Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Elever med diabetes assistent

Diabetes behandlas genom egenvård och under skoltid faller ansvaret för vården på skolan. Det är sen upp till skolan hur den vården ser ut. I vissa fall innebär det assistent och i andra fall att skolpersonal på olika sätt hjälper till. På mitt barns skola är två fritidspedagoger dedikerade till ett barn med diabetes. De två har ansvar över hans vård, vid sidan av att vara på fritids. Det ger så klart mindre tid till andra arbetsuppgifter.

• Anonym (P)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-15 10:00:41 följande:
    Precis så har jag uppfattat det. 

Att det kallas "diabetesassistent" tror jag handlar om att de har nån slags utbildning i diabetesvård och att det ska vara tydligt vem man ska vända sig till om barnet med diabetes får några symtom. Då vet alla att det är "dia-assistenten" Stina man ska ropa på. Även barnen vet det. Men i oftast klarar nog barnet att ha koll på sin diabetes själv och assistenten fungerar som en resurs för hela klassen. 
    Jag har en kompis vars barn har en egen assistent. Skolan valde att göra så, eftersom de inte kände att de kunde ansvara för vården på annat sätt.
  • Anonym (P)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-15 10:03:38 följande:
    En friskola? Assistenten kan ju fortfarande fungera som resurs för hela klassen. 
    Kommunal. Nej, det här är en dedikerad resurs för diabetesen.
  • Anonym (P)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-15 10:37:47 följande:

Så du menar att den andra gruppen inte handlar om liv och död? 

Det är en orimlig fördelning. 

Nej, det handlar inte om direkt liv och död för barn med NPF. Det är som att säga att ett vanligt handledsbrott är lika allvarlig som en öppen lårbensfraktur, och bör behandlas lika skyndsamt.
  • Anonym (P)
    Anonym (Ui) skrev 2025-02-16 10:48:09 följande:

Beror väl på ålder på barnen kanske, och de behöver absolut inte vara med barnen en längre period om det inte är väldigt svår diabetes. En närstående fick diabetes som åttaåring och hade med sig en förälder i skolan ett par veckor, sen skötte han allt själv. Det har i perioder varit svår diabetes. 

Återigen - ansvaret för barnets behandling av sjukdomen ligger på skolan under skoltid. Skolan beslutar hur den medicinska behandlingen ska se ut. 
Svar på tråden Elever med diabetes assistent