• Anonym (Separerad)

Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?

Jag och barnens pappa är ovänligt separerade sedan snart ett år. Det var en stökig separation och samarbetet är komplicerat. Han har barnen ca varannan helg pga avståndet (hans val att flytta så pass långt bort). 

Idag har jag bokat ett läkarbesök åt ena barnet. Då det varit mycket på jobbet hade jag inte hunnit informera honom innan han fick informationen via bokningen och anser att jag undanhåller information då han inte fick den på studs. 

Om det inte är ett akut besök, är det då helt orimligt att inte informera på studs? Att vänta till arbetsdagen är slut eller det lugnat ner sig? 

Är jag orimlig som inte informerat om anledningen till besöket direkt eller han som är srg över att inte ha fått informationen på studs?

• Svar på tråden Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?
  • hanna1204

Påverkar det bokade datumet hans liv och planering?
    nej, det är inte akut. Han kan vara tacksam för att hans barn har en mor som sköter nästan hela ruljansen åt honom. Nej, han är säkert inte tacksam. Helgfarsa 

spara all konversation 

• Anonym (Q)

Äh, allt inom 24 timmar är i min bok "på studs" om det inte gäller något akut eller allvarligt. När det kommer till ständigt återkommande tandregleringsbesök och dylikt så räcker det med kanske samma vecka.

Eftersom ni nu har lite problem med kommunikationen så kanske det kan vara en bra idé att komma överens om lite struktur på hur ni informerar varandra (i praktiken hur du informerar honom). Vad som du säger till om innan, medan och efter. En annan bra sak är en gemensam google calendar där han kan se allt du lägger in som rör barnen.

• Anonym (Äh)

Två veckor i förväg är ju bra om man har möjlighet att informera. Om du snarare menar hur snart inom att bokningen är gjord, finns ingen tidsgräns där, så länge det fortfarande är i god tid inför besöket. Om det inte påverkar pappans vecka så ta det när du känner för det, typ.

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-06 14:26:21 följande:

Äh, allt inom 24 timmar är i min bok "på studs" om det inte gäller något akut eller allvarligt. När det kommer till ständigt återkommande tandregleringsbesök och dylikt så räcker det med kanske samma vecka.

Eftersom ni nu har lite problem med kommunikationen så kanske det kan vara en bra idé att komma överens om lite struktur på hur ni informerar varandra (i praktiken hur du informerar honom). Vad som du säger till om innan, medan och efter. En annan bra sak är en gemensam google calendar där han kan se allt du lägger in som rör barnen.

Vi har en gemensam kalender (som även barnen är med i) och jag har inte ens hunnit lägga in det där ännu. 

Vi kommunicerar i princip enkom via text då samtal brakar samman 9 gånger av 10. Samarbetssamtal och avtal är "onödigt" då vi "borde kunna komma överens" (hans åsikt) samtidigt som jag anklagas för det ena och det andra i sådana här lägen. 
  • Anonym (Separerad)
    hanna1204 skrev 2025-02-06 14:20:33 följande:

Påverkar det bokade datumet hans liv och planering?
    nej, det är inte akut. Han kan vara tacksam för att hans barn har en mor som sköter nästan hela ruljansen åt honom. Nej, han är säkert inte tacksam. Helgfarsa 

spara all konversation 

Nej, det påverkar inte honom alls. Nej, han är bitter som satan på mig (separationen var mitt beslut).

Ja, all kommunikation tas det skärmdumpar på. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Äh) skrev 2025-02-06 15:00:25 följande:

Två veckor i förväg är ju bra om man har möjlighet att informera. Om du snarare menar hur snart inom att bokningen är gjord, finns ingen tidsgräns där, så länge det fortfarande är i god tid inför besöket. Om det inte påverkar pappans vecka så ta det när du känner för det, typ.

Pappan har dem ungefär varannan helg så han påverkas inte alls. 

Ja, det är hur snart i tid efter bokningen som menas då han anser att han borde ha fått veta att jag tänkte ringa och boka tid samt få veta tiden direkt efter samtalet avslutades.
  • Anonym (Äh)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-06 15:16:32 följande:
    Pappan har dem ungefär varannan helg så han påverkas inte alls. 

Ja, det är hur snart i tid efter bokningen som menas då han anser att han borde ha fått veta att jag tänkte ringa och boka tid samt få veta tiden direkt efter samtalet avslutades.
    Äh, han får kamma sig i ansiktet. Han ska väl vara glad att du informerar innan besöket iaf.
  • Anonym (I)

Ja jag tycker det är undanhållande av information och tar bort hans rätt att vara delaktig i barnets vård. 

Jag och mitt ex hade en riktigt smutsig skilsmässa. Han har inte varit en delaktig pappa de första åren och gjort många fel men jag meddelar alltid allt som rör vårt barn. Jag anser att det är mest rättvist för barnets skull. 

Ett sms tar inte många sekunder alt en print på det bokade besöket. 

• Anonym (Separerad)
    Anonym (I) skrev 2025-02-06 15:25:15 följande:

Ja jag tycker det är undanhållande av information och tar bort hans rätt att vara delaktig i barnets vård. 

Jag och mitt ex hade en riktigt smutsig skilsmässa. Han har inte varit en delaktig pappa de första åren och gjort många fel men jag meddelar alltid allt som rör vårt barn. Jag anser att det är mest rättvist för barnets skull. 

Ett sms tar inte många sekunder alt en print på det bokade besöket. 

Han fick vetskap om tiden i samma ögonblick som tidsbokningen las via sjukvården, dock inte anledningen till besöket just då. Egentligen hade jag inte ens tid att prata med sjukvården då vi hade fullt upp just då så att skicka ett mess på direkten fanns inte med på kartan. Jag kan, i hans ögon, inte göra något rätt oavsett hur jag gör. Allt ska vändas till att jag inte kan samarbeta med honom och att han är en bättre förälder än mig.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-02-06 15:02:51 följande:
    Vi har en gemensam kalender (som även barnen är med i) och jag har inte ens hunnit lägga in det där ännu. 

Vi kommunicerar i princip enkom via text då samtal brakar samman 9 gånger av 10. Samarbetssamtal och avtal är "onödigt" då vi "borde kunna komma överens" (hans åsikt) samtidigt som jag anklagas för det ena och det andra i sådana här lägen. 
    Men då informerar du honom skriftligt om vilka tidsramar du har satt upp för dig själv när det kommer till att informera honom (typ samma timme för akuta saker, inom 24 timmar för icke-akuta saker, och en vecka innan för beslut om framtida behandlingar etc). Se till att göra det riktigt rimligt och klart och tydligt. I samma mejl eller text så skriver du att om han vill förhandla om dessa så kan ni boka tid för samarbetssamtal, vilka du gärna deltar i. 
Svar på tråden Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?