Inlägg från: Lugnoro |Visa alla inlägg
  • Lugnoro

Vad ska den nya prinsessan heta?

Prins Carl Philip och prinsessan Sofia har fått sitt fjärde barn - en dotter. 

Deras andra barn heter 
    Alexander Erik Hubertus Bertil
    Gabriel Carl Walther 
    Julian Herbert Folke 

Jag tror att barnet kommer heta 
    Isabella Marie Renate

Isabella för att de tycker att det är fint, Marie efter Sofias mamma och Renate efter drottning Silvia. 

Vad tror ni att hon kommer heta?

• Svar på tråden Vad ska den nya prinsessan heta?
  • Lugnoro
    Anonym (Rigmor?) skrev 2025-02-07 19:44:36 följande:

Min gissning blir kort och gott Rigmor. Det är ett namn som behöver upprättelse då alla Rigmor i Sveriges historia varit stränga lärarinnor som slog små flickor med 1 meter lång trälinjal.

Haha. Det skulle vara nåt. 
  • Lugnoro

Har läst era svar. Tror Lovisa nu. Louise är fel generation så tror inte de tar det. Men Lovisa är väl lite mer modernt nu iaf. 

Så kanske 
    Lovisa Marie Renate

Ingrid tror jag inte på. Inte heller Alice. De verkar gilla namn med minst tre stavelser. Sibylla sticker ut för mycket för att de ska välja det som tilltalsnamn. 

• Lugnoro

På kungahusets hemsida står det Ines. Så jag tolkar det som rätt. 

• Lugnoro
    Anonym (jadu) skrev 2025-02-10 12:05:14 följande:

Hade ni blivit glada/fått ångest om er lilla dotter heter Ines nu när nya prinsessan heter det? Lär ju stiga i popularitet och vara ett namn, ofta förknippat med prinsessan...

Jag hade inte fått ångest, men jag hade sett det som en nackdel då det lär bli vanligare. Jag vill inte att mitt barns namn ska vara för vanligt. Men om jag redan hade en dotter som heter Ines så finns det inget att göra. 
  • Lugnoro
    Mrs Moneybags skrev 2025-02-10 13:31:06 följande:
    Ines är ju redan superpopulärt och ligger på topplistorna, så det blir nog ingen större skillnad.

Men INSE - vilket bra namn! 

Jag tycker de ska byta till Inse. Prinsessan Inse blir jättegulligt. Särskilt som hon är "döpt" av farfar kungen själv. 
    Jag tycker också att Inse är fint. 
Svar på tråden Vad ska den nya prinsessan heta?