Inlägg från: Anonym (Ardna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ardna)

BIM Mars 2025

AngieF skrev 2025-03-05 10:43:33 följande:

Är på ÄL+4 idag med beräknad BIM 13-14. Väntar åtminstone till ÄL+10, alltså 11/3. 

Men min temp fluktuerar så himla mycket, precis som förra cykeln (första månaden jag tempade), så har inga stora förhoppningar om att det blir något den här gången. Även om vi fick till bra försök runt ägglossning så känns det redan kört liksom.. 

Ska ta blodprov idag för att kolla östrogen och progesteron nivåer. Bokade privat för jag är orolig att mina två missfall och relativt korta lutealfas (11 dagar) beror på lågt progesteron. Men vill inte vänta på ett tredje missfall eller att det går 6 månader från senaste missfallet innan vården börjar utreda. Vi har försökt i ett år nu. Första månaderna körde vi bara oskyddat sen ordentliga försök i augusti (slutade i MA i v12) och december (tidigt MF i v5-6). Fyller 38 i sommar så börjar bli så himla stressad!!

Haha sorry för långa utlägget på en kort fråga..

Tar också progesteron efter äl ibland. Men tror det är 7-8dpo som man brukar ta det och som referensvärdena är för. Men hoppas det redan är tillräckligt högt på 4 dpo att du inte behöver bekymra dig att det är det som är felet ❤️
    Hade också ma innan första barnet v12 och tänker att när kroppen vill behålla fast det inte utvecklas så har man åtminstone haft tillräckligt progesteron ☺️
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-05 12:41:01 följande:
    Tar också progesteron efter äl ibland. Men tror det är 7-8dpo som man brukar ta det och som referensvärdena är för. Men hoppas det redan är tillräckligt högt på 4 dpo att du inte behöver bekymra dig att det är det som är felet ❤️
    Hade också ma innan första barnet v12 och tänker att när kroppen vill behålla fast det inte utvecklas så har man åtminstone haft tillräckligt progesteron ☺️
    Menar att jag också tar blodprov för progesteron ibland efter ägglossning, kunde inte göra det sist för hade bokat 7 dpo men mensen kom redan på 6 dpo 😭
  • Anonym (Ardna)
    AngieF skrev 2025-03-05 12:49:29 följande:
    Jaha okej du gick så ?sent?! Hur lång cykel har du? Min är vanligen 29 dagar med 11 dagar lutealfas.
    Tyckte jag läste överallt att dag 21 i cykeln var bäst att ta provet vilket är varför jag tänkte gå just idag. Att de då kunde se att östrogen sjunkit och progesteron ökat. 
    Min cykel varierar från 28-40 dagar. Om man har standard ägglossning dag 14 så blir dag 21 på 7 dpo därför man säger dag 21. Men har man senare ägglossning eller tidigare så kan man behöva ta en annan dag. Jag har tex ägglossning dag 25 ibland ☺️ 

Men du får ju ändå något värde när du testar idag också så du vet ungefär ☺️ Men troligen så blir testet innan det når sin högsta nivå 🥰
  • Anonym (Ardna)
    AngieF skrev 2025-03-05 14:40:26 följande:
    Aaaah fattar, tack!! Då väntar jag ett par dagar att gå, behöver inte boka tid för det är drop in☺️
    Så bra! Ditt jag går måste man boka tid och får betala om man avbokar senare än 24 h innan 🙄 
    Hoppas det visar sig vara toppen så du inte behöver oroa dig 🥰
  • Anonym (Ardna)

Håller tummarna 🤞 vår son är ett sånt plus som blev precis innan ivf ❤️

Mitu93 skrev 2025-03-05 16:40:56 följande:
    Hej Jag hoppar också in här 😊
    15e försöket för att få vårt första barn, har även fått en tid för fertilitetsutredning den här månaden. Förhoppningsvis kan vi lösa det på egen hand innan dess! 
    Man har ju hört om fall då det funkat precis när man ska få hjälp, så håller tummarna! 
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (N) skrev 2025-03-05 21:16:20 följande:

Cykeldag 44 idag?. 14 dagar efter ägglossning och ingen mens i sikte. Inget positivt graviditetstest heller.

Min cykel har fuckat upp totalt efter missfall i oktober, tycker ni att jag borde höra av mig till spec mvc och be om hjälp? Har alltid haft regelbunden cykel, 33-35 dagar mer lutealfas på 11 dagar. Alltid! Men nu- heeeeelt åt skogen med grymt ömma bröst och illamående, världens pms. 

Har någon annan vart med om att er cykel blivit helt knäpp efter missfall? Typ samma långa cykler alla månader efter missfallet. Kom gärna med input ❤️

Du kan alltid testa att söka. Oss nekade de all hjälp inom ett år från missfall. Men de första cyklerna var längre innan de gick ner i längd igen. Kanske testa inositol? 

Men helt klart värt att testa att höra om de kan hjälpa dig 🥰

• Anonym (Ardna)
    Palettbladet25 skrev 2025-03-06 15:19:05 följande:

Ja nu förstår jag.. får man typ hem ett testkit som man tar med sig till drop in? 

kan man ta provet när man är gravid redan? Fåör det står om att man ska testa cd 19 eller något .. vet nån? 

Tror du kan söka fram mottagningar som kan ta blodprovet i ditt område på detas hemsida. Där jag bor måste jag boka tid. 

Så jag köper vilket test jag vill göra, väljer provtagningsplats (gissar det är allt som behövs vid drop in) och bokar en tid. När jag kommer probtagningsplatsen har han remissen och rör fördigt och tar blodprovet. Och sen får man resultatet digitalt en eller två dagar efteråt. 

Jag tog min hcg test vid första barnet via dem också. Smidigt och så får man gratis provtagning ibland när man tagit några blodprov ☺️

• Anonym (Ardna)
    Palettbladet25 skrev 2025-03-06 15:19:05 följande:

Ja nu förstår jag.. får man typ hem ett testkit som man tar med sig till drop in? 

kan man ta provet när man är gravid redan? Fåör det står om att man ska testa cd 19 eller något .. vet nån? 

För progesteron så ta det 7-8 dagar efter ägglossning. 

Om man har äl cd 14 så provtagning cd 21, annars utgå från din ägglossningsdag ☺️

• Anonym (Ardna)
    Palettbladet25 skrev 2025-03-06 15:43:01 följande:
    Okej, va smart? då kan man ju inte bli nekad iaf ..
    jag är gravid nu så ägglossning finns inte 🤣 vet du om man kan kolla upp värdena under graviditet? Samma test alltså.. 
    ja man kan kolla progesteronet under graviditeten. Jag gjorde det i samband med en av mina hcg provtagningar för att slippa gå och oroa mig för om jag hade tillräckliägt progesteron. Jag hade något låga nivåer innan och hade bara varit gravid med ett missfall innan. Jag fick lugnt besked och en sak mindre att oroa mig över ❤️
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (Ardna) skrev 2025-03-06 15:53:52 följande:
    ja man kan kolla progesteronet under graviditeten. Jag gjorde det i samband med en av mina hcg provtagningar för att slippa gå och oroa mig för om jag hade tillräckliägt progesteron. Jag hade något låga nivåer innan och hade bara varit gravid med ett missfall innan. Jag fick lugnt besked och en sak mindre att oroa mig över ❤️
    Hade faktiskt tagit prov på 7dpo sen cykeln som var aningen bättre än tidigare på 21 och sen när jag tog om det på 13dpo så var det på 43. Så man kan ha god produktion när man väl blir gravid även om man har något lägre annars 🤗
Svar på tråden BIM Mars 2025