• Anonym (Kalasdags)

Föräldrar som inte osar till kalas, hur gör ni?

Vi har kalas för barnet snart. Osa har passerat och påminnelse har skickats, utan svar från en person. Vi hyr  in oss på ett ställe för kalas och köper fika från stället. De vill gärna veta hur många som dyker upp.

Hur gör ni när föräldrar inte osat? Räknar ni med att barnet kommer ändå, eller räknar ni bort barnet? En extra godispåse kan jag så klart slänga med, men det är också 250 kronor i aktivitets- och matavgift som måste betalas. Det känns ju lite surt om barnet i fråga inte dyker upp.

• Svar på tråden Föräldrar som inte osar till kalas, hur gör ni?
  • Anonym (E)

Om man inte har svarat trots påminnelse så räknas man bort från mitt firande

• Anonym (Ida)

Har man inte osat kommer man inte. Eller får skylla sig själv. Hade inte räknat med den.

• Anonym (Kalasdags)
    Anonym (E) skrev 2025-02-13 13:55:02 följande:

Om man inte har svarat trots påminnelse så räknas man bort från mitt firande

Anonym (Ida) skrev 2025-02-13 13:55:22 följande:

Har man inte osat kommer man inte. Eller får skylla sig själv. Hade inte räknat med den.

Jag är bara rädd att barnet dyker upp ändå. Det är inte hens fel att föräldrarna är ohyfsade.

• Anonym (Enkelt)

Jag skulle räkna med att barnet inte kommer! Det är ju därför man har osa!

• Anonym (XX&)

Gäller det bara ett barn så skulle jag kanske räkna med att barnet kommer trots allt, särskilt om de har gjort så tidigare. 

Eller så skulle jag säga lite käckt till dem när jag stöter på dem på förskolan/skolan att vad synd att inte lilla X kan komma på kalaset! 

• MsM84

Räkna med att barnet inte kommer. Sannolikt hinner någon bli sjuk/inte dyka upp så det kan bli rätt även om barnet skulle komma. Annars går det säkert att lägga till ett extra barn i sista sekund.

• Anonym (J)
    Anonym (Kalasdags) skrev 2025-02-13 14:02:20 följande:
    Anonym (Ida) skrev 2025-02-13 13:55:22 följande:

Jag är bara rädd att barnet dyker upp ändå. Det är inte hens fel att föräldrarna är ohyfsade.

Inte ditt problem, föräldrarna behöver lära sig. 

Men tyvärr så lär ju barnet bli ledset. Svårt.

• PH76

Jag ringer och frågar/SMSar. Det är inte svårare än så.

• Anonym (Kalasdags)
    PH76 skrev 2025-02-13 15:24:25 följande:

Jag ringer och frågar/SMSar. Det är inte svårare än så.

Jag har ju gjort det, men inte fått svar. 
  • Jemp

Jag räknar bort de barnen. Har aldrig varit med om att någon kommer oanmäld, däremot att de hör av sig någon/några dagar sent och frågar om det går bra att komma ändå. I fallet att det krävts bokning till stället man ska vara på tänker jag att det i så fall är fullt rimligt att säga nej. 

Svar på tråden Föräldrar som inte osar till kalas, hur gör ni?