• Anonym (Svårt)

Parner med högfungerande autism - omöjlig ekvation?

Min partner har fått höra av sin psykolog att han troligen har högfungerande autism vilket stämmer mkt bra med det lilla jag vet om det. Han har en lysande karriär och klättrar snabbt inom sitt avancerade område. Har en grupp med nära vänner och är omtyckt överallt. 

Problemet för mig i vår relation är att han har en uppsättning i mitt tycke snäva "moraliska regler" som han kräver att jag ska uppfylla. Det är dels självklarheter som att man inte är otrogen och att bete sig schysst mot sin omgivning, det är ju bara bra. Men det är även att han har svårt att uppfatta humor och då speciellt ironi. En stor del av min personlighet är att jag tycker det är roligt att skämta, snäll ironi, vilket funkar mkt bra med alla förutom med honom. Han tar saker jag säger bokstavligt så till den milda grad att jag inte längre kan säga saker spontant utan risken att han tar det som förolämpningar. Själv blir jag så förvånad eftersom mitt syfte är att underhålla och visa uppskattning, inte på något vis att vara elak.

Såklart har jag tänkt över om det är så att jag faktiskt kränker folk men det andra säger är att jag är en positiv schysst person som är rolig att vara med. Funderar på att lämna eftersom jag börjar känna mig som ett monster i hans sällskap. 

Vad säger ni som har erfarenhet av autism, är det kört?

• Svar på tråden Parner med högfungerande autism - omöjlig ekvation?
  • Anonym (Bengt bedrup)

Jag förstår att det blir svårt för kvinnor med hög fungerande autism hos män. Dessa herrar kan vara mkt framgångsrika inom sitt område och även ekonomiskt. Det drar till sig damerna.

Sen blir det jobbigt när vissa sociala koder mm inte fungerar i vardagen.

Om personen ifråga hade haft vanlig autism utan denna framgång hade personen inte varit aktuell för en relation och det hade aldrig blivit ett dilemma eller problem från första början. 

• Anonym (X)
    EpicF skrev 2025-02-09 13:39:25 följande:
    Den länken säger både och.
    Var i den länken säger den både och?

Du har iaf fel, neurotypisk är den som inte avviker från normen, som inte har diagnos.
  • Anonym (X)

Spelar det nån roll med diagnos eller ej om din partner har hittat fungerande strategier kring alla utom dig?
    Så länge han (be)dömer dig annorlunda och hårdare än andra kommer ni inte fungera tillsammans.

• Anonym (Svårt)
    Anonym (M) skrev 2025-02-09 13:06:54 följande:
    Jag tänker att personer med npf ofta håller ihop under dagen, på skola/jobb, håller masken så att säga. Sen rasar det när de kommer hem. Väldigt många saker som för neurotypiska sker automatiskt, som att sortera intryck, läsa av folk är något som måste göras mer medvetet av en person med npf, och att implementera saker man redan vet i en ny situation. Detta tar väldigt mycket energi, så när de kommer hem orkar de inte göra dessa saker och hålla god min mer och då går det tyvärr ut över de man lever med. Väldigt vanligt problem. Inte för att det är okej att sånt ska gå ut över de man lever med, så sånt får man ju jobba på och hitta strategier för. Men en förklaring. 
    Ja så är det med honom. Efter jobbet eller sociala situationer med större grupper så är han mentalt trött på ett annat sätt än vad jag blir. Jag får energi även om en lång dag såklart gör mig trött med. Det känns bra då att vara den där personen som han kan vara sig själv med, där inga krav finns på social prestation. Men ja, att bli kritiserad och ifrågasatt är ju inte så rogivande för mig. Det är mkt fokus på honom och inte så mkt på mig.

Jag har funderat på om hans sociala färdigheter är inlärda. Han gör det mkt bra, men han blir riktigt urlakad.
  • Anonym (Intel inside)
    EpicF skrev 2025-02-09 13:39:25 följande:
    Den länken säger både och.
    Nej, det gör den inte.

Med att vara neurotypisk menas att fungera som de flesta hjärnor gör i ens egen ålder och sociala, intellektuella samt organisatoriska kontext.

Motsatsen är att vara neurodivergent, alltså avvikande.

Eftersom det är så svårt att dra gränsen för vad som är en "normal" hjärna har begreppet "neurotypisk" ingen entydig definition eller funktion.

Det närmaste man kommer är "att inte ha autism", eftersom det var utifrån det perspektivet som begreppet började användas. Men idag omfattas även ADHD och andra neurodivergenta diagnoser också när man skriver om ämnet och använder sig av begreppet.
  • Anonym (Svårt)
    Anonym (X) skrev 2025-02-09 14:05:59 följande:

Spelar det nån roll med diagnos eller ej om din partner har hittat fungerande strategier kring alla utom dig?
    Så länge han (be)dömer dig annorlunda och hårdare än andra kommer ni inte fungera tillsammans.

Nej, det gör ju inte det. Jag ser det här med att ta reda på hur personer med nån typ av autismdrag fungerar som ett sätt att kunna komma på koden. Om det skulle vara så att han lever i en vardag som till vissa delar är ett mysterium fullt av situationer att navigera så skulle jag förstå på ett annat sätt. För mig är t ex utmaningarna en yrkesdag att lösa arbetsuppgifterna, det sociala ger mig glädje och avslappning. För honom vet jag att arbetsuppgifterna är en stimulerande aktivitet, det sociala verkar dränera.
  • Anonym (Intel inside)
    Anonym (Svårt) skrev 2025-02-09 14:17:28 följande:
    Nej, det gör ju inte det. Jag ser det här med att ta reda på hur personer med nån typ av autismdrag fungerar som ett sätt att kunna komma på koden. Om det skulle vara så att han lever i en vardag som till vissa delar är ett mysterium fullt av situationer att navigera så skulle jag förstå på ett annat sätt. För mig är t ex utmaningarna en yrkesdag att lösa arbetsuppgifterna, det sociala ger mig glädje och avslappning. För honom vet jag att arbetsuppgifterna är en stimulerande aktivitet, det sociala verkar dränera.
    Hur beter han sig med sociala saker som t.ex. egen födelsedag eller fester med vänner? Presenter till andra? 

Min erfarenhet är att dessa personer ofta inte vill firas alls själva (de ogillar överraskningar), och då kanske inte förstår eller accepterar att andra vill bli firade. De drar sig ofta undan på en fest och läser en bok i en hörna i ett annat rum eller kollar i telefonen när det sociala batteriet tagit slut.

Sen får du nog leva med att han troligen sätter sig själv först (karriär och ekonomi) när det kommer till kritan och ofta inte tänker på hur hans beslut påverkar dig eller era barn. En del är så av naturen, en del har en jobbig uppväxt ovanpå det och ser därför ingen annan som en del av deras "team". De kan bara lita till sig själva. 

Och det kan bli rätt jobbigt att leva med om man inte är en extremt självständig person som har egna medel och även kan förhandla så att inte en relation med barn blir ekonomiskt orättvis.
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2025-02-09 14:03:35 följande:
    Var i den länken säger den både och?

Du har iaf fel, neurotypisk är den som inte avviker från normen, som inte har diagnos.
    Ja, det är mycket möjligt att det är så. Men länken säger både och. 

Men egenligen irrelevant vad som stämmer av utryck. 

Om ts och hennes särbo inte är kompatibla så ska de inte vara tillsammans, diagnos eller ej. 
  • EpicF
    Anonym (Intel inside) skrev 2025-02-09 14:09:33 följande:
    Nej, det gör den inte.

Med att vara neurotypisk menas att fungera som de flesta hjärnor gör i ens egen ålder och sociala, intellektuella samt organisatoriska kontext.

Motsatsen är att vara neurodivergent, alltså avvikande.

Eftersom det är så svårt att dra gränsen för vad som är en "normal" hjärna har begreppet "neurotypisk" ingen entydig definition eller funktion.

Det närmaste man kommer är "att inte ha autism", eftersom det var utifrån det perspektivet som begreppet började användas. Men idag omfattas även ADHD och andra neurodivergenta diagnoser också när man skriver om ämnet och använder sig av begreppet.
    Har du läst länken? Annars rekommenderar jag dig att göra det. 
  • Anonym (X)
    EpicF skrev 2025-02-09 14:32:53 följande:
    Ja, det är mycket möjligt att det är så. Men länken säger både och. 

Men egenligen irrelevant vad som stämmer av utryck. 

Om ts och hennes särbo inte är kompatibla så ska de inte vara tillsammans, diagnos eller ej. 
    Du läser fel. Inget i länken säger det och uttrycket annänds inte på båda sätt.
Svar på tråden Parner med högfungerande autism - omöjlig ekvation?