• Anonym (Affärer)

    Kassörska slog in fel antal varor

    Handlade förut och tänkte inte på något speciellt med summan då, men när jag kom hem och av någon anledning bara fick för mig att kolla på kvittot ser jag att det är instämplat tre varor av en viss vara. Jag köpte två av det. Är detta ett kryphål affärerna kör med för att försöka tjäna extra pengar?


    Många kollar inte på kvittot och vissa tar det inte ens. I så fall väldigt fult. Jag förlorade bara 60 kr men i dessa dyra tider hade jag ju kunnat köpa något annat för det. Svårt bevisa att jag bara köpte två så är väl ingen idé gå tillbaka och försöka få summan tillbaka. 

  • Svar på tråden Kassörska slog in fel antal varor
  • Anonym (Affärer)
    arbetslös ingenjör skrev 2025-02-13 23:17:59 följande:

    Jo jag hade gjort det. varför ska jag betala för något som jag inte har köpt?


    Det håller jag med dig om, men som sagt är det svårt att bevisa. Det handlar ju bara om de skulle tro på mig i så fall. 
  • Aniiee

    Människor kan göra fel, och tro det eller ej, kassörskor är också människor. 

    Själv hade jag inte sagt något om mindre än en hundralapp, men om du ändå har vägarna förbi kan du alltid ta med dig ditt glada humör och nära skopor förståelse och tala om att det blev fel sist, men förstår att de väl inte kan göra så mycket åt det så här i efterhand. Det som händer då är antingen att de säger att jo, självklart rättar de till det, eller så säger we att jo, så är det ju tyvärr, men eftersom de fått veta kan de se över sina rutiner.

    Fel händer. Det är inte en konspiration, bara mänskligt. 


    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Robot)

    Seriöst - det är inga robotar i kassan. Det är lätt att göra fel även om det händer sällan. Du som kund har också ett ansvar. Det är knappast ditt ansvar att sitta på anonyma forum och gnälla. 

    Nästa gång kanske du köper tre av en vara  men kassörskan slår in 2. Ponera att du inte hade köpt det idag och på så sätt betalat för lite istället. Hade du suttit på ert anonymt forum och gnällt om det också? Att det är därför allt är så dyrt osv?

    Självskanna om du vill slippa klaga för då är det bara dig själv du kan skylla på. 

  • Anonym (Affärer)
    Aniiee skrev 2025-02-13 23:42:03 följande:

    Människor kan göra fel, och tro det eller ej, kassörskor är också människor. 

    Själv hade jag inte sagt något om mindre än en hundralapp, men om du ändå har vägarna förbi kan du alltid ta med dig ditt glada humör och nära skopor förståelse och tala om att det blev fel sist, men förstår att de väl inte kan göra så mycket åt det så här i efterhand. Det som händer då är antingen att de säger att jo, självklart rättar de till det, eller så säger we att jo, så är det ju tyvärr, men eftersom de fått veta kan de se över sina rutiner.

    Fel händer. Det är inte en konspiration, bara mänskligt. 


    Förstår att det är mänskligt att göra fel. Osäker på exakt hur det funkar eftersom jag inte jobbat i kassa själv, men är det så enkelt alltså att råka scanna in en vara en extra gång? Vi alla borde nog börja lusläsa våra kvitton för det har säkert hänt flera gånger utan att man märkt det i så fall, speciellt om män handlar flertal olika varor på samma gång och inte räknar själv vad totalsumman blir. 
  • Anonym (Affärer)
    Anonym (Robot) skrev 2025-02-13 23:49:07 följande:

    Seriöst - det är inga robotar i kassan. Det är lätt att göra fel även om det händer sällan. Du som kund har också ett ansvar. Det är knappast ditt ansvar att sitta på anonyma forum och gnälla. 

    Nästa gång kanske du köper tre av en vara  men kassörskan slår in 2. Ponera att du inte hade köpt det idag och på så sätt betalat för lite istället. Hade du suttit på ert anonymt forum och gnällt om det också? Att det är därför allt är så dyrt osv?

    Självskanna om du vill slippa klaga för då är det bara dig själv du kan skylla på. 


    Du verkar mer bitter än mig trots att det var jag som gick back Skrattande
    Förstår att det inte är robotar som jobbar där, men robotar kan definitivt göra fel också. Det är bara lite irriterande att betala för något jag inte fått. 


    Denna affär har tyvärr inte självscanning. 

  • Anonym (Same)

    Råkade faktiskt ut för det häromdan. Jag gick tillbaka till butiken samma vecka och sa till i kassan om det. Dom hade slagit in att jag köpte 3, men jag köpte bara 1. Så jag frågade om jag kunde få 2 gratis av den varan och det gick bra.

    (samma kassörska hade faktiskt slagit in att jag köpte 1 sak fast att jag egentligen köpte 3, men det sa jag ju inget om så klart) 

    Jag tar ALLTID kvittot och dubbelkollar ALLTID det när jag kommer hem. Det blir faktiskt ofta fel. Antingen kan jag själv ha missuppfattat en kampanj och därför inte fått avdrag för det, ha råkat köpa fel vara, eller så kan dom ha missat att dra av för kort datum, eller vad som.. Oavsett vad, så går jag nästan alltid tillbaka till butiken för att rätta till felet. Har sparat mycket pengar på det kan jag säga.

    En gång kom jag hem och såg något på kvittot som jag inte alls kände igen. Gick tillbaka till butiken och frågade vad fasen det var jag hade köpt. Dom kliade sig i huvudet och kunde inte heller komma på det. Till slut visade det sig att det visst var något jag hade löpt, haha.. Det var lite pinsamt, men ändå värt det. 

  • Anonya
    Anonym (Same) skrev 2025-02-14 00:32:10 följande:

    Råkade faktiskt ut för det häromdan. Jag gick tillbaka till butiken samma vecka och sa till i kassan om det. Dom hade slagit in att jag köpte 3, men jag köpte bara 1. Så jag frågade om jag kunde få 2 gratis av den varan och det gick bra.

    (samma kassörska hade faktiskt slagit in att jag köpte 1 sak fast att jag egentligen köpte 3, men det sa jag ju inget om så klart) 

    Jag tar ALLTID kvittot och dubbelkollar ALLTID det när jag kommer hem. Det blir faktiskt ofta fel. Antingen kan jag själv ha missuppfattat en kampanj och därför inte fått avdrag för det, ha råkat köpa fel vara, eller så kan dom ha missat att dra av för kort datum, eller vad som.. Oavsett vad, så går jag nästan alltid tillbaka till butiken för att rätta till felet. Har sparat mycket pengar på det kan jag säga.

    En gång kom jag hem och såg något på kvittot som jag inte alls kände igen. Gick tillbaka till butiken och frågade vad fasen det var jag hade köpt. Dom kliade sig i huvudet och kunde inte heller komma på det. Till slut visade det sig att det visst var något jag hade löpt, haha.. Det var lite pinsamt, men ändå värt det. 


    För mig är det självklart att säga till också om felet är till min fördel. Jag anstränger mig inte lika mycket för att rätta till det om jag tex åkt därifrån och några kronor hit eller dit säger jag inte till om. Men börjar det närma sig 100 kr är det självklart att ta kontakt. Summan beror också på om det är ICA Maxi eller ett litet enpersonsställe.
  • Anonym (Same)
    Anonya skrev 2025-02-14 00:49:41 följande:
    För mig är det självklart att säga till också om felet är till min fördel. Jag anstränger mig inte lika mycket för att rätta till det om jag tex åkt därifrån och några kronor hit eller dit säger jag inte till om. Men börjar det närma sig 100 kr är det självklart att ta kontakt. Summan beror också på om det är ICA Maxi eller ett litet enpersonsställe.
    Jag tycker att dom allt kan bjussa på några gratisvaror av misstag med tanke på hur mycket dom höjt priset senaste åren och går med så mycket vinst. 
    Alla bäckar små. Majoriteten av köpen har varit under hundralappen. Men det har blivit många hundralappar genom åren pga alla dessa småköp och fel... 
  • Aniiee
    Anonym (Affärer) skrev 2025-02-13 23:51:42 följande:
    Förstår att det är mänskligt att göra fel. Osäker på exakt hur det funkar eftersom jag inte jobbat i kassa själv, men är det så enkelt alltså att råka scanna in en vara en extra gång? Vi alla borde nog börja lusläsa våra kvitton för det har säkert hänt flera gånger utan att man märkt det i så fall, speciellt om män handlar flertal olika varor på samma gång och inte räknar själv vad totalsumman blir. 
    Oh, ja, det  är lätt hänt att en vara går in två gånger av misstag. Om man bara råkar vinkla en vara för mycket till exempel, kan den gå in igen utan att man märker. Eller så har man lite släp i systemet så man med flit skannat en vara igen för att det ser ut som den inte gick in, så hoppar den i två gånger när systemet kommer ikapp. Om man slår in något manuellt är det lätt hänt att fingrarna hamnar i fel utgångsläge så blir det fel även om muskelminnet var korrekt. Osv.

    Man bör alltid kolla kvittot innan man lämnar en butik. Det tar ett par sekunder och har det blivit fel åt något håll kan man rätta till det på en gång. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
Svar på tråden Kassörska slog in fel antal varor