• Kokostosca

Tips potträning

Hej alla superföräldrar! 

Jag behöver råd i massor för jag har kört fast ordentligt. Min son (2) vägrar pottan, han vill inte ens sätta sig på den utan blir nuförtiden ursinnig när vi tar av honom blöjan och låter honom gå bar på underkroppen, han springer tom och hämtar en ny blöja och försöker ta på den. 

Vi har pottränat sen i somras och i början gick det bra. Jag läste för honom medan han satt på pottan och han ville sitta där då, satte sig på den själv ibland. Sen någon månad tillbaka har det dock tagit tvärstopp. 

Jag tycker jag har försökt med det mesta. Vi läser, leker med att nallen ska gå på pottan, sker det en olycka när han är utan blöja lägger vi det i pottan för att han ska förstå var man sköter magen. Jag försöker verkligen uppmuntra och göra pottan till något ?roligt?, men inget verkar funka. 

Så snälla ge mig era bästa tips! 

OBS! Jag undanber mig kommentarer likt ?vänta några månader och prova igen? utan jag vill ha råd och tips på hur ni har pottränat :)

• Svar på tråden Tips potträning
  • Kokostosca

Vill tacka så hemskt mycket för era tips! Jag har beställt en toalettring och lånat boken ni tipsade om, även om jag ska vara ärlig med att jag inte öppnat den än. Tänker att jag ska testa den metoden när vi är lediga en längre period då det nog inte hade uppskattats av förskolan om jag tagit bort blöjan nu. 

Förhoppningsvis släpper detta. Vi tar som sagt av blöjan så fort vi kommer hem från förskolan och igår blev sonen helt hysterisk när han behövde kissa. Ett tantrum utan dess like där det inte ens hjälpte att jag erbjöd ipad med bolibompa framför pottan. Så jag gav in och hämtade en blöja. Antagligen helt fel för nu har han väl lärt sig att det funkar men jobbigt att se honom så känslosam.

• Kokostosca
    Anonym (Q) skrev 2025-02-25 12:09:25 följande:

Vi läste en bok "Leo på pottan" (tror jag att den hette) och pratade och tittade på bilderna kring var man ska kissa, var man inte ska kissa, att det bara är att torka upp om det händer en olycka etc. Vårt största problem var att sonen höll sig extremt länge utan blöja sp fokus blev ATT kissa istället f.a hålla sig.

Jag hade aldrig hört om den boken, tack för tipset! Ska försöka se om det går att beställa hem den/låna den. Sonen älskar att läsa böcker så kan ju vara en bra inkörsport 
  • Kokostosca

Vill återigen tacka för alla fina tips.

Någon av er tipsade om klistermärken och det verkar ju vara en toppenidé. Jag har köpt hem ett par stycken och tänkte att jag och sonen ska ?pimpa? pottan med dem i helgen. Vi har en grå babybjörn och de ser ju rätt tråkiga ut, förhoppningsvis kan klistermärken kanske göra den mer rolig.

• Kokostosca
    Anonym (Pausa) skrev 2025-02-28 14:41:30 följande:
    Sen kan man ha klistermärken som belöning. 10 klistermärken och en liten sak eller ett äventyr helt enkelt. 
    Jättebra tips, har tagit tillvara på detta Glad
  • Kokostosca

Vi har krigat på med pottan och toalettstegen. Majoriteten av tiden blir han sur på mig, antagligen för att jag ?tjatar? när jag frågar om han behöver kissa. 

Vill bara tipsa andra frusterade föräldrar om användare ?Pausa?s tips. Vi har gjort i ordning en liten korg med klistermärken/tatueringar här hemma. Jag visade honom korgen och förklarade att när man kissar på pottan så får man en present. Detta har faktiskt gett resultat ett par gånger. Suget efter dinosaurietatueringar har ibland varit större än de efter blöjan. 

Vi kämpar fortfarande på, men jag är överlycklig över att det blivit lite framsteg. 

Svar på tråden Tips potträning