Parner med högfungerande autism - omöjlig ekvation?
Min partner har fått höra av sin psykolog att han troligen har högfungerande autism vilket stämmer mkt bra med det lilla jag vet om det. Han har en lysande karriär och klättrar snabbt inom sitt avancerade område. Har en grupp med nära vänner och är omtyckt överallt.
Problemet för mig i vår relation är att han har en uppsättning i mitt tycke snäva "moraliska regler" som han kräver att jag ska uppfylla. Det är dels självklarheter som att man inte är otrogen och att bete sig schysst mot sin omgivning, det är ju bara bra. Men det är även att han har svårt att uppfatta humor och då speciellt ironi. En stor del av min personlighet är att jag tycker det är roligt att skämta, snäll ironi, vilket funkar mkt bra med alla förutom med honom. Han tar saker jag säger bokstavligt så till den milda grad att jag inte längre kan säga saker spontant utan risken att han tar det som förolämpningar. Själv blir jag så förvånad eftersom mitt syfte är att underhålla och visa uppskattning, inte på något vis att vara elak.
Såklart har jag tänkt över om det är så att jag faktiskt kränker folk men det andra säger är att jag är en positiv schysst person som är rolig att vara med. Funderar på att lämna eftersom jag börjar känna mig som ett monster i hans sällskap.
Vad säger ni som har erfarenhet av autism, är det kört?