• Anonym (TS)

Elever med diabetes assistent

Precis börjat arbeta på en ny skola och blir lite frågande till att alla bara med diabetes på skolan har varsin assistent så är med dom hela dagarna. 

Inget fel med det, men elever som får kraftiga utbrott, spottar, sliter av andra barn stora hårtussar, kastar stolar på andra barn och personal m.m dessa får på skolgården dela på en lärare per 50 elever. 

I klassrummet är lärare själva med 26-27 barn.

Säger inte att barn med diabetes inte ska få stöd och hjälp. Men hur har man prioriterat detta? Det har aldrig hänt något tidigare med dessa elever. Är det försvarbart att ha en assistent per elev med diabetes, medan barn som har omfattande beteendeproblem inte får någon resurs alls? 

• Svar på tråden Elever med diabetes assistent
  • Anonym (Konstigt)

Det låter väldigt konstigt måste jag säga. de flesta barn med diabetes behöver väl ingen assistent? Jag hade två killar med diabetes i min klass i mellanstadiet. De fick gå till skolsköterskan en gång om dagen och så fick de gå till matsalen och få mellanmål.  Men i övrigt var de precis som oss andra i klassen. 

Har ett par bekanta med typ1-diabetes nu i vuxen ålder. Båda män. De säger att det har hänt väldigt mycket inom diabetesbehandling sen de var barn. Men det låter konstigt om man skulle upptäckt något som gör att barn med diabetes numera behöver assistent måste jag säga. 

• Anonym (O)

När det är ont om resurser får man prioritera de fall som gäller liv och död. På många ställen hjälper elevassistenten till med allt möjligt i klassen, så att ha en assistent till någon elev hjälper ofta hela klassen. 

Men jag håller med dig om att hjälpen till barn med särskilda behov är alldeles för litet. Jag tror dock inte på assistenter egentligen. Det de flesta såna barn behöver är en liten klass med lärare som har kunskaper om deras behov. Den stress som helklassundervisning innebär för dessa barn avhjälps inte genom att en assistent hindrar barnet från att slåss. Barnet behöver en vardag som inte ger så mycket stress att det blir utbrott.

Förr gick flera av dessa barn i särskola. Det blev också fel eftersom de inte har IF. Ett tag fanns OBS-klasser och det är en sån lösning jag tror vore bäst. Man tog bort de klasserna och menade att det var utpekande. Men det är betydligt mer utpekande att vara det skitjobbiga barnet i klassen som de andra är rädda för. Och det är förödande för självbilden och den sociala utvecklingen. 

• Anonym (Diabetes)

För att barn med diabetes typ ett kan dö om man inte har stenkoll på den kanske? Särskilt innan de är väl inställda, fått pump/lärt sig själva att kontrollera värden eller märka när de har känningar. Hur kan folk inte förstå detta?

• Anonym (P)

Diabetes behandlas genom egenvård och under skoltid faller ansvaret för vården på skolan. Det är sen upp till skolan hur den vården ser ut. I vissa fall innebär det assistent och i andra fall att skolpersonal på olika sätt hjälper till. På mitt barns skola är två fritidspedagoger dedikerade till ett barn med diabetes. De två har ansvar över hans vård, vid sidan av att vara på fritids. Det ger så klart mindre tid till andra arbetsuppgifter.

• Ezmeraldah

Gäller det en friskola? Dessa "assistenter" ska väl vara till för hela klassen och hjälpa alla barn men ha extra koll på barnet med diabetes? Deras uppgift är väl inte bara att ta hand om barnet med diabetes? 

• Ezmeraldah
    Anonym (O) skrev 2025-02-15 09:30:01 följande:

När det är ont om resurser får man prioritera de fall som gäller liv och död. På många ställen hjälper elevassistenten till med allt möjligt i klassen, så att ha en assistent till någon elev hjälper ofta hela klassen. 

Precis så har jag uppfattat det. 

Att det kallas "diabetesassistent" tror jag handlar om att de har nån slags utbildning i diabetesvård och att det ska vara tydligt vem man ska vända sig till om barnet med diabetes får några symtom. Då vet alla att det är "dia-assistenten" Stina man ska ropa på. Även barnen vet det. Men i oftast klarar nog barnet att ha koll på sin diabetes själv och assistenten fungerar som en resurs för hela klassen. 
  • Anonym (P)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-15 10:00:41 följande:
    Precis så har jag uppfattat det. 

Att det kallas "diabetesassistent" tror jag handlar om att de har nån slags utbildning i diabetesvård och att det ska vara tydligt vem man ska vända sig till om barnet med diabetes får några symtom. Då vet alla att det är "dia-assistenten" Stina man ska ropa på. Även barnen vet det. Men i oftast klarar nog barnet att ha koll på sin diabetes själv och assistenten fungerar som en resurs för hela klassen. 
    Jag har en kompis vars barn har en egen assistent. Skolan valde att göra så, eftersom de inte kände att de kunde ansvara för vården på annat sätt.
  • Ezmeraldah
    Anonym (P) skrev 2025-02-15 10:01:46 följande:
    Jag har en kompis vars barn har en egen assistent. Skolan valde att göra så, eftersom de inte kände att de kunde ansvara för vården på annat sätt.
    En friskola? Assistenten kan ju fortfarande fungera som resurs för hela klassen. 
  • Anonym (P)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-15 10:03:38 följande:
    En friskola? Assistenten kan ju fortfarande fungera som resurs för hela klassen. 
    Kommunal. Nej, det här är en dedikerad resurs för diabetesen.
Svar på tråden Elever med diabetes assistent