Inlägg från: Anonym (Charlotte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Charlotte)

Sambo gör ingenting i hushållet

Det är inte riktigt så illa här, men när min sambo inte är på topp (vilket ibland varit perioder på flera månader) så landar allt som har med disk och att hålla rent i köket att göra på mig. Och då sköter jag redan all tvätt och städning, alltid.

Varför det känns naturligt för honom att göra så blir uppenbart när man ser hur hans föräldrar gör. Han har helt enkelt lärt sig, under hela sin uppväxt, att en man inte behöver göra rent hemma så länge där finns en kvinna som kan göra jobbet. Han skulle aldrig säga att det är så han tänker, men det är så uppenbart djupt rotat i honom att det liksom inte är en ansträngning för en kvinna att hålla rent. 

• Anonym (Charlotte)
    Anonym (MN) skrev 2025-02-08 00:45:53 följande:
    Ofattbart för mig, min pappa föddes på 1930-talet och fick lära sig att ta hand om allt i hemmet och vara jämställd. Vilken mossig uppväxt!
    En rätt normal uppväxt för en medelålders svensk, skulle jag nog säga. Vi vars föräldrar växte upp med en mamma som var hemma och lagade mat, bakade, städade, tvättade, sydde, bytte blöjor, hjälpte med läxor etc. medan pappan var på jobbet och drog hem pengar. Sånt går inte ur helt och hållet på bara ett par generationer. 

Att man kan göra allt som behövs är en sak. Att utan eftertanke känna att ansvaret ligger på en själv, fastän det finns en kvinna i hushållet, är en annan sak. 

Ytterst få av din pappas jämnåriga uppfostrades till jämställdhet i hushållet. Dina farföräldrar ska ha en stor eloge!
Svar på tråden Sambo gör ingenting i hushållet