• Spucks

Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?

Min dotter fick sitt eget rum när hon var 5. Hon fick helt enkelt komma till mig under natten och fortsätta sova där, om hon ville. När hon för första gången sov en hel natt i sin säng, sa jag att om hon fortsätter sova hela natten i sin säng, kan vi ha en fast dag i veckan där hon får sova hela natten i min säng. Det funkade bra.
    Sedan sov hon under omgånger i min säng i flera månder, sedan i sin igen, osv., tills hon var ungefär 11.
    Men det var då alltså inget problem längre att sova i sin egen säng, efter den första perioden som femåring.

• Spucks
    Anonym (?) skrev 2025-02-13 22:05:15 följande:
    Tror jag läste i tråden tidigare ...
    Vid 5 års ålder sover man själv i eget rum, borstar sina tänder och torkar sin egen röv sedan ett par år tillbaka.
    Läste jag rätt eller fel om det var någon som hade en 11-åring i sängen?
    Inte ens ok vid "speciella" behov kan jag tycka. Lär barnet att klara sig själv istället. Det tjänar ni alla på.

Så man ska gå emot tandläkarnas rekommendation angående tandborstningen och låta de sköta sina tänder själva många år tidigare än de rekommenderar. Och torka rumpan ska de kunna som treåringar. Jaha.

Det var - bland andra - jag som hade min dotter i min sängr fram och till tills hon var 11. Vad exakt skulle vi ha tjänat på att inte göra det?

Svar på tråden Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?