• AndreaBD

Skolskjutning

Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-07 13:34:24 följande:
    Vad är skillnaden? "Same same but different"? Kristersson får hävda att något är terrorism men inte vi vanliga människor?
    Örebromördaren var svensk, och han var psykiskt sjuk. OM han var tillräckligt psykiskt sjuk så var det nog inget terrordåd. Avsikten är ju viktig. Det är mycket möjligt att han hade någon galen idé att han ville döda antigen invandrare eller socialtjänstpersonal; men det är ungefär som han på Gotland som dödade psykiatrisamordnaren. 

Vad hjälper det att kalla det för terrorism? Jag tycker man måste vara psykiskt frisk i laglig mening för att det ska kunna vara terrordåd. Hur pass psykiskt sjuk han var vet vi ju inte helt säkert förstås. Men det kommer ju att utredas. 
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-07 14:12:35 följande:
    Det du träffade rätt är att gärningsmannen var svensk och att han var från Örebro. Resten håller jag inte med om. 

Polisen har inte sagt att han var psykiskt sjuk. Det är något hans släktingar påstår. Och även om han var psyko men hade för avsikt att hämnas mot staten eller invandrare borde det räknas som terrorism.
    Är du i den här tråden nu?  Vad hjälper det om det skulle räknas som terrorism? Om han är nån incel och eller paranoid autist - varför skulle vi då vinna på att se honom som en terrorist? 

Om han hade överlevt, ja, då hade han kanske fått längre fängelsestraff. Då skulle jag också fundera på det igen. Men så här? 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2025-02-07 15:18:52 följande:
    Svårt med en rättspsykiatrisk undersökning på en avliden
    Jo, men det kanske finns info in journalerna. Hans släktingar kanske har papper också.  Rättspsykiatrisk undersökning hade väl fråmst varit till för att döma honom. Men han är ju död. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2025-02-07 17:54:40 följande:
    Du pratade ju om psykiskt frisk i laglig mening. Då behövs just en rättspsykiatrisk utredning, vilket inte kommer hända.
    Okej, om jag inte minns fel är du experten. :) 
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-07 18:51:29 följande:
    En galning JA men också en terrorist. 
    Poängen är dock -  en terrorist har ju ett syfte, vill åtstadkomma något. Om en psykisk sjuk person begår ett sånt brott, så kan det ju vara något helt knäppt. Och då är det inget verkligt syfte, utan bara något som personen har fått för sig, men som inte verkligen finns. Jag skulle då personligen inte räkna det som terrorism. Det fallerar då på att syftet inte verkligen finns. Kanske matchar det inte med den officiella definitionen, det vet jag inte. 

Visserligen, om en psykiskt sjuk person inte agerar på något som inte finns, utan bara överreagerar - då har vi kanske ett gränsfall. 
  • AndreaBD
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-08 05:07:10 följande:

Terrorism är inte bara en handling, det är även en subjektiv bedömning av samhället/politiker mm.

Titta på Ryssland som anser att personer som har åsikter som inte är i linje med vad makteliten anser vara önskvärt. Dessa personer anses vara terrorister alternativt begå terroristiska handlingar.

Försöker du få den där Rickard Andersson till något positivt nu? Till en motståndskämpe som är tvungen att göra så pga vad samhället gör? Det var det värsta jag hört! 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2025-02-08 11:04:23 följande:
    Det där är en ganska extrem tolkning från din sida och inte alls den enda möjliga tolkningen av vad som skrevs.
    Precis, och det är kanske inte läge att skriva något som ens KAN tolkas extremt. Observera moderatorernas varningar!
  • AndreaBD
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-09 00:25:21 följande:
    Om vi går rakt på sak. Vad anser du om detta brott. Är det ett hatbrott? Terrorism? Vansinnesdåd?

Har personen ifråga haft ett syfte att tvinga fram politiska förändringar med extremt våld? Nja, säger jag. Jag tror att det handlar om en person som haft svårt att ta sig an samhället och som var psykiskt sjuk och väldigt frustrerad.
    Ja, det är mycket sannolikt.  
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 00:31:55 följande:
    Det är en personangrepp att påstå att jag är otrevlig. Jag har också läst många av dina kommenterer och det är mycket extrema åsikter

Lagarna har inte ändrats och ni har inget konkret att komma med. Det jag gör är att argumentera med fakta. Det gör inte ni. Jag är skittrött på all rasism och de som normaliserar den. Att jag måste ibland påminna er om att rasism är både olagligt och olämpligt är sjäkvklart. Annars sprids hatet och en rasist kan förr eller senare inspireras att gå ut och  börja döda invandrare.

Läs

www.svt.se/nyheter/granskning/ug/sa-forsoker-alt-rightrorelsen-forandra-sverige-med-rasistisk-propaganda
    Nej, det är inte personangrepp. Det är bara att påpeka att du just inte är trevlig i dina svar. Och det tycker jag med. 

Dessutom diskuterar du inte ämnet och kommer in på annat hela tiden. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fff) skrev 2025-02-11 08:17:57 följande:
    Klart det går svenskfödda på komvux! Har själv gått där för ett antal år sen. Där jag gick fanns SFI också.

Mördaren har gått in på undersköterskeutbildningen och de flesta skjutna verkar vara kvinnor. Incelmord? 
    Men det skulle inte heller vara orimligt, att mördaren råkade träffa på dessa personer och att det var slump. En stor andel är ju ändå invandrare. 
  • AndreaBD
    Xenia skrev 2025-02-11 11:49:10 följande:
    Men hur bryr man sig om någon som själv vägrar att prata och interagera med andra? Sådan blev han redan på högstadiet.

Hade han ens någon formell diagnos?

De som borde ha gjort något är hans föräldrar, så länge han var omyndig. När han väl flyttat hemifrån kunde de inte göra så mycket utom att ringa honom då och då och bjuda hem honom. Men vägrade han att svara och att hälsa på, så fanns inget mer att göra.
    Jag läste någonstans att han visserligen gick på familjefester och liknande, men inte mer än så. Dvs. han umgicks knappt med folk då heller. Men föräldrarna verkar ha försökt. Men man kommer inte mycket vidare heller om han bara tittar in någon gång eller några gånger och inget ändras för övrigt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-11 15:03:23 följande:

Hur kan ni utmåla gärningsmannen som offer? Många andra mår dåligt men han valde att döda människor. Han valde att skjuta invandrare och är rasist. Att försöka utmåla honom som offer är att relativisera det han gjorde.

VEM gör det??? 
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-12 17:52:00 följande:
    John Ausonius, känd som "Lasermannen", kan betraktas som en terrorist baserat på hans högerextrema motiv och systematiska attacker mot invandrare i Sverige. Han sköt elva personer och valde sina offer baserat på deras utländska bakgrund. Hans handlingar har kopplats till högerextrem ideologi, vilket ofta är en central aspekt av terrorism.Terrorism definieras ofta som våldshandlingar för att sprida rädsla och främja politiska eller ideologiska mål. Ausonius attacker kan därför ses som högerextrem terrorism. Men juridiskt rubricerades inte det som terrorism. 
    Dåligt exempel för en svensk dock, då båda hans föräldrar är invandrare. 

Dessutom uppstod hans högerextremism också ur pyskisk sjukdom, precis som han på Gotland. Och även Mangs. Fast Mangs kan vara den mest politiskt motiverade. 
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 16:37:51 följande:
    Ja, det är osannolikt att föräldrarna skulle betala för alla dessa lyxresor. Bilder som läckt ut visar att han rest bla till Italien, Malta, Thailand, USA och Jamaica.

Det är inte så ovanligt att föräldrar bjuder sina vuxna barn på någon resa. Och om de har råd och "barnet" dessutom har något funktionshinder, så är det inte såå konstigt även med tre eller fyra såna. Om DE har råd alltså. 

Det behöver inte ha varit lyxresor. 

• AndreaBD

Redan igår eller iförgår skrev ju Aftonbladet att det var flera soc. - anställda bland de döda och att man antar att motivet kan finnas där. 

• AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 18:23:55 följande:
    Wow! Det var en mycket extrem kommentar som är fel på så många olika sätt.

Försvarar du nu även Lasermannen? Du påstår på fullaste allvar att rasismen är ett resultat av en psykisk sjukdom?  Vad heter den sjukdomen? Så om rasismen är en sjukdom så är rasistiska atacker aldrig terroratacker? 

Han är en vit svensk rasist med tysk mor. Han är säkert inte en muslim eller arab.
    Jag försvarar inte honom alls. Jo, jag tror att det psykiskt sjukdom, efter att ha läst boken av Gellert Tamas. Där beskriver han nämligen hur galen han var - i perioder, under ganska många år. Han var ju inlagd i psykiatrin långt innan allt detta, flera gånger när han hade psykotiska skov. Han har nog många diagnoser - autism, och kanske flera personlighetsstörningar. Men det viktiga är ju - mer psykisk sjuk än psykotisk kan man inte bli. Och kombinationen med autism är inte heller bra.

Jag trycker på att han är andra generationens invandrare, eftersom hela hans självbild kretsade runt det. Han kände sig som invandrare, och var helt fixerad på att han såg ut som en invandrare. Han har i alla fall upplevt det så att han var utfryst och mobbad hela sin barndom pga hans utländska utseende. Hans pappa var Schweizare förresten, så det var inte bara mamman. Och ja, han såg utländsk ut, helt-svart hår och mörka ögon. Hans hat på invandrare uppstod ur självhat. Och det är inte riktigt samma sak som någon som ser sig själv som bättre och invandrarna som sämre. 
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 18:29:57 följande:
    Du förstår inte. Inom socialtjänsten jobbar även undersköterskor och folk som jobbar inom vård. Det var inga socialsekreterare, sådana dom avgör om man får socialbidrag eller inte.
    Så kan det vara. Men menar du nu att polisen inte förstår detta? Uppgiften kom från polisen om jag inte minns helt fel.
  • AndreaBD
    Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 19:53:06 följande:
    Jo, du försvarar honom visst. Och du ger mig inte svar på mitt fråga. Vilken psykisk sjukdom gör någon till rasist?

Läs bara vad du skriver. Det finns hur många människor som helst som känner sig annorlunda på ett eller annat sätt i dagens Sverige men ingen tar ett vapen, går till närmaste skolan och börjar skjuta folk för det.

Vad annars skulle du säga då om en palestinsk kille som levt hela sitt liv under en fruktansvärd ockupation där han och hans familj dagligen atackeras och förtrycks, deras hem rivs ner gång på gång, hans små systrar dödas och en dag får han nog. Han är nu så pass psykiskt påverkad av allting att han tar en kniv, går in i närmaste butik och börjar döda folk. Har du lika stor förståelse för honom som du visar här för Lasermannen? 
    Om jag säger att jag inte försvarar honom, så gör jag inte det, eftersom det ju här krävs en avsikt. Och jag har inte för avsikt att försvara honom.

Och jag uttalar mig inte alls om om det är RIMLIGT att han kände så. Självklart är det inte rimligt. Men han var ju också psykiskt sjuk.

Jag visste att det var du redan innan du pratade ockupation. Och jag har inte förståelse för varken lasermannen eller palestinska terorrister. Jag bara förklarar bakgrunden. 
  • AndreaBD

Har de ens identifierat alla offer än? Senast hade de inte det. Och det vore bra att veta om det var slumpmässigt utvalda offer, rasistiska motiv eller hat mot socialen. 

• AndreaBD

Nu har Leif G.W. Persson uttryckt sig väldigt tydligt: Andersson har skjutit vilka som helst. Om det fanns något mönster där, så hade man kommit fram till det snabbt, säger han. Att det var många invandrare beror på att det just går många invandrare på den skolan. Gärningsmannen hatade ALLA, sa han, det spelade ingen roll. 

Svar på tråden Skolskjutning