• Anonym (Hott och flott)

Tycker inte om sambons barn

Hur gör man när man flyttat ihop med nån och inser att man inte gillar hens barn? Har aldrig varit med om det förut och har svårt att finna mig i situationen. Jag har inga egna barn. De är över 15, så inga småkids, men tonåringar är sjukt jobbiga har jag insett.

• Svar på tråden Tycker inte om sambons barn
  • Anonym (K)
    Anonym (Hott och flott) skrev 2025-02-11 17:26:49 följande:

Självfallet träffade jag dem innan jag flyttade in. Men de artigare sidor jag såg då är minst sagt ersatta med vardagsgnäll och gnat. Jag uppfattar det inte som att min sambo på något sätt skämmer bort dem eller tillåter dem bete hur som helst, men de har stark vilja. 

Jag försöker på alla sätt att vara trevlig och tillmötesgående. Men jag konstaterar att tonåringar - iaf I Sverige - är rätt odrägliga. Och det känns jobbigt. Jag tänker absolut inte flytta ifrån mannen jag älskar men hur fasen ska man lösa det? Jag kan ju knappast lägga mig i hur de uppfostras av sin mamma. Vet inte hur de får bete sig när de bor hos henne, men gissar att det skiljer sig.

Hur menar du att svenska tonåringar är odrägliga? Vilka nationaliteter av tonåringar har du bott tillsammans med tidigare? Mina tonåringar är svenska och inte det minsta odrägliga utan bra på alla sätt.

Det är din partner som har ansvaret för hur han uppfostrat dom.
  • Anonym (Donna)

Men... bor så pass stora ungar varannan vecka eller???

• Anonym (…)
    Anonym (Donna) skrev 2025-02-11 18:31:33 följande:

Men... bor så pass stora ungar varannan vecka eller???

Ja! Dom ska ha tillgång till båda sina föräldrar!
  • Anonym (Donna)
    Anonym (?) skrev 2025-02-11 18:52:10 följande:
    Ja! Dom ska ha tillgång till båda sina föräldrar!
    "De", lika med minst två.
    "Över 15" lika med en myndig eller väldigt nära. Kanske båda. Kanske en redan myndig.

Hur länge anser du att "barn" ska flytta 52 gånger per år?
  • Tukt

Självfallet träffade jag dem innan jag flyttade in. Men de artigare sidor jag såg då är minst sagt ersatta med vardagsgnäll och gnat. Jag uppfattar det inte som att min sambo på något sätt skämmer bort dem eller tillåter dem bete hur som helst, men de har stark vilja. 

Jag försöker på alla sätt att vara trevlig och tillmötesgående. Men jag konstaterar att tonåringar - iaf I Sverige - är rätt odrägliga. Och det känns jobbigt. Jag tänker absolut inte flytta ifrån mannen jag älskar men hur fasen ska man lösa det? Jag kan ju knappast lägga mig i hur de uppfostras av sin mamma. Vet inte hur de får bete sig när de bor hos henne, men gissar att det skiljer sig.

Jag vet inte om det nödvändigtvis är barnen som är odrägliga. Det kan lika gärna vara de vuxna som allt för ofta tycker det är en självklarhet med att bilda den ena nya familjen efter den andra. Hela Familjeliv är fullt av exempel med vuxna människor som gnäller på barn som inte haft något eller ganska lite att säga till om.
  • Anonym (…)
    Anonym (Donna) skrev 2025-02-11 18:56:11 följande:
    "De", lika med minst två.
    "Över 15" lika med en myndig eller väldigt nära. Kanske båda. Kanske en redan myndig.

Hur länge anser du att "barn" ska flytta 52 gånger per år?
    Så länge dom vill! 
    Dom har två hem, så vad fan är problemet ?
  • Anonym (Less)
    Anonym (?) skrev 2025-02-11 21:08:47 följande:
    Så länge dom vill! 
    Till att börja med så känns beteendet infantiliserande. Att sn snart vuxen människa ska flytta mellan mamma och pappa varannan vecka. I övrigt, herregud vad det daltas med tonåringar i vissa konstellationer? 
  • Anonym (Less)
    Så länge dom vill! 
    Till att börja med så känns beteendet infantiliserande. Att sn snart vuxen människa ska flytta mellan mamma och pappa varannan vecka. I övrigt, herregud vad det daltas med tonåringar i vissa konstellationer? 
  • Anonym (Donna)
    Så länge dom vill! 
    Oj, vad arg du verkar vara!

Problemet (?) är att (i stort sett) vuxna människor inte ska behöva bo hos mamsen och papsen.

Här har du ett bra svar på din fråga också
    Anonym (Less) skrev 2025-02-12 04:11:22 följande:
    Precis så.

-----------

Jag skulle faktiskt undra vad som felade om två ungdomar i övre tonåren flyttade mellan sina föräldrar 52 gånger per år.

För övrigt lär det inte pågå " så länge de vill" hur länge som helst.
    Även som förälder vill man att de små telningarna en dag flyttar ut. 
    Nåja, det kanske inte gäller dig. Men det gäller de flesta.
  • Dexter dot com

Men om din sambo inte skämmer bort dom och inte låter dom bete sig hur som helst borde dom ju inte vara så jobbiga som du upplever eller är det du som är väldigt känslig?
    Du kan inte lägga dig i hur dom uppfostras av varken sin mamma eller pappa. Hos er är det ju pappan som fostrar och sätter gränser och han verkar ju nöjd för annars hade han väl satt tydligare krav och gränser.
Svar på tråden Tycker inte om sambons barn