• Stevie

Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?

Hej!

Vi tränar sonen att sova i sin egen säng i sitt eget rum. Han är själv taggad och vill sova där säger han, men han vaknar flera gånger på natten och kommer in till oss för att han är rädd/törstig/tusen saker.

Känner att jag vill smida medan järnet är varmt, eftersom han själv är så sugen på att lära sig, men samtidigt vet jag inte hur jag ska gå tillväga när han kommer upp x antal gånger varje natt.

Jag brukar följa med honom tillbaka och sen somnar han oftast ganska snabbt medan jag är där, men sen kommer han upp igen om 1-3 timmar. Till slut tar jag upp honom i vår säng för att jag inte orkar bli väckt ännu en gång.

Hur ska man tänka? Kommer han börja sova hela natten eller motverkar jag det om jag efter 5e uppvaket tar upp honom i stora sängen?

• Svar på tråden Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?
  • Raggartjejen

Oj  det var sent att vid 5 års ålder börja att sova i egen säng och eget rum.
    Våra barn har alltid sovit i egen säng och vid 6 månader flyttade de in i eget rum med täta tillsyner.
    Det har gått bra (barnen är nu 21 och 24).

• Anonym (Malin)

Hur länge har ni tränat på detta? Har ni varit konsekventa?

Jag har för mig att vi inte brukade gå tillbaka med barnen till deras rum, utan om de kom till oss fick de sova kvar hos oss. (vi orkade inte gå upp på natten)

• Anonym (H)

Om barnet är taggad själv kanske ni kan sätta upp ett klistermärke varje natt hen klarar det. Och när ett visst antal märken är uppnådd (tex 5 eller 10), väntas en liten belöning. 

• Anonym (Mom)

Jag har alltid valt sömnen (min och barnets) före allt annat, så mitt barn sov i min säng länge. Han var nog 11-12 år när han flyttade in i sitt eget rum på nätterna. 

Min bror och hans fru gjorde samma med sina döttrar. 

De är mycket självständiga och trygga ungdomar, så det finns mer än ett sätt att flå en katt.

Men vill ni hemskt gärna att han ska sova i eget rum så är det ju bara att ställa in sig på att vara vaken om nätterna tills det funkar och springa in och ut ur rummen. Det var den biten jag inte orkade. 

En annan variant är att ha en madrass på golvet i ert rum och börja natten i hans rum, sedan får han fortsätta på madrassen.

• Toxicated

Bara låt det sköta sig själva,,,,,,,,i början kommer de in efter nån timme.....sen efter några timmar för att till slut inte komma in alls.......man behöver inte stressa fram det om man inte vill.

• Aliona

Vår son sov bara de första två månaderna i vårt sovrum, sen sov han i vagn och så småningom i säng i eget rum. Det är faktiskt rätt sällan som han har kommit in till oss, han har mer kallat när det varit något. Vi gick helt enkelt till honom, och när han somnat om gick vi tillbaka till oss. Vi hade en madrass i hans rum så om vi var trött lade vi oss där och sov. Nu när han är i lågstadieåldern har vi vanlig säng med utdragssäng så om han är sjuk eller om det är något annat så kan jag sova där. Barnet vande sig alltså aldrig att sova hos oss, så det blev ingen direkt träning att sova i eget rum. 

• Anonym (Ronja)

Tyvärr inga direkta tips. Barnen började sova i eget rum runt 5-6 månader. Kämpa på och försök ta det i hans takt. Har han inte sovit i egen säng kanske det kan vara ett första steg. Egen säng i erat rum.   

• Spucks

Min dotter fick sitt eget rum när hon var 5. Hon fick helt enkelt komma till mig under natten och fortsätta sova där, om hon ville. När hon för första gången sov en hel natt i sin säng, sa jag att om hon fortsätter sova hela natten i sin säng, kan vi ha en fast dag i veckan där hon får sova hela natten i min säng. Det funkade bra.
    Sedan sov hon under omgånger i min säng i flera månder, sedan i sin igen, osv., tills hon var ungefär 11.
    Men det var då alltså inget problem längre att sova i sin egen säng, efter den första perioden som femåring.

• Anonym (Vic)

Vårt barn flyttade till eget rum vid tre. Sen följde ett halvår springande till vår säng. Till slut sa min rygg ifrån, så vi behövde verkligen få sonen att sova i egen säng. Jag trodde att det skulle bli jättesvårt, men jag körde med en hederlig muta. Ett krysschema på kylen och en present efter 20 kryss. Efter det kom barnet in i princip enbart vid mardrömmar (och när han går i sömnen...)

• Anonym (?)

Dotter - eget rum på annan våning vid innan ett års ålder.
    Son - eget rum  vid samma ålder (avslutad amning på båda)
    Inget spring på nätterna men de vaknade ju typ när solen gick upp vilket var lite jobbigt.....
    Tror att föräldrar har svårare att klippa navelsträngen .....

Svar på tråden Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?