Inlägg från: Anonym (Mannen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mannen)

Kontrollerad

MammaTillDansband skrev 2025-02-10 10:44:41 följande:

Din man vill ha koll på vem du kommunicerar med, och vad det handlar om. Du beskriver honom som avundsjuk och missunnsam. Han kallar dig slarvig, klumpig och stökig, och han klagar på din klädstil.

Det syns inte någon kärlek här, finns den kvar alls?

Det viktiga är inte vad det här står för, eller varför han gör så här, för det spelar egentligen ingen roll. Han vill göra dig illa, ett nålstick i taget, och det spelar ingen roll varför. Han vill att du ska vara osäker, och han vill styra dig till att vara och göra som han vill.
    Det som spelar roll är vad du tänker och känner inför detta? Vilket är svårt att veta just nu, eftersom han får dig att tvivla på dig själv.

Hur du ska hantera det? Mitt förslag är att du börjar fundera på och planera för skilsmässa, men säg ingenting till honom innan allt är klart.

När jag och min sambo gick i parterapi sa terapeuten att det där är bland det mest omogna man kan göra och kan skapa jobbiga konflikter vid skilsmässan och efteråt om man har barn.

Istället ska man prata om problemen och hur man upplever dem. Alla har inte insikt om hur de beter sig. Ge dem chanser att lyssna och ändra sig.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-10 15:54:05 följande:
    Nja, jag skulle säga att det beror på varför man vill skilja sig. Är det misshandel inblandat, t ex ekonomisk, psykiskt eller fysisk, då är det bra att planera innan, så att man snabbt kommer därifrån när man väl berättat. 
    Här handlar det om psykisk misshandel med en kontrollerande man. 
    Han kan vara omedveten om sitt beteende. Sen oavsett så kan bristen på öppenhet kring tankar och beslut i relationen skapa mycket större problem. Det mest mogna och långsiktigt bästa är nästan alltid vara öppen och ärlig. Det är när man lever med en person som är farlig och man behöver fly från relationen som man inte ska vara öppen och ärlig. Hos andra personer kan faktiskt bristen på öppenhet och ärlighet bli en trigger som leder till våld som annars aldrig skett.
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (xxx) skrev 2025-02-10 15:54:05 följande:
    Nja, jag skulle säga att det beror på varför man vill skilja sig. Är det misshandel inblandat, t ex ekonomisk, psykiskt eller fysisk, då är det bra att planera innan, så att man snabbt kommer därifrån när man väl berättat. 
    Här handlar det om psykisk misshandel med en kontrollerande man. 

Det kan vara en man som har en diagnos som behöver behandling. Det är ju inte så att han är en person som enbart är svartsjuk utan anledning utan han har ett generellt kontrollbehov när det gäller allt möjligt.

• Anonym (Mannen)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-15 12:59:47 följande:

Jag vet att han är likadan även på jobbet. Han är sån jämt, har inget filter. 

Har han blivit undersökt för autism, ADHD, tvångssyndrom eller liknande? 
Svar på tråden Kontrollerad