• Anonym (Ullis)

Min sons pappa

Hej alla. Jag behöver ventilera lite
     Ska försöka göra detta så kort jag förmår.

Jag och mitt ex gick isär för 4 år sedan. Mitt ex valde bort sina barn i 1 år helt. Han tog dom när det passa honom. Nu har det fungerat hyfsat men vv fär den minsann sonen (10 år). Den äldsta (13 år) har inte mått bra och velat vara kvar hos mig. Jag har förstått på honom att det är jobbigt hos pappa då bonusmamman tjatar och bråkar mkt på honom. Jag kan förstå bonusmamman lite då min son är sluten. Man får gå väldigt vackert fram med honom. Han har haft en jobbig uppväxt iom att hans far var grav alkoholist innan vi separerade. 

Nu till saken. Igår skickade exet att dom ska åka på skidresa tors-sön nästa vecka men att den äldsta sonen inte vill följa med. Jag vet att han kommer tvärvägra att åka. Han mår inte bra hos sin pappa just nu och han är svår att få med i vanliga fall. Exet ber mig ha äldsta sonen. Jag fyller 40 helgen efter (har då barna) så ska fira med kompisar och åka iväg på spa. Jag skrev till mitt Ex att jag inte kan ta sonen. Jag ställer alltid upp och sonen brukar vara hos mig lite extra men just nu går det inte. Exet skriver då att sonen får följa m2d vare sig han vill eller inte. Han vet att mammahjörtat tar över hos mig. Men jag stod på mig. Jag skrev att det var kort varsel och jag inte kan släppa mina planer och det är bättre dom åker en annan helg. Tvingar han med sonen nu så kommer det bli katastrof och sonen kommer inte vilja åka till sin pappa mer. Det har varit ett mindre helvete när pappan kört över honom innan. Det sista har sonen gråtit över att han inte vill till sin pappa. Nu har han varit där lör-sön bara sista veckorna. Varför gör en pappa såhär?? Vad är det som gör att man som förälder sätter sig själv och en skidresa före? Jag kan ha sonen när som men inte denna helg. Och vad ska jag göra med detta? Ställa in mina planer ?

• Svar på tråden Min sons pappa
  • Tow2Mater

Sonen får följa med vare sig han vill eller inte - som man gör i vanliga familjer dar alla bor tillsammans och man inte har lyxen att kunna välja var man vill vara.

Alternativt, kan ni hitta annan barnvakt, farfar eller mormor?

• Anonym (…)

Jag säger att sonen får följa med vare sig han vill eller inte!
    Likaså att sonen ska vara hos sin pappa vv vare sig han vill eller inte. Det är viktigt för barn att få tillgång till sina föräldrar och där ska inte du lägga dig i eftersom Du försvårar sonens kontakt med sin far genom att anpassa dig till hans viljor. 
    Däremot måste du prata med ditt ex angående bonus mammans tjat och bråk, hon måste backa lika mycket som du och ni båda behöver låta hans far ta hand om honom när han är hos sin far.
    Ditt ex måste förstå att det är han som är pappa till sonen och ansvarig för honom under hans veckor, han ska stötta och vägleda sonen samtidigt som bonusmamman backar och låter pappan sköta det.

• Anonym (sätt)
    Anonym (?) skrev 2025-02-09 14:22:36 följande:

Likaså att sonen ska vara hos sin pappa vv vare sig han vill eller inte. Det är viktigt för barn att få tillgång till sina föräldrar och där ska inte du lägga dig i eftersom Du försvårar sonens kontakt med sin far genom att anpassa dig till hans viljor. 
    Däremot måste du prata med ditt ex angående bonus mammans tjat och bråk, hon måste backa lika mycket som du och ni båda behöver låta hans far ta hand om honom när han är hos sin far.
    Ditt ex måste förstå att det är han som är pappa till sonen och ansvarig för honom under hans veckor, han ska stötta och vägleda sonen samtidigt som bonusmamman backar och låter pappan sköta det.

Är det viktigt för honom att ha kontakt med en pappa som varit alkoholiserad, struntat helt i att träffa honom under ett helt år, kör över hans vilja utifrån sina egna behov och även skaffat en ny kvinna som bråkar och tjatar på honom när han ska träffa sin pappa? 

På vilket sätt är det viktigt att uthärda för honom?

Och är det verkligen mamman som försvårar sonens kontakt med sin far? Det är inte så att det är pappan själv som försvårar kontakten med sonen?
  • Mrs Moneybags

Jag förstår hur du resonerar, men det blir ju pojken som blir lidande i den här maktstriden.

Jag skulle inte kunna med att säga nej till att ta emot mitt eget barn, men jag skulle be min mamma eller någon annan släkting att ha honom den dagen jag var upptagen. 

Den pappan TS beskriver är någon som jag personligen skulle vilja att mina barn undvek till varje pris, men å andra sidan var hon gift med honom och valde att skaffa barn med honom så han kanske har några goda sidor trots allt även om det inte låter så. 
  • Anonym (Ullis)

Min son mår psykiskt dåligt hos sin pappa. Jag har verkligen försökt göra mitt allra bästa för att han ska vilja åka dit, men pappan gör det inte alls lätt för mig eller sonen. Jag har försökt få pappan att flestå men han kastar bara fram skrattgubbar i sms. Han tolkar detta som att jag är bitter bara. Jag har haft ett mindre helvete i flera år men när det kommer till barnen är det liksom inte roligt längre. Han stöttar inte sonen. Han köper sig fri för stunden. Inget blir bättre. Och nej jag kommer inte tvinga iväg ett gråtande barn med honom på skidresa, inte när jag vet hur dåligt min son mår. Pappan vet detta och kommer spela på mina morderskänslor. Jag är van vid att få ställa in mina planer. 
  • Anonym (Enkelt)

Egoism. Han skiter i sonens känslor och försöker utnyttja dina för att få igenom sin egen vilja. Låt honom fixa barnvakt om sonen inte vill åka med. Det är hans problem att lösa. Du blev tillfrågad, det går inte, diskussionen avslutad.

Jättebra att du stod på dig!

• Anonym (sätt)
    Anonym (Ullis) skrev 2025-02-10 12:25:45 följande:
    Min son mår psykiskt dåligt hos sin pappa. Jag har verkligen försökt göra mitt allra bästa för att han ska vilja åka dit, men pappan gör det inte alls lätt för mig eller sonen. Jag har försökt få pappan att flestå men han kastar bara fram skrattgubbar i sms. Han tolkar detta som att jag är bitter bara. Jag har haft ett mindre helvete i flera år men när det kommer till barnen är det liksom inte roligt längre. Han stöttar inte sonen. Han köper sig fri för stunden. Inget blir bättre. Och nej jag kommer inte tvinga iväg ett gråtande barn med honom på skidresa, inte när jag vet hur dåligt min son mår. Pappan vet detta och kommer spela på mina morderskänslor. Jag är van vid att få ställa in mina planer. 
    Finns det någon annan som kan vara med sonen så att han slipper skidresan och du kan åka på din resa? För risken är ju att du inte kan njuta av din resa om du vet att sonen är olycklig och att det förstör resan oavsett. 

Om jag var du så skulle jag nog göra det som krävs för barnet, oavsett om det är på grund av pappans beteende. För sonens uppväxt är liksom nu och han har mest att förlora på att tvingas vara med en pappa som gör honom illa.

Din tid kommer när han är vuxen och du slipper ens ha pappan i ditt liv. Trist, men nu är det ju som det är. 
Svar på tråden Min sons pappa