• Anonym (Besviken)

Min man ljög om diamantring

Min man friade till mig för ett år sedan, med en två-karats enstengsring. Han berättar stolt att han la hela sitt livs besparingar på detta. Jag har såklart sagt att det var för påkostat med cirka 300 000 kr på en ring. Det var det han sa att det kostade. 

Nu gjorde jag något dumt och rotade i hans mejl.. Jag blev nyfiken på priset och såg att det han sagt var en stor fet lögn. Diamanten är labbodlad och kostade inte mer än 40 000 kr. 

Jag hade varit helt ok med en labbodlad diamant eller en mycket mindre diamant OM han bara hade varit ärlig från början. Eftersom jag har snokat så kan jag inte direkt konfrontera honom. Men nu måste jag istället gå runt och vara besviken över att han ljuger rakt i mitt ansikte, än idag.

Varje gång jag tittar på ringen så känner jag bara att det var en lögn. Om han ljuger om detta, vad mer är han kapabel att ljuga om? 

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Min man ljög om diamantring
  • Bobo

Jag hade nog funderat på varför min man kände ett behov av ljuga om det här? Har han dålig självkänsla? Vill han, även i andra aspekter, verka flashig? Hur är jag själv? Är det viktigt för mig att ha dyra saker? Kan det ha påverkat honom?

Sedan hade jag pratat med honom. Varit ärlig. Ja, du snokade men... ja, han ljög. Ni kan kanske inte lita på varandra fullt ut, är det något ni kan jobba på?

• Anonym (Q)

Säg att du tänker försäkra ringen och undra om han har några intyg på dess äkthet så att du inte behöver värdera den själv.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Bxs)

Klurigt, på ett sätt hade jag blivit glad att det var en labbodlad diamant och inte en överprisad blodsdiamant som stöttar hemska förhållanden och som är prissatt över sitt värde. Hade ju uppskattat om mannen var ärlig från början, men hade varit ännu mer sur om han tvunget skulle köpa en "äkta" diamant.

• Anonym (a)

ja du och vad står det på försäkringen? för man försäkrar väl en 300 000 krs ring

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Jag skulle aldrig vilja/våga gå runt med en ring för 300 000, så av den anledningen hade jag tyckt det var bra. Däremot undrar jag hur väl ni känner varandra? Du litar inte på honom och rotar. Han ljuger väldigt grovt.

Ställ in bröllopet eller skjut åtminstone upp det ett par år och lär känna varandra. 
    Ett äktenskap i nuläget kommer med största sannolikhet inte fungera. Lycka till och lägg korten på bordet. Ni har båda gjort fel!

• Anonym (J)
    Anonym (Frida04) skrev 2025-02-15 18:46:05 följande:

Hade nog mest blivit besviken på att han pratade om hela sitt livs besparingar också visar det sig att det bara är runt 300 tkr det handlar om. Man får hoppas att han är ung.

Bara, driver du? Hoppas du själv har mer då, än jagar rika män.

Tror det mer vanliga är att man inte har det. 

• Anonym (J)

Varför kollade du hans mail? Tror du han är otrogen? Eller var det för du faktiskt ville få tag i nån form av kvitto på ringen? Fast hur visste du att det var i ett mail isåfall. 

Äh, säg att du vill ha ett bevis på äktheten bara.

• Anonym (Jo)
    Anonym (Frida04) skrev 2025-02-15 18:46:05 följande:

Hade nog mest blivit besviken på att han pratade om hela sitt livs besparingar också visar det sig att det bara är runt 300 tkr det handlar om. Man får hoppas att han är ung.

Håller med, inte för att jag bryr mig om värdet utan för lögnen.
Svar på tråden Min man ljög om diamantring