• Anonym (pension)

Min partner har mycket mer pengar än jag.

Jag har tyvärr slösat upp allt jag ägt iom att jag varit riktigt blåst och naiv. Däremot har min partner, som är 4 år äldre minst 6 miljoner från sin sålda bostad och har sparat så att han kan gå i pension om ca 1 år. Själv måste jag jobba tills jag är 65 år, dvs i 9 år till minst och har inget sparat.

Han vill bo utomlands och att vi skulle köpa något gemensamt och bo där, men jag har ju inga pengar och kan inte flytta inom ett par år. Samtidigt så erbjuder han sig inte heller att eventuellt bidra till något för att vi ska kunna vara tillsammans och njuta av framtiden tillsammans, utan han säger att hans pengar är hans och därefter hans barns och likaså hans besparingar. 

Känns lite orättvist, eller hur tänker ni andra? Jag hade nog handlat annorlunda och sagt att jag köper en bostad utomlands så att vi kan flytta dit om några år och att han då inte behöver betala någon boendekostnad och eventuellt kanske kan hitta något jobb utomlands eller på distans.

Hur hade ni andra gjort om ni är intakt med ekonomin och ålder?

• Svar på tråden Min partner har mycket mer pengar än jag.
  • Anonym (CNN)

Helt rätt tänkt. Du ska inte ha en spänn. 

• Anonym (H)
    Anonym (pension) skrev 2025-02-11 15:43:10 följande:

Han vill helst att vi köper något tillsammans så att vi har något ihop och det vill jag med. Kan ta lån i Sverige på 2 miljoner utan problem, men det går ju inte för att köpa bostad utomlands. 

Han vill leva MED mig och inte utan, men det blir svårt när han ju vill njuta av värmen utomlands medan jag måste jobba kvar, så jag tycker lite synd om honom med att han ska behöva vänta på  ngt han längtat efter så länge.

Det han vill går ju inte. 
  • Anonym (Grabb)

Ser i sak inte det orättvisa i det hela... du har inte några direkta besparingar, han har haft lite flyt med en husförsäljning och har dessutom har ett sparkapital, vilket kanske har satt han i en bra/bättre sits för att kunna gå i pension "tidigare".

Bara för att få matematiken rätt här. Du är 56 år, och han är 60. Han tänker att han kan gå i pension om ett år, du måste jobba på i "minst" 9 år till.

Tja, det är väl i sak inget ovanligt. Det finns ju gott om folk som levt hela livet tillsammans men som ändå inte "kan" gå i pension exakt samtidigt, utan där det gott och väl kan skilja X antal år innan bägge är "pensionärer".

Jag tolkar det som att ni har träffats senare i livet. Tja, då kan det ju också bli så, att planerna för "pensionärslivet" inte lirar fullt ut mellan er båda och vad, hur, när, ni ser det framtida pensionärslivet. Tråkigt, men inte orättvist skulle jag säga...

Sen, om han vill att hans pengar är hans, och att framtida pengar är hans barns. Då är det tusen gånger bättre att han köper sitt utlandsboende själv (!), alternativt så gör ni klokt i att skriva korrekta avtal den dagen pengar skall fördelas vidare i ev framtida arv...

• Anonym (Pensionär)

Pensionsåldern idag är 67 och kommer att höjas så du får nog vänta ytterligare något år på pensionen.

• Goneril
    Anonym (Pensionär) skrev 2025-02-11 17:57:02 följande:

Pensionsåldern idag är 67 och kommer att höjas så du får nog vänta ytterligare något år på pensionen.

Under tiden får TS börja spara. Gör en ordentlig budget och spara 5.000.- I månaden, minst. Fördela på fonder och placeringskonto, se till att få ränta. Fråga din bank, kanske du ska satsa på aktier. Först måste du få ihop lite pengar, du kan ju inte leva utan buffert. Sparar du 5.000.- I månaden har du 60.000.- efter ett år. Efter 9 år har du över en halv miljon, inte så illa. Vill man inte fördjupa sig i analyser kan man köpa aktier i investmentbolag såsom Investor, där har du ett brett innehav.                                                                                                                                                                                          Varför skulle det vara orättvist att han vill behålla sina pengar? Självklart är de hans i första rummet och sedan barnens. Varför skulle han skänka dig pengar? Han kan köpa ett boende utomlands och du kan åka dit på semestern och hälsa på. Han kan ju också tröttna på att vänta tills TS går i pension och leta upp en annan dam som är stadd vid kassa och som han kan köpa bostaden tillsammans med.                                                                                                                                                      Vad har du slösat bort dina pengar på? Du borde väl ha något kvar? Om du nu visar honom att du ångrar ditt slöseri och att du börjat spara kanske han ser lite mer förlåtande på din ekonomi och låter dig köpa in dig i bostaden. Sen tycker jag rent allmänt att man ska börja med stt hyra bostad utomlands för att känna sig för även om man har råd att köpa, men det är en annan fråga.                         
  • Anonym (E)

Men hur tänker han själv att det ska gå att lösa?

Det är klart att det är hans pengar och du kan inte förvänta dig att ta del av dem men det han föreslår är ju inte möjligt. 

Vad säger han om det? 

• Anonym (E)

Sedan skulle jag aldrig be någon vänta med sin dröm i den åldern. 

Min pappa hade en massa planer för pensionen men dog samma år som han fyllde 65.

Med risk för att verka krass så vet man inte hur länge man lever så det är klart att hans ska leva som han vill och njuta av sina besparingar.

• Anonym (M)

Om han vill att ni ska ha boende utomlands så får väl han lösa det då. Eller sitta på pengarna och vara utan. Han får välja.

• Anonym (Ohhlaalaa)
    Anonym (W) skrev 2025-02-11 15:09:16 följande:

Inte det minsta orättvist. Varför skulle han ge dig sina pengar när du slösat bort dina egna? Varför är det mer rättvist att ge dig pengar än sina barn? Vill du ha en försörjare skulle du valt en försörjare när du valde livspartner. Det finns män som gladeligen försörjer sin kvinna, du har uppenbarligen valt en helt annan typ av man.

Gör det? Var hittar man honom i så fall?
  • Anonym (Man)

TS du låter som min ex fru. Hur gammal är du?

Svar på tråden Min partner har mycket mer pengar än jag.