Inlägg från: Anonym (Pausa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pausa)

Tips potträning

Nu säger jag det du inte vill höra men pausa potträningen. Den har blivit en onödig konflikt mellan dig och barnet. Varför är det så extremt viktigt att barnet ska bli blöjfritt exakt just nu? 

Ta en paus på ett par veckor och sedan börjar du igen. Vid påsk kanske, då är man ju ledig lite längre och ni har då inte haft några konflikter på länge och kan ta en nystart.

Mina tvillingar blev blöjfria vid 3,5 år. Vi hade försökt tidigare men det blev bara konflikter. Sedan en dag kom den ena och sa att hen inte ville ha blöja. Det var just vid påsk och hen fick då visa att hen kunde sköta det hela utan blöja. När hen sedan car tillbaka på förskolan blev det aldrig en olycka. Vid Kristi Himmelsfärd sa den andra tvillingen samma sak, vi gick igenom proceduren igen och samma resultat. 

• Anonym (Pausa)
    Anonym (S) skrev 2025-02-25 20:58:34 följande:

Vi försökte med blöjfri på tre dagar vilket gick bra hemma men inte på förskolan. Efter det har vår son vägrat både potta och toalett. Vi har pausat helt en längre tid, men det går fortfarande inte. Vet inte vad vi ska göra faktiskt. Vi har prövat att ta bort blöjorna helt igen men det slutade med akut besök på sjukhuset eftersom han vägrade att kissa och höll sig istället. 

Har inte några bra tips eftersom det inte fungerar för oss heller men följer tråden och hoppas på något som kan hjälpa även oss.

Hur gammal är sonen? Låt det vara fram till sommaren när ni är lediga längre och kan ta bort förskolan ur leken så att säga. 

Vi gar som sagt tvungna att vänta tills bara tvillingar själva sa att de ville sluta. Vi försökte med alla möjliga former av belöningar, klistermärken etc innan men det gick ibland och sen blev det konflikter. 
  • Anonym (Pausa)
    Kokostosca skrev 2025-02-28 14:19:55 följande:

Vill återigen tacka för alla fina tips.

Någon av er tipsade om klistermärken och det verkar ju vara en toppenidé. Jag har köpt hem ett par stycken och tänkte att jag och sonen ska ?pimpa? pottan med dem i helgen. Vi har en grå babybjörn och de ser ju rätt tråkiga ut, förhoppningsvis kan klistermärken kanske göra den mer rolig.

Sen kan man ha klistermärken som belöning. 10 klistermärken och en liten sak eller ett äventyr helt enkelt. 
Svar på tråden Tips potträning