• Kokostosca

Tips potträning

Hej alla superföräldrar! 

Jag behöver råd i massor för jag har kört fast ordentligt. Min son (2) vägrar pottan, han vill inte ens sätta sig på den utan blir nuförtiden ursinnig när vi tar av honom blöjan och låter honom gå bar på underkroppen, han springer tom och hämtar en ny blöja och försöker ta på den. 

Vi har pottränat sen i somras och i början gick det bra. Jag läste för honom medan han satt på pottan och han ville sitta där då, satte sig på den själv ibland. Sen någon månad tillbaka har det dock tagit tvärstopp. 

Jag tycker jag har försökt med det mesta. Vi läser, leker med att nallen ska gå på pottan, sker det en olycka när han är utan blöja lägger vi det i pottan för att han ska förstå var man sköter magen. Jag försöker verkligen uppmuntra och göra pottan till något ?roligt?, men inget verkar funka. 

Så snälla ge mig era bästa tips! 

OBS! Jag undanber mig kommentarer likt ?vänta några månader och prova igen? utan jag vill ha råd och tips på hur ni har pottränat :)

• Svar på tråden Tips potträning
  • Anonym (Hm)

Följer tråden eftersom vi har samma problem 

• Anonym (A)

Skaffa en ring till toaletten, gärna med "stege". Är troligen trevligare att sitta där än på en potta.

• Kammen320

Min son vägrade pottan, han såg ju att vi föräldrar o storasyster gick på stora toaletten. Med toaring kunde han också sitta där.
    Sen är ett tips från boken "Blöjfri på 3 dagar" att bestämma med sonen att ni använder upp dom blöjor ni har, men sen köper ni inga nya. Då finns det inga alls, inte på natten heller. Tips att bädda dubbelt i sängen, dvs först plastad frotté o ett lakan över, sen ett lager plastad frotté till med lakan över. Blir det olycka på natten så drar man bara av ett lager o bädda om. Men att sluta med blöja helt är mitt bästa tips. Och kanske även ett belöningsschema? Ett klistermärke för varje gång det kommer nåt i pottan, 10 klistermärken = belöning. Belöning kan ju vara vad ni vill, åka till badhuset, baka en kaka, få välja fredagsmys, en leksak. Vad som helst som gör honom glad och gör att han vill fortsätta gå på pottan/toaletten. Ge bara inte upp och ta tillbaka blöjorna.

• Kokostosca

Vill tacka så hemskt mycket för era tips! Jag har beställt en toalettring och lånat boken ni tipsade om, även om jag ska vara ärlig med att jag inte öppnat den än. Tänker att jag ska testa den metoden när vi är lediga en längre period då det nog inte hade uppskattats av förskolan om jag tagit bort blöjan nu. 

Förhoppningsvis släpper detta. Vi tar som sagt av blöjan så fort vi kommer hem från förskolan och igår blev sonen helt hysterisk när han behövde kissa. Ett tantrum utan dess like där det inte ens hjälpte att jag erbjöd ipad med bolibompa framför pottan. Så jag gav in och hämtade en blöja. Antagligen helt fel för nu har han väl lärt sig att det funkar men jobbigt att se honom så känslosam.

• Anonym (Hmm)

Skulle säga att du tar en paus från potträning ett tag. 

Sen läser du boken ?pottfri på 3dagar?

Åter upptar potträning. låt barnet var utan blöja en hel dag lär dig barnets signaler på kiss och bajs ha alltid en potta i rummet redo att erbjuda. Kan bli olyckor men ni båda ska ju lära er så se det som att det kommer bli bra. 

Andra dagen ha trosa/ kalsonger på barnet och fortsätt på erbjuda osv. 

detta har funkat för oss. Hoppas att det kan fungera för er med. Lycka till! 

• Anonym (Q)

Vi läste en bok "Leo på pottan" (tror jag att den hette) och pratade och tittade på bilderna kring var man ska kissa, var man inte ska kissa, att det bara är att torka upp om det händer en olycka etc. Vårt största problem var att sonen höll sig extremt länge utan blöja sp fokus blev ATT kissa istället f.a hålla sig.

• Anonym (Q)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-25 12:09:25 följande:

Vi läste en bok "Leo på pottan" (tror jag att den hette) och pratade och tittade på bilderna kring var man ska kissa, var man inte ska kissa, att det bara är att torka upp om det händer en olycka etc. Vårt största problem var att sonen höll sig extremt länge utan blöja sp fokus blev ATT kissa istället f.a hålla sig.

Vi satte också en potta i vardagsrummet så det blev odramatisk.att provsitta lite då och då, bara att dra ner byxorna mitt i leken.
  • Anonym (Klara)
    Kammen320 skrev 2025-02-12 09:27:21 följande:

Min son vägrade pottan, han såg ju att vi föräldrar o storasyster gick på stora toaletten. Med toaring kunde han också sitta där.
    Sen är ett tips från boken "Blöjfri på 3 dagar" att bestämma med sonen att ni använder upp dom blöjor ni har, men sen köper ni inga nya. Då finns det inga alls, inte på natten heller. Tips att bädda dubbelt i sängen, dvs först plastad frotté o ett lakan över, sen ett lager plastad frotté till med lakan över. Blir det olycka på natten så drar man bara av ett lager o bädda om. Men att sluta med blöja helt är mitt bästa tips. Och kanske även ett belöningsschema? Ett klistermärke för varje gång det kommer nåt i pottan, 10 klistermärken = belöning. Belöning kan ju vara vad ni vill, åka till badhuset, baka en kaka, få välja fredagsmys, en leksak. Vad som helst som gör honom glad och gör att han vill fortsätta gå på pottan/toaletten. Ge bara inte upp och ta tillbaka blöjorna.

Ta inte bort blöjan nattetid. Barnet kan inte styra själv över kissandet på natten. Det handlar om hormoner och nerver som ska komma på plats, sen slutar man kissa på natten. För en del händer det när man är tre, för ett fåtal inte förrän långt senare, men att ha blöja eller inte nattetid påverkar inte den utvecklingen. Mitt ena barn pottränades i två/treårsåldern utan problem men kissade i sängen en bit upp i lågstadiet. De två har inte med varandra att göra. 
  • Anonym (Klara)

Ta ditt barn till pottan eller toaletten när du ser att det är dags, eller rutinkissa efter varje måltid. Så kan man göra även med små, små bebisar. Ofta blir man kissnödig någon halvtimme/timme efter maten. Ha lite koll så kan du nog hitta ett mönster så småningom. 

Och belöningar! Klistermärken, studsbollar, whatever! :) Men ta något litet och billigt utifall att det tar tid.

• Anonym (Pausa)

Nu säger jag det du inte vill höra men pausa potträningen. Den har blivit en onödig konflikt mellan dig och barnet. Varför är det så extremt viktigt att barnet ska bli blöjfritt exakt just nu? 

Ta en paus på ett par veckor och sedan börjar du igen. Vid påsk kanske, då är man ju ledig lite längre och ni har då inte haft några konflikter på länge och kan ta en nystart.

Mina tvillingar blev blöjfria vid 3,5 år. Vi hade försökt tidigare men det blev bara konflikter. Sedan en dag kom den ena och sa att hen inte ville ha blöja. Det var just vid påsk och hen fick då visa att hen kunde sköta det hela utan blöja. När hen sedan car tillbaka på förskolan blev det aldrig en olycka. Vid Kristi Himmelsfärd sa den andra tvillingen samma sak, vi gick igenom proceduren igen och samma resultat. 

• Anonym (Myra)

Vi pratade om att det var dags att sluta med blöja och liksom förberedde barnet på det en stund, skippade potta, körde toalettring, gick mkt bättre. 

Sen tog vi bara av blöjan den dagen vi bestämt och som vi pratat och förberett för. Under ledig vecka typ. Sen var det ingen blöja dagtid. Hände många olyckor första dagen förstås men sen gick det snabbt bättre och efter en vecka var dom torra :). Läskigt för ena barnet att göra första kissen i toan men redan efter första kissen blev det bättre. Han kunde ju hålla sig, var bara läskigt att kissa i just toan. Han fick också panik o skrek, men blöjan var borta, gav inte efter. 

Så gjorde vi. Barnen var 2,5 år.

Lycka till hur ni än gör, det är jobbigt men snart är ni förbi det 😅

• Aliona
    Kokostosca skrev 2025-02-25 07:00:38 följande:

Vill tacka så hemskt mycket för era tips! Jag har beställt en toalettring och lånat boken ni tipsade om, även om jag ska vara ärlig med att jag inte öppnat den än. Tänker att jag ska testa den metoden när vi är lediga en längre period då det nog inte hade uppskattats av förskolan om jag tagit bort blöjan nu. 

Förhoppningsvis släpper detta. Vi tar som sagt av blöjan så fort vi kommer hem från förskolan och igår blev sonen helt hysterisk när han behövde kissa. Ett tantrum utan dess like där det inte ens hjälpte att jag erbjöd ipad med bolibompa framför pottan. Så jag gav in och hämtade en blöja. Antagligen helt fel för nu har han väl lärt sig att det funkar men jobbigt att se honom så känslosam.

Ursäkta, men varför vill du så gärna potträna när han han blir hysterisk? 
  • Anonym (Lilla O)

Bästa tipset jag har är att köra utan blöja och hålla sig hemma ett par dagar. Pottan finns alltid i närheten, helst samma rum. Erbjud vattenmelon, vatten, isglass och andra saker som gör att han behöver kissa ofta och därför får massor av chanser att träna. Visa hur man gör och låt honom följa med när du eller pappan kissar (monkey see, monkey do). Räkna med att det mesta kisset kommer att komma på fel ställe de första dagarna och ha ombyten redo och ta bort mattor och andra möbler som är svåra att få rena. Fira lite lagom när det blir rätt, en liten triumfdans och sång är bra, men undvik att göra en jättegrej av det hela. När olyckor sker så fokuserar ni på att uppmärksamma honom på att han just kissade eller bajsade och ge honom ord som kan hjälpa honom i framtiden medan ni håller tonfallet lätt och uppmuntrande.

Som jag ser det så har ni dock ett antal goda skäl att vänta ett par månader. För det första så verkar förskolan inte helt med på noterna, för det andra så verkar barnet inte helt redo, eftersom har skriker, och för det tredje, varför inte vänta tills våren är här på riktigt och ytterkläderna är så mycket mer passande för potträning?

• Anonym (S)

Vi försökte med blöjfri på tre dagar vilket gick bra hemma men inte på förskolan. Efter det har vår son vägrat både potta och toalett. Vi har pausat helt en längre tid, men det går fortfarande inte. Vet inte vad vi ska göra faktiskt. Vi har prövat att ta bort blöjorna helt igen men det slutade med akut besök på sjukhuset eftersom han vägrade att kissa och höll sig istället. 

Har inte några bra tips eftersom det inte fungerar för oss heller men följer tråden och hoppas på något som kan hjälpa även oss.

• Anonym (Pausa)
    Anonym (S) skrev 2025-02-25 20:58:34 följande:

Vi försökte med blöjfri på tre dagar vilket gick bra hemma men inte på förskolan. Efter det har vår son vägrat både potta och toalett. Vi har pausat helt en längre tid, men det går fortfarande inte. Vet inte vad vi ska göra faktiskt. Vi har prövat att ta bort blöjorna helt igen men det slutade med akut besök på sjukhuset eftersom han vägrade att kissa och höll sig istället. 

Har inte några bra tips eftersom det inte fungerar för oss heller men följer tråden och hoppas på något som kan hjälpa även oss.

Hur gammal är sonen? Låt det vara fram till sommaren när ni är lediga längre och kan ta bort förskolan ur leken så att säga. 

Vi gar som sagt tvungna att vänta tills bara tvillingar själva sa att de ville sluta. Vi försökte med alla möjliga former av belöningar, klistermärken etc innan men det gick ibland och sen blev det konflikter. 
  • Kokostosca
    Anonym (Q) skrev 2025-02-25 12:09:25 följande:

Jag hade aldrig hört om den boken, tack för tipset! Ska försöka se om det går att beställa hem den/låna den. Sonen älskar att läsa böcker så kan ju vara en bra inkörsport 
  • Kokostosca

Vill återigen tacka för alla fina tips.

Någon av er tipsade om klistermärken och det verkar ju vara en toppenidé. Jag har köpt hem ett par stycken och tänkte att jag och sonen ska ?pimpa? pottan med dem i helgen. Vi har en grå babybjörn och de ser ju rätt tråkiga ut, förhoppningsvis kan klistermärken kanske göra den mer rolig.

• Anonym (Pausa)
    Kokostosca skrev 2025-02-28 14:19:55 följande:

Vill återigen tacka för alla fina tips.

Någon av er tipsade om klistermärken och det verkar ju vara en toppenidé. Jag har köpt hem ett par stycken och tänkte att jag och sonen ska ?pimpa? pottan med dem i helgen. Vi har en grå babybjörn och de ser ju rätt tråkiga ut, förhoppningsvis kan klistermärken kanske göra den mer rolig.

Sen kan man ha klistermärken som belöning. 10 klistermärken och en liten sak eller ett äventyr helt enkelt. 
  • Kokostosca
    Anonym (Pausa) skrev 2025-02-28 14:41:30 följande:
    Sen kan man ha klistermärken som belöning. 10 klistermärken och en liten sak eller ett äventyr helt enkelt. 
    Jättebra tips, har tagit tillvara på detta Glad
  • Kokostosca

Vi har krigat på med pottan och toalettstegen. Majoriteten av tiden blir han sur på mig, antagligen för att jag ?tjatar? när jag frågar om han behöver kissa. 

Vill bara tipsa andra frusterade föräldrar om användare ?Pausa?s tips. Vi har gjort i ordning en liten korg med klistermärken/tatueringar här hemma. Jag visade honom korgen och förklarade att när man kissar på pottan så får man en present. Detta har faktiskt gett resultat ett par gånger. Suget efter dinosaurietatueringar har ibland varit större än de efter blöjan. 

Vi kämpar fortfarande på, men jag är överlycklig över att det blivit lite framsteg. 

Svar på tråden Tips potträning