan man tycka, då det i allra högsta grad även drabbar dom. Och är ett växande samhällsproblem. På samma sätt som man ska fånga upp potentiella gäng kriminella. Borde det även finnas en handlingsplan kring dessa individer. Man hör att alla bekanta, familj, skolpersonal etc "har sett" men ändå har man inte gjort något. Vet inte om det är typiskt svensk och svensk mentalitet. Att man inte vill lägga sig i.

Ta t.ex. en av dom  invandrare som var med om skjutningen i Örebro. Han klarade sig, men åkte direkt till sjukhuset för att hjälpa till. J

Jag tror tyvärr att Sverige har blivit så själviskt och individualistiskt som land. Att vi inte ser dessa människor. Inte på djupet i alla fall. 

Psykiatrin må vara dålig. Men jag tror inte att den är så mycket bättre i en del andra länder i västvärlden heller. En viktig faktor är också att familjerna brukar ställa upp mycket i många andra länder. Då märks det inte heller så mycket ifall psykvården är dålig. Vet vi om det är bra i Italien eller Spanien? Där gör säkert familjen det mesta. Det kanske är den "sociala kontrollen" som saknas i Sverige?
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-07 10:02:24 följande:
    Oerhört många känner rädsla och terror pga det som har hänt och polisen har inte gått ut med så mycket. Då är det helt naturligt att folk pratar om det och spekulerar om motivet. För bara några dagar sedan påstod statsministern Kristersson att vi har "inhemsk terrorism" och syftade på våldet orsakat av invandrargäng. Han själv satte ettiketten "terrorism" på något som polisen inte uttalat sig om. Jag tror inte att polisen vädjade till honom att hålla sig till det som polisen gått ut med. Varför ska vi i det här fallet inte spekulera? Även om det var riktat mot socisltjänsten är det terror att 
    Det här verkar inte ha något med Örebro-dådet att göra. 
Svar på tråden Skolskjutning