Anonym (man) skrev 2025-02-06 12:06:55 följande:
Jag vet inte riktigt vad fördelen med detta skulle vara. Som ateist har jag inga problem med att trossamfund har vigselrätt. För min egen del bryr jag mig inte heller ett dugg om att personer som inte tror väljer att viga sig i kyrkan ändå, för från mitt perspektiv handlar religion mer om kulturell tillhörighet än det andliga. Att viga sig i kyrkan blir då ett sätt att bekräfta sin identitet som tillhörande den svenska traditionen snarare än att bekänna sin tro till "gud", alltså inget större mått av hyckleri tycker jag.
Så jag har svårt att se att detta skulle vara någonting som jag som ateist skulle vilja driva. Folk får väl göra som de vill, och vill man betala till svenska kyrkan och viga sig där får man väl göra det oavsett vad man tror på så länge kyrkan går med på det. Däremot hade jag inte haft några synpunkter på om svenska kyrkan var mer strikta med vem som får lov att viga sig där, t.ex. att man måste ha varit medlem under en viss tid eller med viss aktivitetsnivå osv.
Själv gick jag motvilligt med på att låta barnen döpas eftersom deras mamma ville det, men jag höll ju på att avlida när jag skulle säga några rader som hade med "gud" att göra eftersom jag inte alls kunde stå för det. Och jag skulle aldrig få för mig att viga mig i kyrkan.
Det finns som jag ser det flera fördelar. En av dem är att eftersom många svenskar ser framför allt Svenska Kyrkan, men kanske i viss mån också andra samfund, främst som "leverantör" av trevliga ceremonier", så vore det en markering av att en kyrka faktiskt handlar om Jesus. Jag menar att det stärker en kyrkas identitet som trossamfund.
En annan fördel är att det skulle minska icke troende politikers och sekulära partiers intresse att styra och ställa i framför allt Svenska Kyrkan. Det skulle kunna underlätta processen att VERKLIGEN göra Svenska Kyrkan fri och skild från staten. På papperet skildes kyrka och stat år 2000 - men i REALITETEN består ju statskyrkan. Det är fullkomligt ABSURT tex att det finns en "lagen om Svenska Kyrkan". Det finns ju tex ingen "Lagen om Katolska Kyrkan i Sverige". Jag vill kasta ut de politiska partierna ur Svenska Kyrkans beslutande organ, och tycker att det är människor som faktiskt tror som skall sitta i dessa.
För mig handlar kyrkan om ETT ENDA-dvs om Jesu frälsningsbudskap. Jag är visserligen på andra områden traditionalist och svensk-nationalist, men just kyrkan vill jag skall reserveras till att handla om något annat, ja om något högre.
"Mitt rike är inte av denna världen" citeras Jesus.
Sedan finns ytterligare skäl: Det är nämligen så att 3 av biskoparna i SVK inte prästviger kandidater som inte är beredda att viga enkönade par, och i åtskilliga församlingar i Svenska Kyrkan kan det vara svårt för de prästerna att få anställning. Problemet med det är inte främst själva vigselfrågan som sådan - utan att dessa prästkandidater också är de som i stort har en klassisk kristen tro.
SVK riskerar alltså att gå miste om 1000-tals kandidater med klassiskt tro, och om bara liberalteologiska kandidater prästvigs kommer det starka andliga livet i mer konservativa församlingar att slås sönder totalt. Tex till Pauli Göteborg kommer en vanlig söndag MÅNGA FLER än det brukar till en gudstjänst i SVK. Klassiskt troende från hela Göteborg kommer från när och fjärran (Därför kallas det för en "spårvagnsförsamling")
Idag finns en STOR BREDD inom SVK. Vi mera konservativa kan alltid hitta sina församlingar och präster, och de liberalteologiska kan hitta sina. SVK har ingen gemensam tro utan är mera ett administrativt paraply med mycket stor bredd.
Det är faktiskt en styrka, och jag vill låta det förbli så. Om alla vigslar görs borgerliga kommer troligen mycket av det laddade i frågan om kyrklig vigsel av enkönade par att desarmeras, och det blir större chans att vi med klassisk tro kan få våra präster, vår andliga föda - och få ha vårt andliga hem i SVK även fortsättningsvis.
Jag tror att en del ateister/agnostiker är med på tåget -kanske kan "Föreningen Humanisterna" stödja denna linje