Skilj juridik och andlig sida åt vid vigsel
Jag är för en reform så att Sveriges vigselsystem blir som i andra länder i Europa, nämligen att alla juridiskt giltiga vigslar blir borgerliga, och sedan kan par som så önskar ha en vigsel i ett trossamfund som frivilligt tillägg, men som inte har någon juridisk betydelse (men däremot en andlig sådan).
Ett kyrkbröllop kan därmed bli lika festligt som någonsin innan, men man skiljer på det juridiska och det kyrkliga då. Så gör många par ute i Europa. Man går först till rådhuset och sedan till kyrkan.
Jag menar att trossamfund inte skall utföra en myndighetsuppgift, som en vigsel är - att man skall skilja på juridik och den andliga aspekten.
Nu tror ni kanske att jag är ateist, tex medlem av Förbundet Humanisterna, men jag är tvärt om varmt troende kristen, och församlingsaktiv. Jag går i kyrkan varje vecka.
Däremot föreslår jag en "Ohelig Allians" mellan de av oss troende som vill detta Det kan göras antingen genom riksdagsbeslut eller så att samfund avsäger sig vigselrätt eller så att enskilda präster/pastorer gör det.