Anonym (Sunt förnuft) skrev 2025-02-13 18:23:55 följande:
Wow! Det var en mycket extrem kommentar som är fel på så många olika sätt.
Försvarar du nu även Lasermannen? Du påstår på fullaste allvar att rasismen är ett resultat av en psykisk sjukdom? Vad heter den sjukdomen? Så om rasismen är en sjukdom så är rasistiska atacker aldrig terroratacker?
Han är en vit svensk rasist med tysk mor. Han är säkert inte en muslim eller arab.
Jag försvarar inte honom alls. Jo, jag tror att det psykiskt sjukdom, efter att ha läst boken av Gellert Tamas. Där beskriver han nämligen hur galen han var - i perioder, under ganska många år. Han var ju inlagd i psykiatrin långt innan allt detta, flera gånger när han hade psykotiska skov. Han har nog många diagnoser - autism, och kanske flera personlighetsstörningar. Men det viktiga är ju - mer psykisk sjuk än psykotisk kan man inte bli. Och kombinationen med autism är inte heller bra.
Jag trycker på att han är andra generationens invandrare, eftersom hela hans självbild kretsade runt det. Han kände sig som invandrare, och var helt fixerad på att han såg ut som en invandrare. Han har i alla fall upplevt det så att han var utfryst och mobbad hela sin barndom pga hans utländska utseende. Hans pappa var Schweizare förresten, så det var inte bara mamman. Och ja, han såg utländsk ut, helt-svart hår och mörka ögon. Hans hat på invandrare uppstod ur självhat. Och det är inte riktigt samma sak som någon som ser sig själv som bättre och invandrarna som sämre.