Anonym (Nora) skrev 2025-02-08 12:58:52 följande:
Vet inte, att ta en paus från netflixandet och fortsätta titta senare ser jag som ett samarbete/kompromiss. Man ställer upp för varann. Nästa gång jag behöver skjuts eller hjälp så ställer den andre upp. Ge och ta. Ganska tråkigt att ställa upp för någon och kompromissa när den andre kanske bara tar och tar men aldrig ger.
Att kompromissa kan också vara om man t.ex ska måla om ett rum. Jag älskar färgen. Sambon avskyr den. Då skulle jag kompromissa, mötas halvvägs och tillsammans välja en färg båda gillar. För det är ju inte bara jag själv som ska bo där? Ingen ska väl behöva sova i ett rum med färg på väggarna som man avskyr? Så behöver man kompromissa i nästan alla relationer man har med folk. Annars får man bo, jobba och leva ensam. Ibland har vi kompromissat med inredning "jag gillar inte det bordet så mycket men ta det då, jag vill gärna välja tv bänk då?" Japp. Båda ska ju trivas. Men ah, vi kanske menar ungefär samma men ser olika på saken och ordet kompromiss/samarbete.
I alla mina jobb har det t.ex varit viktigt att kunna samarbeta och kompromissa med kollegor och chef. Det har ofta nämnts. Tror det är viktigt i alla relationerr.
Ta färg på väggarna t ex. I mina ögon så skulle en kompromiss vara att en part får ha en färg på väggen för att den andre får ha en konstig möbel. Båda parterna avskyr den andres vilja (möbeln, färgen på väggen) men de har kompromissat fram det.
Bättre lösning (enligt mina ögon förstås) är att hitta gemensamma plattformar, hitta en färg som kanske inte är 100% det man vill ha och en möbel som inte är 100% den man vill ha. Dvs anpassa sig efter partnern. Skapa ett teamwork.