Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Elever med diabetes assistent

När det är ont om resurser får man prioritera de fall som gäller liv och död. På många ställen hjälper elevassistenten till med allt möjligt i klassen, så att ha en assistent till någon elev hjälper ofta hela klassen. 

Men jag håller med dig om att hjälpen till barn med särskilda behov är alldeles för litet. Jag tror dock inte på assistenter egentligen. Det de flesta såna barn behöver är en liten klass med lärare som har kunskaper om deras behov. Den stress som helklassundervisning innebär för dessa barn avhjälps inte genom att en assistent hindrar barnet från att slåss. Barnet behöver en vardag som inte ger så mycket stress att det blir utbrott.

Förr gick flera av dessa barn i särskola. Det blev också fel eftersom de inte har IF. Ett tag fanns OBS-klasser och det är en sån lösning jag tror vore bäst. Man tog bort de klasserna och menade att det var utpekande. Men det är betydligt mer utpekande att vara det skitjobbiga barnet i klassen som de andra är rädda för. Och det är förödande för självbilden och den sociala utvecklingen. 

Svar på tråden Elever med diabetes assistent