Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Tips potträning

Kammen320 skrev 2025-02-12 09:27:21 följande:

Min son vägrade pottan, han såg ju att vi föräldrar o storasyster gick på stora toaletten. Med toaring kunde han också sitta där.
    Sen är ett tips från boken "Blöjfri på 3 dagar" att bestämma med sonen att ni använder upp dom blöjor ni har, men sen köper ni inga nya. Då finns det inga alls, inte på natten heller. Tips att bädda dubbelt i sängen, dvs först plastad frotté o ett lakan över, sen ett lager plastad frotté till med lakan över. Blir det olycka på natten så drar man bara av ett lager o bädda om. Men att sluta med blöja helt är mitt bästa tips. Och kanske även ett belöningsschema? Ett klistermärke för varje gång det kommer nåt i pottan, 10 klistermärken = belöning. Belöning kan ju vara vad ni vill, åka till badhuset, baka en kaka, få välja fredagsmys, en leksak. Vad som helst som gör honom glad och gör att han vill fortsätta gå på pottan/toaletten. Ge bara inte upp och ta tillbaka blöjorna.

Ta inte bort blöjan nattetid. Barnet kan inte styra själv över kissandet på natten. Det handlar om hormoner och nerver som ska komma på plats, sen slutar man kissa på natten. För en del händer det när man är tre, för ett fåtal inte förrän långt senare, men att ha blöja eller inte nattetid påverkar inte den utvecklingen. Mitt ena barn pottränades i två/treårsåldern utan problem men kissade i sängen en bit upp i lågstadiet. De två har inte med varandra att göra. 
  • Anonym (Klara)

Ta ditt barn till pottan eller toaletten när du ser att det är dags, eller rutinkissa efter varje måltid. Så kan man göra även med små, små bebisar. Ofta blir man kissnödig någon halvtimme/timme efter maten. Ha lite koll så kan du nog hitta ett mönster så småningom. 

Och belöningar! Klistermärken, studsbollar, whatever! :) Men ta något litet och billigt utifall att det tar tid.

Svar på tråden Tips potträning