Anonym (Jessika) skrev 2025-02-07 15:26:02 följande:
Nej jag vet, jag har alltid varit den som sagt ja till allt så som kafferep och att ses. Detta för att träna bort min ptsd. Sen kom det en period då jag insåg att jag alltid ställer upp för alla och blir tagen förgivet. Nu när jag börjat prioritera annorlunda så märker jag att vissa faktiskt kan bli sura. Denna väninna har bett mig skjutsa henne ofta när hon ska ut med andra vänner, härom veckan ringde hon och fråga om jag kunde följa m3d och hämta några stolar hon hittat på blocket en vardagskväll. 1 timme enkel resa. Hon ringde 30 minuter innan hon skulle åka och jag skulle precis lägga mig i badet så jag sa nej. Sen får jag dåligt samvete och det är nog detdär samvetet jag behöver jobba bort nu... vet inte om detvär egoistiskt men...
Jag har inte ptsd men generaliserad ångest och jag är i liknande situation. Jag har tränat bort mycket av den sociala ångesten och blivit en person som ställer upp mycket och därför ibland blir tagen för given av personer som inte ger något tillbaka. Sen blir jag anklagad för att vara egoistisk om jag inte släpper allt och ställer upp på varenda tjänst jag blir ombedd om.
Såna människor behöver jag inte i mitt liv. Att dessa personer inte har några andra vänner än mig är, krasst uttryckt, inte mitt problem. Vill man vara min vän måste man respektera mina gränser också och inte tro att man kan använda min ångest för att manipulera mig. Såna "vänner" klarar jag mig utan.