Anonym (håll isär) skrev 2025-02-16 20:03:13 följande:
Jag tror att det är väldigt viktigt att hålla isär rollerna här. I mitt barns klass finns det 4 elever med npf (inklusive mitt barn), ett med en fysisk funktionsnedsättning, och ett barn med typ-1 diabetes (mitt barn). Utöver läraren finns 3 assistenter, en med fokus på npf-barnen, en som har eleven med fysiskt funktionshinder och en för mitt barn med diabetes. Nu är just dessa barn med npf inte riktigt så sjövilda och läraren + assistenten inte riktigt så handfallna att det flyger stolar men i alla fall. De två vildare kan behöva styras upp ibland. Alla tre assistenterna KAN ju göra det om det krävs. Vad de andra två assistenterna INTE kan, är ha koll på diabetesen SAMTIDIGT om de har koll på barnen med npf. Dels har de inte utbildningen för det och dels så kan det faktiskt bli marigt om man både ska lösa en hypoglykemi och lugna barn med npf samtidigt, som kanske till och med blir stimmiga och oroliga av att barnet med diabetes plötsligt faller pladask utan förvarning.
Mitt barn går i ettan och diabetesen är nyupptäkt sedan mitten av november förra året. Än så länge kan hon inte ta hand om den själv och ibland är det bara allmänt svårbedömt. Bara en sån sak som att hon har varit extra aktiv på en rast för det är ju vinter och så roligt att leka i snön kan ställa till det. Två gånger har de fått ringa ambulans från skolan. Vad som hade hänt om hon inte hade haft en assistent vill jag faktiskt inte tänka på.
Självklart är det önskvärt att alla barn som behöver assistans får det men om valet står mellan ett utåtagerande barn med npf, som man i värsta fall kan låsa in utom räckhåll från farliga saker och andra barn (vilket man så klart aldrig ska göra ändå), eller akut lämna över på någon vuxen med fria händer och ett barn som riskerar att dö av en hypo, eller ett ep-anfall till exempel, så går nog det senare före.
Självklart ska inte barn med diabetes lämnas i sticket. Men att enbart ha resurser till detta och sedan är allt annat kaos och det finns inte en krona för att prioritera ens en ordentligt anställd specialpedagog som kan göra kartläggningar eller liknande, vi har någon som kommer ibland några timmar. Vi har en årskurs 3 där inga elever kan läsa i stort sätt för att det är fullständig kaos i deras klassrum, med elever som skriker, kastar stolar m.m
Det är ohållbart, personal med utbildning blir sjukskrivna pga den hårda belastningen. Så jag vill inte ställa grupper mot varandra, men något måste man ju göra.