• Anonym (Eli)

Min vän är sur

Hon är en vuxen kvinna och måste kunna hantera att hennes vänner har ett eget liv också. Det är inte ett barnkalas vi pratar om. Att ställa krav på dig om hur hon vill bli firad istället för att acceptera ditt förslag är rejält omoget det också.

Du har ingen skyldighet att fira henne. Är man så gammal som hon är så borde man ha fattat att det är ett privilegium att få fira födelsedagar, ingenting man ska ta för givet. Jag har vänner i hennes ålder som är glada om de bara får ett telefonsamtal från sina släktingar på födelsedagen.

• Anonym (Eli)
    Anonym (Jessika) skrev 2025-02-07 11:05:08 följande:
    Ja det kan jag föestå att det är svårt att förstå. Men jag har haft ptsd och den gör sig lite påmind vid sånnahär grejer och nu det sista har det varit rätt mkt. Så jag könde att jag behövde välja bort kafferepet och umgås med mina barn i lugn och ro. 

Nej vänskapen har dalat från min sida det sista. Jag har försökt backa ifrån henne. Vi umgås inte lika mkt längre. Jag tror detta kan vara en av anledningarna till att hon reagera som hon gjorde. Hon har inte så många vänner så hon har nog haft lite svårt med att jag backat lite. Jag har sagt att det blir lite för mkt ibland och att jag inte kan ses och höras riktigt så ofta. 
    Att du har haft ptsd och har barn gör ju att du har ännu fler skäl att inte kunna komma. Det borde en människa o hennes ålder förstå. Att det inte bara är att släppa allt och åka 20 mil bort bara för att hon känner för det. Det hade man kanske kunnat göra när man var tjugo år och barnfri, men det är ingenting man kan kräva av dig.
  • Anonym (Eli)
    Anonym (Jessika) skrev 2025-02-07 15:26:02 följande:
    Nej jag vet, jag har alltid varit den som sagt ja till allt så som kafferep och att ses. Detta för att träna bort min ptsd. Sen kom det en period då jag insåg att jag alltid ställer upp för alla och blir tagen förgivet. Nu när jag börjat prioritera annorlunda så märker jag att vissa faktiskt kan bli sura. Denna väninna har bett mig skjutsa henne ofta när hon ska ut med andra vänner, härom veckan ringde hon och fråga om jag kunde följa m3d och hämta några stolar hon hittat på blocket en vardagskväll. 1 timme enkel resa. Hon ringde 30 minuter innan hon skulle åka och jag skulle precis lägga mig i badet så jag sa nej. Sen får jag dåligt samvete och det är nog detdär samvetet jag behöver jobba bort nu... vet inte om detvär egoistiskt men...
    Jag har inte ptsd men generaliserad ångest och jag är i liknande situation. Jag har tränat bort mycket av den sociala ångesten och blivit en person som ställer upp mycket och därför ibland blir tagen för given av personer som inte ger något tillbaka. Sen blir jag anklagad för att vara egoistisk om jag inte släpper allt och ställer upp på varenda tjänst jag blir ombedd om.

Såna människor behöver jag inte i mitt liv. Att dessa personer inte har några andra vänner än mig är, krasst uttryckt, inte mitt problem. Vill man vara min vän måste man respektera mina gränser också och inte tro att man kan använda min ångest för att manipulera mig. Såna "vänner" klarar jag mig utan.
Svar på tråden Min vän är sur