• Anonym (Separerad)

Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?

Jag och barnens pappa är ovänligt separerade sedan snart ett år. Det var en stökig separation och samarbetet är komplicerat. Han har barnen ca varannan helg pga avståndet (hans val att flytta så pass långt bort). 

Idag har jag bokat ett läkarbesök åt ena barnet. Då det varit mycket på jobbet hade jag inte hunnit informera honom innan han fick informationen via bokningen och anser att jag undanhåller information då han inte fick den på studs. 

Om det inte är ett akut besök, är det då helt orimligt att inte informera på studs? Att vänta till arbetsdagen är slut eller det lugnat ner sig? 

Är jag orimlig som inte informerat om anledningen till besöket direkt eller han som är srg över att inte ha fått informationen på studs?

• Svar på tråden Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?
  • Anonym (S)

Om det inte är något akut eller påverkar den andre föräldern tycker jag att man har informerat i tid om man gör det senast ett par dagar efter vårdbesöket. 

• Jemp

Det beror väl mer på hur länge symtom/anledningen till läkarbesöket funnits.

• Maggena

Om det är icke akut är det väl inte endast ditt beslut att barnet behöver vård om ni har delad vårdnad. Därför skulle du ha tagit upp det innan din bokning. 

• Anonym (Py)

Det beror helt på vad det handlar om. Är det något jag som förälder oroat mig för, hade jag blivit väldigt besviken om den andre föräldern avstått från att meddela förrän långt senare. Hade det varit ett vanligt BVC-besök, eller en vanligt allergiuppföljning, hade det inte gjort lika mycket. 

Men jag tycker nog att man i alla fall kan kosta på sig ett sms om läget var lugnt vid besöket. 

• Anonym (S)
    Maggena skrev 2025-02-06 16:36:08 följande:

Om det är icke akut är det väl inte endast ditt beslut att barnet behöver vård om ni har delad vårdnad. Därför skulle du ha tagit upp det innan din bokning. 

Vårdnadshavare kan ensamma ta enkla, vardagliga beslut för barnet utan att stämma av med den andre. Hårklippning, helgresa till Helsingfors, ta bort en sticka ur fingret på vårdcentralen etc
  • Anonym (Äh)
    Anonym (S) skrev 2025-02-06 16:30:09 följande:

Om det inte är något akut eller påverkar den andre föräldern tycker jag att man har informerat i tid om man gör det senast ett par dagar efter vårdbesöket. 

Njae, det beror på vad besöket gäller. Sticka i fingret, fine. Något där den andra kanske ska ha input, inte fine.
  • Anonym (Separerad)
    Jemp skrev 2025-02-06 16:35:37 följande:

Det beror väl mer på hur länge symtom/anledningen till läkarbesöket funnits.

Det handlar om ett återkommande problem där jag varit i kontakt med vården tidigare gällande behandling (vilket han då fick information om vad som behövde göras och inte gjorde) över telefon. Nu har det återkommit och jag tjatade till mig ett besök för jag verkligen vill att de ska titta på problemet. Under tiden behandlar vi enligt det vi informerades om i höstas. Pappan har tjatat om att det ska opereras, vilket de endast gör i undantagsfall. Eftersom det gått mindre än 6 månader sedan vi hade problemet senast tog jag och barnet (mellanstadieålder) beslutet att jag skulle kontakta vårdcentralen idag för att få en läkartid. Snart är barnet gammalt nog att pappan inte kommer att ha tillgång till barnets journaler etc, att barnet själv kan ta kontakt med vården. 
  • Anonym (Separerad)
    Maggena skrev 2025-02-06 16:36:08 följande:

Tja, han har inte tagit några initiativ till att behandla problemet innan trots information förra gången problemet uppstod. Jag och barnet, som snart är gammalt nog för att vi inte ska ha tillgång till dess vårdkontakter, tog beslutet imorse om vårdkontakt. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Py) skrev 2025-02-06 16:40:09 följande:

Det beror helt på vad det handlar om. Är det något jag som förälder oroat mig för, hade jag blivit väldigt besviken om den andre föräldern avstått från att meddela förrän långt senare. Hade det varit ett vanligt BVC-besök, eller en vanligt allergiuppföljning, hade det inte gjort lika mycket. 

Men jag tycker nog att man i alla fall kan kosta på sig ett sms om läget var lugnt vid besöket. 

Det handlar om ett problem med fötterna, inget farligt, inget urakut (det behandlas inte ens på akuten om det inte är jäkligt illa). Tiden är i nästa vecka och han skulle ha fått informationen när det hade lugnat ner sig på jobbet. Nu hann han före med sina anklagelser om undanhållande av information etc.
  • Grusibrallan1

Det beror lite på läget. Som förälder hade jag nog blivit orolig om jag bara fick en tidsbokning För mitt barn hos läkaren, men ingen information. Du skrev att du fortfarande inte hunnit lägga in bokningen i kalendern, men du har hunnit skriva här och svara på inlägg.

håller samtidigt med dig, det är inte akut och ni har ingen bra kommunikation. Då kan du inte släppa allt för att informera. Däremot tror jag att han kanske skulle lugnat dig om du la in besöket i kalendern bara bara skrev ?uppföljning X läkaren?. tar några sekunder och då vet han vad det avser. Samma med ett SMS. Handlar verkligen om sekunder. 

Svar på tråden Icke-akut läkarbesök, hur fort informera andra föräldern?