• Anonym (pension)

Min partner har mycket mer pengar än jag.

Jag har tyvärr slösat upp allt jag ägt iom att jag varit riktigt blåst och naiv. Däremot har min partner, som är 4 år äldre minst 6 miljoner från sin sålda bostad och har sparat så att han kan gå i pension om ca 1 år. Själv måste jag jobba tills jag är 65 år, dvs i 9 år till minst och har inget sparat.

Han vill bo utomlands och att vi skulle köpa något gemensamt och bo där, men jag har ju inga pengar och kan inte flytta inom ett par år. Samtidigt så erbjuder han sig inte heller att eventuellt bidra till något för att vi ska kunna vara tillsammans och njuta av framtiden tillsammans, utan han säger att hans pengar är hans och därefter hans barns och likaså hans besparingar. 

Känns lite orättvist, eller hur tänker ni andra? Jag hade nog handlat annorlunda och sagt att jag köper en bostad utomlands så att vi kan flytta dit om några år och att han då inte behöver betala någon boendekostnad och eventuellt kanske kan hitta något jobb utomlands eller på distans.

Hur hade ni andra gjort om ni är intakt med ekonomin och ålder?

• Svar på tråden Min partner har mycket mer pengar än jag.
  • Anonym (Tja)

Man ska inte planera för mycket.Min dröm var att bo utomlands i familjens lägenhet .Min man är 10 år äldre än jag.Jag var tvungen jobba till 67 år.Samma månad som jag gick i pension fick min man diagnos Alzheimers.Jag mår jättedåligt.Ursäkta om jag skrev något udda.

• Anonym (Man)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 09:57:56 följande:
    Någonting kunde hon ju bidra med om hon ska utnyttja kostnadsfritt. OM detta ens är något hon uppskattar, det som står är att det är mannen som vill detta. Tycker inte han kan kräva nåt av henne dock, och definitivt inte i den omfattningen som i förslaget jag kommenterade.

Jag lutar nog åt att de inte fortsatt ska vara ett par. Snikna män är oerhört oattraktivt och han verkar faktiskt inte gilla henne så mycket. Bättre han skaffar en partner som har ekonomin och vill samma som han.
    Håller med om att snikna personer är oattraktivt precis som carpe diem människor som bara tänker kortsiktigt. Skulle mycket till för mig att inleda förhållande med en medelålders som tex bot i hyresrätt med noll tillgångar. Ska jag då som jag har avstått en liten del av lönen större delen av arbetslivet försörja henne när vi går i pension?
  • Anonym (MM)
    Anonym (Tja) skrev 2025-02-12 11:21:00 följande:

Man ska inte planera för mycket.Min dröm var att bo utomlands i familjens lägenhet .Min man är 10 år äldre än jag.Jag var tvungen jobba till 67 år.Samma månad som jag gick i pension fick min man diagnos Alzheimers.Jag mår jättedåligt.Ursäkta om jag skrev något udda.

Du behöver inte be om ursäkt. Det är så livet kan bli ibland och det är också bra att ta i beaktande.  

Jag förstår att du har det jättetufft. 
  • Anonym (Spara)

Börja spara idag. Du har nästan 10 år till pensionen, det är inte för sent😊

• Anonym (M)
    Anonym (Man) skrev 2025-02-12 11:21:28 följande:
    Håller med om att snikna personer är oattraktivt precis som carpe diem människor som bara tänker kortsiktigt. Skulle mycket till för mig att inleda förhållande med en medelålders som tex bot i hyresrätt med noll tillgångar. Ska jag då som jag har avstått en liten del av lönen större delen av arbetslivet försörja henne när vi går i pension?
    Om du trots det väljer henne så antar jag att du bryr dig om henne, försörja vet jag inte om jag nämnt något om och TS verkar ju kunna försörja sig själv så vet inte vart du vill komma?
  • Anonym (Man)
    Anonym (M) skrev 2025-02-12 12:46:32 följande:
    Om du trots det väljer henne så antar jag att du bryr dig om henne, försörja vet jag inte om jag nämnt något om och TS verkar ju kunna försörja sig själv så vet inte vart du vill komma?
    Hon klarar sig nu ja men under förmodligen många år i arbetslivet har hon inget sparande så hur det så blir som pensionär var min fundering. Jag har levt med en ansvarslös kvinna i många år och det gör jag inte om.
  • Anonym (pension)
    Goneril skrev 2025-02-12 11:15:15 följande:

TS, har du kontaktat banken och börjat spara nu? Minst 5.000.- I månaden ska du spara. Då får din sambo respekt för dig och du får ihop en buffert. Du kan ju inte leva utan sparande! Bostaden utomlands får sambon köpa, du kan ju ge honom lite hyra när du hälsar på, men du varken kan eller ska ta några lån med din usla ekonomi. Bsnken kommer inte att godta dig som låntagare om du inte har en bra lön förstås. Betalningsanmärkningar får heller inte förekomma.                                                                                                               Huset utomlands, när han köper det, är hans och blir hans arvingars när han kilat vidare, så är det. Vad slösade du bort dina pengar på? Den frågan har du aldrig besvarat. 

Jag jobbar på bank och har ca 37000 kr i lön, så lån får jag ta eftersom jag varit anställd i 15 år. Men inte för bostad utomlands. Ska försöka spara lite mer än mina 2000 kr/mån
  • Anonym (M)
    Anonym (Man) skrev 2025-02-12 13:43:07 följande:
    Hon klarar sig nu ja men under förmodligen många år i arbetslivet har hon inget sparande så hur det så blir som pensionär var min fundering. Jag har levt med en ansvarslös kvinna i många år och det gör jag inte om.
    Ok men det är ju upp till denna man om han vill fortsätta med TS med det beteendet. Jag har aldrig påstått något om att han borde försörja henne, varken nu eller när de går i pension. Bor de ens ihop? Men om han vill ha sin vilja igenom att de ska bo utomlands tillsammans så är det väl han som får fixa iallafall den delen, hur ska det annars gå till?
  • Swedman
    Anonym (H) skrev 2025-02-12 08:35:04 följande:
    Det beror på var i livet man är. Att som +60 skänka bort halva sin förmögenhet är inte lika självklart. Är de ens sambos?
    Är man sambos och den ena har en större förmögenhet in i förhållandet bör nåt avtal skrivas så den förmögenheten skyddas vid en separation men ändå kan den som är bättre rustad ekonomiskt bidra med mer till den som inte har så mycket. Jag menar, den ena ska ju inte åka på solsemester och den andra får stanna hemma. Den ena äter kött och den andra blodpudding. Är det så man ska ha det? Blir du tillsammans med en person så blir du tillsammans med hela den personen, med både för och nackdelar. Sen får man använda pengarna med förnuft så bägge har det lika bra/dåligt.
  • Anonym (pension)
    Swedman skrev 2025-02-12 14:06:21 följande:
    Är man sambos och den ena har en större förmögenhet in i förhållandet bör nåt avtal skrivas så den förmögenheten skyddas vid en separation men ändå kan den som är bättre rustad ekonomiskt bidra med mer till den som inte har så mycket. Jag menar, den ena ska ju inte åka på solsemester och den andra får stanna hemma. Den ena äter kött och den andra blodpudding. Är det så man ska ha det? Blir du tillsammans med en person så blir du tillsammans med hela den personen, med både för och nackdelar. Sen får man använda pengarna med förnuft så bägge har det lika bra/dåligt.
    Det är exakt detta jag menar. Är ingen golddigger men om man är i ett förhållande och den ene har mer än den andre så brukar man hjälpas åt med olika saker. Så gjorde iallafall jag när jag hade mer pengar än mitt ex. Som det är nu så betalar alltid min partner större delen av resekostnaderna när vi reser och bidrar med lite olika saker. Men jag betalar för allt mitt och vi har ungefär lika hög lön. Skillnaden är bara den att han äger så mycket mer än jag och det rubbar framtiden lite. Men bäst är att han köper något och jag bor där men behåller mitt och att jag börjar spara lite mer pengar varje månad från nu.
Svar på tråden Min partner har mycket mer pengar än jag.