• Anonym (Skilj  på juridik och andligt)

Skilj juridik och andlig sida åt vid vigsel

Jag är för en reform så att Sveriges vigselsystem blir som i andra länder i Europa, nämligen att alla juridiskt giltiga vigslar blir borgerliga, och sedan kan par som så önskar ha en vigsel  i ett trossamfund som frivilligt tillägg, men som inte har någon juridisk betydelse (men däremot en andlig sådan).

Ett kyrkbröllop kan därmed bli lika festligt som någonsin innan, men man skiljer på det juridiska och det kyrkliga då. Så gör många par ute i Europa. Man går först till rådhuset och sedan till kyrkan.

Jag menar att trossamfund inte skall utföra en myndighetsuppgift, som en vigsel är - att man skall skilja på juridik och den andliga aspekten.

Nu tror ni kanske att jag är ateist, tex medlem av Förbundet Humanisterna, men jag är tvärt om varmt troende kristen, och församlingsaktiv. Jag går i kyrkan varje vecka. 

Däremot föreslår jag en "Ohelig Allians" mellan de av oss troende som vill detta  Det kan göras antingen genom riksdagsbeslut eller så att samfund avsäger sig vigselrätt eller så att enskilda präster/pastorer gör det.

• Svar på tråden Skilj juridik och andlig sida åt vid vigsel
  • nattuw
    Tow2Mater skrev 2025-02-11 21:28:57 följande:

Varför stanna vid vigsel? Dags begravningar skiljs från kyrkan för den som inte är troende. Gräv ned dem på annan stadsägd mark eller i skogen skiljd från kyrkan.

För de som inte är medlemmar i svenska kyrkan är begravningen skild från kyrkan.. Men av bekvämlighetsskäl används oftast kyrkans lokaler även för icke kyrkliga begravningar.

Man får av hygien skäl inte sprida lik hur som helst utan de skall läggas på anvisade platser. Lite som källsortering. Det finns möjligheter för andra än svenska kyrkan att skapa begravningsplatser men troligen finns det en hel del regler som krånglar till det för den som vill anlägga en ny kyrkogård.
    nattuw skrev 2025-02-13 09:20:17 följande:
    Likhet inför lagen. Äktenskapsprocessen och det paket av lagar som reglerar äktenskapet skall vara lika för alla utan hänsyn till vad något trossamfunds gud anser om vilka som får eller som inte får gifta eller skilja sig.

I o f s så är det så. Borgerlig vigsel finns ju redan idag. Vad jag talar för är bara att ta bort alla trossamfunds juridiska vigslar DÄREMOT skall trossamfunden ABSOLUT kunna ha vigslar som inte är juridiska.

SÅ gör man ute i Europa. Man går till rådhuset för den juridiska vigseln och sedan till kyrkan om man väljer att ha en kyrklig vigsel som frivilligt tillägg.

nattuw skrev 2025-02-13 09:24:53 följande:
    Givetvis är det ett skådespel. Annars skulle det räcka med att skriva under ett par papper på prästens tjänsterum.

Du har missförstått det. Den kyrkliga vigseln har en andlig innebörd och är en gudstjänst med bla bön.. T.ex. en vanlig söndagsgudstjänst kan inte ersättas med att skriva under ett papper..

Sedan vill jag att det juridiska görs i rådhuset, men en vigselgudstjänst är just en gudstjänst.

och Nej - jag är ingen idiot  bara för att jag är troende

nattuw skrev 2025-02-13 09:51:16 följande:
    För de som inte är medlemmar i svenska kyrkan är begravningen skild från kyrkan.. Men av bekvämlighetsskäl används oftast kyrkans lokaler även för icke kyrkliga begravningar.

Man får av hygien skäl inte sprida lik hur som helst utan de skall läggas på anvisade platser. Lite som källsortering. Det finns möjligheter för andra än svenska kyrkan att skapa begravningsplatser men troligen finns det en hel del regler som krånglar till det för den som vill anlägga en ny kyrkogård.
    KOMMUNERNA bör överta huvudmannaskapet för begravningsplatserna.
  • Mrs Moneybags

Jag tycker också att man borde ha en borgerlig vigsel som den lagliga vigseln och sedan får varje par göra som de vill om de vill gå till kyrkan, synagogan, moskén eller inget alls.

Det är ett bra system och jag tror även det är det vanligaste om man tittar utomlands. 

• Egon den stora
    nattuw skrev 2025-02-13 09:20:17 följande:
    Likhet inför lagen. Äktenskapsprocessen och det paket av lagar som reglerar äktenskapet skall vara lika för alla utan hänsyn till vad något trossamfunds gud anser om vilka som får eller som inte får gifta eller skilja sig.
    Inget av det du säger talar emot det jag skrev. Det är fritt att välja vem som helst som vigselförrättare och et skall också vara fritt för vigselförrättaren att dom han vill. Det är det minsta problemet, så varför krångla till det med att behöva gå på två ställen för att gifta sig? 
    Egon den stora skrev 2025-02-13 22:32:00 följande:
    Inget av det du säger talar emot det jag skrev. Det är fritt att välja vem som helst som vigselförrättare och et skall också vara fritt för vigselförrättaren att dom han vill. Det är det minsta problemet, så varför krångla till det med att behöva gå på två ställen för att gifta sig? 

Varken jag eller någon annan har sagt att man måste gå till 2 ställen .
    Däremot  tycker jag att den juridiska och obligatoriska vigseln skall vara borgerlig.

Sedan - OM SÅ ÖNSKAR - kan man ha en vigsel i ett trossamfund som tillägg, men det är inte obligatoriskt för att man i juridisk mening skall vara gift.

Så gör man ute i Europa- Man vigs borgerligt och sedan om man vill det har man en  vigselgudstjänst i tex en kyrka,

• Egon den stora
    Anonym (Skilj på juridik och andligt) skrev 2025-02-14 11:37:58 följande:

Varken jag eller någon annan har sagt att man måste gå till 2 ställen .
    Däremot  tycker jag att den juridiska och obligatoriska vigseln skall vara borgerlig.

Sedan - OM SÅ ÖNSKAR - kan man ha en vigsel i ett trossamfund som tillägg, men det är inte obligatoriskt för att man i juridisk mening skall vara gift.

Så gör man ute i Europa- Man vigs borgerligt och sedan om man vill det har man en  vigselgudstjänst i tex en kyrka,

Fortfarande ett onödigt steg och inget som hindrar att vi är bättre än Europa. 
    Det juridiska funkar alldeles utmärkt i samfunden som det är nu och dom som önskar något annat kan lösa det borgerligt. Finns ingen anledning ändra något som funkar. 
    Egon den stora skrev 2025-02-14 12:25:20 följande:
    Fortfarande ett onödigt steg och inget som hindrar att vi är bättre än Europa. 
    Det juridiska funkar alldeles utmärkt i samfunden som det är nu och dom som önskar något annat kan lösa det borgerligt. Finns ingen anledning ändra något som funkar. 

Jag anser inte att det funkar på alla sätt. Jag anser nämligen inte att det funkar för de kristna samfunden som sådana, speciellt inte för det samfund där jag själv har min bas, Svenska Kyrkan.

Jag vill att de kristna samfunden, bla just SVK, skall respekteras och ses som det de faktiskt är, nämligen som trossamfund. Jag vill komma ifrån att en del ser dem, speciellt SVK, som en leverantör av ceremonier. Jag ser det så att detta till och med skymmer deras egentliga uppgift och budskap.

Jag vill att kristna samfund skall förknippas just med Jesus-precis det som en kyrka i grund o botten har som sitt grundläggande syfte.

Dessutom vill jag att det skall bli mer ärlighet i kyrkliga sammanhang. Att lova trohet inför en Gud man inte tror på ser jag som hyckleri, jag vill att det som görs och sägs i en kyrka verkligen skall vara det man menar ärligt från hjärtat.

DESSUTOM - och det är mycket viktigt blir en kyrka som inte har juridisk vigselrätt mindre intressant för icke troende politiker och sekulära partier att försöka styra och ställa i. Jag vill för  SVK:s del FULLFÖLJA SKILSMÄSSAN KYRKA-STAT och göra SVK helkt fri.

På papperet är SVK idag en frikyrka, men i realiteten består ju statskyrkan än idag. Jag vill ha verklig frihet. Jag sitter i kyrkofullmäktige på min ort för en opolitisk grupp och vill ha bort de politiska partierna ur mitt samfund.

Dessutom kan en reform underlätta för präster med klassisk kristen tro att kunna verka i SVK. Jag är rädd att det idag håller på att bli färre av dem.

Jag ger mig inte. Jag är absolut för ett annat system-och det andra systemet fungerar det också. Det  fungerar i andra länder.

• Egon den stora
    Anonym (Skilj på juridik och andligt) skrev 2025-02-14 13:33:41 följande:

Jag anser inte att det funkar på alla sätt. Jag anser nämligen inte att det funkar för de kristna samfunden som sådana, speciellt inte för det samfund där jag själv har min bas, Svenska Kyrkan.

Jag vill att de kristna samfunden, bla just SVK, skall respekteras och ses som det de faktiskt är, nämligen som trossamfund. Jag vill komma ifrån att en del ser dem, speciellt SVK, som en leverantör av ceremonier. Jag ser det så att detta till och med skymmer deras egentliga uppgift och budskap.

Jag vill att kristna samfund skall förknippas just med Jesus-precis det som en kyrka i grund o botten har som sitt grundläggande syfte.

Dessutom vill jag att det skall bli mer ärlighet i kyrkliga sammanhang. Att lova trohet inför en Gud man inte tror på ser jag som hyckleri, jag vill att det som görs och sägs i en kyrka verkligen skall vara det man menar ärligt från hjärtat.

DESSUTOM - och det är mycket viktigt blir en kyrka som inte har juridisk vigselrätt mindre intressant för icke troende politiker och sekulära partier att försöka styra och ställa i. Jag vill för  SVK:s del FULLFÖLJA SKILSMÄSSAN KYRKA-STAT och göra SVK helkt fri.

På papperet är SVK idag en frikyrka, men i realiteten består ju statskyrkan än idag. Jag vill ha verklig frihet. Jag sitter i kyrkofullmäktige på min ort för en opolitisk grupp och vill ha bort de politiska partierna ur mitt samfund.

Dessutom kan en reform underlätta för präster med klassisk kristen tro att kunna verka i SVK. Jag är rädd att det idag håller på att bli färre av dem.

Jag ger mig inte. Jag är absolut för ett annat system-och det andra systemet fungerar det också. Det  fungerar i andra länder.

Nu tar du ju bara upp problem som finns i svenska kyrkan, vilket inte alls förvånar.  Men det är ju inget tvång att ha vigselrätt.  Vill svenska kyrkan avsäga sig den så gör det, men det är väl inte statens sak att lösa svenska kyrkans problem?  Bara för det behöver man ju inte förstöra för alla andra.
Svar på tråden Skilj juridik och andlig sida åt vid vigsel