Skolskjutning
Det är hans fel att han attackera.. Men dom kanske bör se över lite vilken diagnos han hade, och om dom verkligen brytt sig när dom pressat honom..
Samtidigt förändrades beteendet.
? Han blev mer och mer innesluten och till slut sa han ingenting. Man visste inte vad han tyckte eller tänkte och man visste inte vad det handlade om, säger klasskompisen.
Vändningen gick väldigt fort, enligt klasskamraten.
? Han gick helt in i sig själv och plötsligt sa han knappt ett ljud.
.....
En tidigare skolkamrat minns hur han drog upp luvtröjan för att täcka ansiktet, gömde ena handen i tröjärmen och sedan gick runt och täckte sin mun.
? Han höll handen för munnen för att inte prata, tolkade jag det som. När jag tänker på honom i dag är det den bilden jag får upp.
Men om han nu gick i skola med andra autistiska borde han väl fått en diagnos? Varför var han då hos socialen och inte ansökt om aktivitetsersättning? Han måste ha varit väldigt fungerande ( vilket det inte låter som) om han blivit nekad aktivitetsersättning eller fått en diagnos ( då går man väl inte i skola med andra autister?).
Det går inte att utreda om föräldrarna inte vill det. Oftast är det det som är hindret.
Men vi vet ju inte än. Kanske fick han diagnos. Och vad hjälper det, på andra sidan? De flesta med såna diagnoser gör aldrig någon illa. Snarare borde man nog ha koll på ungdomar med diagnos OCH vapen-/våldsfokusering.
17-åringen i Southport, England, var ju samma typ - autismdiagnos plus total våldsfixering. Där har man dock skickat honom flera gånger till olika ställen som skulle kunna motverka just sånt. Och de misslyckades också.
Tyvärr var de båda män, är också en sanning som är lika sann som att båda hade autism.
Enligt forskning är det vanligare med empatisvårigheter bland män. Diagnosticerade som odiagnostiserade, dock vanligare bland autister.
Vissa uppgifter hävdar att ungefär var 12:e man kan ha alexitymi, men siffran är obekräftad. Tillståndet anses dock, likt autism-spektrum-störningar, vara något vanligare hos män ? och har i vissa studier kopplats samman med testosteronhalt
https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/
Oavsett vilket motiv denna mördare/skolskjutare hade. Så kan man inte bortse från den psykiska ohälsan.
Politikerna lär sig aldrig, det är samma visa varje gång detta händer. Anna Lindh, Ing-Marie Wieselgren etc. Och massa andra mord som sker på privatpersoner. Som han som mördade sin syster och brorson i Mälarhöjden. Också en allvarligt psykiskt sjuk man. Som hade upphört med sin bevakning och slutat tagit sina mediciner. Vem följer upp? Vad görs för dessa individer? Sverige har knappt en icke fungerade psykiatrisk vård längre. Sen kan man fråga och diskutera om det beror på att vi lagt oerhörda summor på andra saker här i Sverige. Ska inte namnge dessa saker, Men många vet vad jag syftar på.
Politikerna är inte intresserad av att driva och ta frågan om psykisk ohälsa på större allvar. Det ger ina poäng i valet. Märkligt kan man tycka, då det i allra högsta grad även drabbar dom. Och är ett växande samhällsproblem. På samma sätt som man ska fånga upp potentiella gäng kriminella. Borde det även finnas en handlingsplan kring dessa individer. Man hör att alla bekanta, familj, skolpersonal etc "har sett" men ändå har man inte gjort något. Vet inte om det är typiskt svensk och svensk mentalitet. Att man inte vill lägga sig i.
Ta t.ex. en av dom invandrare som var med om skjutningen i Örebro. Han klarade sig, men åkte direkt till sjukhuset för att hjälpa till. J
Jag tror tyvärr att Sverige har blivit så själviskt och individualistiskt som land. Att vi inte ser dessa människor. Inte på djupet i alla fall.