Hjelm skrev 2025-02-08 20:01:07 följande:
Jag förstår inte hur det kan gå så långt att man bildar familj ihop med en som inte ens klarar av det allra mest grundläggande i att ha ett normalt fungerande vuxenliv och sköta ett hushåll. Men tydligen är det skrämmande vanligt.
Det som är grejen är ju att det ofta faktiskt inte ser ut riktigt så innan man får barn. Vilket undersökningar faktiskt visar, att innan barn är par i Sverige faktiskt rätt jämställda, sen efter barnen ändrar det sig. Vanligt är väl att mammorna ofta är föräldralediga längre, och är man hemma på dagarna känns det ju ganska naturligt att samtidigt sköta hushållet. Om inte annat för att man ska få lite tid ihop när gubben väl är hemma.
Sen när det är dags för mamman att börja jobba igen, så blir det ju väldigt jobbigt för pappan att börja sköta hushållet också plötsligt.
Såklart finns det dem som man kanske borde vetat redan innan. Men jag kan ju säga att jag och mitt ex var rätt jämställda innan barnen, det funkade faktiskt riktigt bra efter första barnet också, även om det var lite kämpigt för pappan att rodda mer efter jag började jobba igen. Men jag hade ju skött sånt när jag var hemma, så det är väl inte konstigt om man behöver lite tid för att hitta nya rutiner för hushåll med ett barn med i bilden också.
Det var efter andra barnet det blev katastrof, det var som att han gav upp att ens försöka.