• Anonym (MN)

Sambo gör ingenting i hushållet

Antingen lämnar du honom eller så uppfostrar du honom, skriver listor på det som behöver göras och ger honom instruktioner om vad han måste göra för att fixa 50% av hushållet. Trist om du måste lära honom vad hans föräldrar skulle ha lärt honom men om du tror han är värd det, kör!

• Anonym (MN)
    Anonym (Charlotte) skrev 2025-02-07 23:25:22 följande:

Det är inte riktigt så illa här, men när min sambo inte är på topp (vilket ibland varit perioder på flera månader) så landar allt som har med disk och att hålla rent i köket att göra på mig. Och då sköter jag redan all tvätt och städning, alltid.

Varför det känns naturligt för honom att göra så blir uppenbart när man ser hur hans föräldrar gör. Han har helt enkelt lärt sig, under hela sin uppväxt, att en man inte behöver göra rent hemma så länge där finns en kvinna som kan göra jobbet. Han skulle aldrig säga att det är så han tänker, men det är så uppenbart djupt rotat i honom att det liksom inte är en ansträngning för en kvinna att hålla rent. 

Ofattbart för mig, min pappa föddes på 1930-talet och fick lära sig att ta hand om allt i hemmet och vara jämställd. Vilken mossig uppväxt!
  • Anonym (MN)
    Anonym (Trött) skrev 2025-02-08 12:55:37 följande:

Exakt detta som händer hos oss nu, vår son sover enbart 20 min om man inte går med vagn vilket gör att jag måste ligga inne hos honom så han sover tillräckligt länge. Min sambo sitter då i soffan med telefonen. Det finns så många saker som behöver göras o som jag bett honom göra. jag Fattar han vill vila. Men med ett barn kan man inte vila som innan. Är jag för hård? Han sitter i soffan från kl 19 varje kväll när sonen somnat. Bör man då även ha rätten att slappa på dagen eller kräver jag för mycket att göra hushålls sysslor? Eller ni andra, hur mycket tid lägger ni på en dag på hushålls sysslor/ hus arbeten o vila?

Kl. 19, det är väl ungefär då man börjar göra hushållssysslor på vardagar. Ge karln en lista på saker att göra när du och barnet lägger er, säga bara, detta behövs göras nu, gör han ingenting, börja överväga separation, då bryr han sig inte. Tragiskt att du måste ge en vuxen man en lista, men pröva. Vila med småbarn och heltidsjobb, ja det blir väl ett par timmar per kväll om man har tur. Ibland 20 min. 
Svar på tråden Sambo gör ingenting i hushållet