• Anonym (Tuli)

Vems är ansvaret?

Man ringer och bokar tid för sina barn, de ska ha efter sig. Allt klart, okej?
    Sen nån vecka senare kommer påminnelsesms om tiden. Föräldern tittar inte så noga, hen sitter upptagen med jobb och hen vet ju vilken tid hen bokat.

SEN när de väl är dags får hen veta att de missat tiden, att den var för flera dagar sen. Den som bokade satte på fel dag och nu blir det avgifter för alla barn och väntetid till nästa pga det. Utöver det missad arbetstid, så missad inkomst.

Vem bär ansvaret här? Visst var det en miss att inte checka smset, men det var ju ändå den som skötte bokningen som gjorde fel?

• Svar på tråden Vems är ansvaret?
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Tuli) skrev 2025-02-05 11:11:00 följande:
    Vems är ansvaret?

Sen nån vecka senare kommer påminnelsesms om tiden. Föräldern tittar inte så noga, hen sitter upptagen med jobb och hen vet ju vilken tid hen bokat.

SEN när de väl är dags får hen veta att de missat tiden, att den var för flera dagar sen. Den som bokade satte på fel dag och nu blir det avgifter för alla barn och väntetid till nästa pga det. Utöver det missad arbetstid, så missad inkomst.

Vem bär ansvaret här? Visst var det en miss att inte checka smset, men det var ju ändå den som skötte bokningen som gjorde fel?

Bådas fel. Varför tror du att de skickar ut ett SMS? Och SMS:et är en påminnelse och brukar komma ganska nära inpå den bokade tiden, dagen före typ. Så att bara nonchalera SMS: et är ju korkat.
    Den som bokade gjorde ju inte ett medvetet fel, men den som ignorerade SMS:et gjorde det. 
  • Anonym (Tuli)
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-05 11:14:53 följande:
    Bådas fel. Varför tror du att de skickar ut ett SMS? Och SMS:et är en påminnelse och brukar komma ganska nära inpå den bokade tiden, dagen före typ. Så att bara nonchalera SMS: et är ju korkat.
    Den som bokade gjorde ju inte ett medvetet fel, men den som ignorerade SMS:et gjorde det. 

De borde ändå kompensera med att stryka avgifterna.

• Emiz

Jag tycker också man borde stryka räk intagna då båda gjort fel. Missförstånd. Men är du säker på att du hörde rätt när du bokade besöken på telefonen? Du kanske redan där råkade skriva in fel datum? Det händer ibland. Att man skriver in t.ex 11e fast på fel månad osv.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Anja) skrev 2025-02-05 11:14:53 följande:
    Plus att det ju är omöjligt att veta - även för ts själv - om det var ts som råkade säga fel, lr den som skrev in tiden som råkade skriva fel. Ibland är man ju helt övertygad om att man har sagt en viss sak, där det sen visar sig att man faktiskt sa nåt annat. Så jag skulle väl säga att det inte är säkert att den som bokade gjorde fel, men att ts gjorde fel oavsett - antingen enbart genom att inte kolla sms:et, eller genom att både ha sagt fel tid och ignorerat sms:et. Sen är det ju högst mänskliga och fullt begripliga fel som vi alla gör lite då och att säga att det är korkat, och att det är att medvetet göra fel bara för att man inte kollar sms:et så noga - njae, det tycker jag nog är lite hårt att påstå. Det var ju (antar jag!) inte så att ts tänkte "jag kollar inte så noga trots att jag vet att jag borde, för de ska självklart ha bokat rätt tid, och har de inte det så är det de som får stå för sitt misstag". Jag tror snarare det var så att ts bara snabbt (och mer lr mindre omedvetet) konstaterade att det var info hon redan hade, som hon alltså inte behövde avbryta jobb-flowet för att inspektera närmare.
  • Anonym (man)
    Anonym (Tuli) skrev 2025-02-05 11:11:00 följande:
    Vems är ansvaret?

Ansvaret är väl delat, och det bästa är väl att kontakta mottagningen och säga som det är. Att man uppfattade att en annan tid bokades och därför missade den som faktiskt blev bokad. 

Sen ber man snällt om att fakturan ska strykas och bokar en ny tid snarast möjligt. 
  • Anonym (Anja)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-05 11:30:05 följande:
    Plus att det ju är omöjligt att veta - även för ts själv - om det var ts som råkade säga fel, lr den som skrev in tiden som råkade skriva fel. Ibland är man ju helt övertygad om att man har sagt en viss sak, där det sen visar sig att man faktiskt sa nåt annat. Så jag skulle väl säga att det inte är säkert att den som bokade gjorde fel, men att ts gjorde fel oavsett - antingen enbart genom att inte kolla sms:et, eller genom att både ha sagt fel tid och ignorerat sms:et. Sen är det ju högst mänskliga och fullt begripliga fel som vi alla gör lite då och att säga att det är korkat, och att det är att medvetet göra fel bara för att man inte kollar sms:et så noga - njae, det tycker jag nog är lite hårt att påstå. Det var ju (antar jag!) inte så att ts tänkte "jag kollar inte så noga trots att jag vet att jag borde, för de ska självklart ha bokat rätt tid, och har de inte det så är det de som får stå för sitt misstag". Jag tror snarare det var så att ts bara snabbt (och mer lr mindre omedvetet) konstaterade att det var info hon redan hade, som hon alltså inte behövde avbryta jobb-flowet för att inspektera närmare.
    Jag missuppfattade det, trodde att en förälder bokade tiderna, och den andre skulle gå dit med barnen.

Håller med, vet inte vem som gjorde fel med bokningen, men TS gjorde i alla fel med SMS:et. Det får hon ta på sig. Det kommer ju i regel dagen innan, så hon borde reagerat. 
  • Anonym (Hmm)

Du kan inte bevisa att den som bokade gjorde fel. Om du hade kollat sms:et med påminnelsen så hade du sett att det var fel tid. Du lär få stå för avgiften tyvärr.

• Anonym (M)

Om ni inte har kommit överens om den tiden så kan jag inte se hur du skulle vara tvungen att betala. Skicka ett sms är inget avtal om tid.

• EpicF
    Anonym (Tuli) skrev 2025-02-05 11:25:26 följande:

De borde ändå kompensera med att stryka avgifterna.

Varför? Det ni föräldrar som har missat tiden. Då får ni stå för konsekvenserna. 
Svar på tråden Vems är ansvaret?