• Anonym (Y)

Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?

Folk gör ju som de vill och barn är olika. Vi i västvärlden är väldigt tidiga med att kräva självständighet av våra barn. I många andra kulturer är samsovning normen. Jag har två barn som olika när det kommer till behov av närhet. Sonen ville amma länge (längre än normen i Sverige) och fick göra det. Han sov också länge i min säng. Först i puberteten valde han att lämna min säng och gå till sitt rum med stängd dörr. Dottern, som ännu ör liten, slutade självmant att amma tidigt och visar redan nu vid ettårsålder att hon vill vara ifred när hon sover. Det jag vill säga är att man kanske inte alltid ska tvinga fram någonting.

• Anonym (Y)
    beli skrev 2025-02-13 21:28:22 följande:
    Annan våning före ett års ålder? Jag kan bara undra varför.

Vår son sov som en kratta tills han fyllde två. När vi besökte farmor och farfar och de hade gjort i ordning en koja en meter från vår säng, var min första tanke 'det där kommer aldrig att gå'. Mycket riktigt gick det inte, utan vi hade honom intill vår säng som vanligt eftersom han vaknade 100 gånger per natt (ingen överdrift). Det hade inget att göra med att inte vi föräldrar 'klippte av navelsträngen'. . .
    Nä instämmer det där om att klippa navelsträngen. Jag har inga problem med det alls. Sonen är nu tonåring och väldigt mogen och självständig. Jag får vara glad om jag ser honom alls....
  • Anonym (Y)

Att en elvaåring sover hos föräldrarna är inte konstigt. Det är konstigare att ett spädbarn sover själv i ett eget rum. När barn kommer in i puberteten kommer de naturligt att vilja sova själva. Vissa barn vill sova själva långt innan dess. Men få nyfödda vill sova själva i eget rum. 

• Anonym (Y)
    Anonym (Inte jag) skrev 2025-02-14 05:34:00 följande:
    Inte alla som haft en 12-årig tonåring. Obestämd
    Nej, men jag förstår vad (inte jag) menar. Mitt barn är också 12 och mycket mer tonåring än barn till sättet. (Intresserad sexuellt av det andra könet, hårväxt i ansiktet, dragit iväg på längden, basröst) Barn utvecklas i olika takt helt enkelt. 
Svar på tråden Träna 5 åring att sova i sitt eget rum - hur gjorde ni?