• Anonym (Besviken)

Min man ljög om diamantring

Min man friade till mig för ett år sedan, med en två-karats enstengsring. Han berättar stolt att han la hela sitt livs besparingar på detta. Jag har såklart sagt att det var för påkostat med cirka 300 000 kr på en ring. Det var det han sa att det kostade. 

Nu gjorde jag något dumt och rotade i hans mejl.. Jag blev nyfiken på priset och såg att det han sagt var en stor fet lögn. Diamanten är labbodlad och kostade inte mer än 40 000 kr. 

Jag hade varit helt ok med en labbodlad diamant eller en mycket mindre diamant OM han bara hade varit ärlig från början. Eftersom jag har snokat så kan jag inte direkt konfrontera honom. Men nu måste jag istället gå runt och vara besviken över att han ljuger rakt i mitt ansikte, än idag.

Varje gång jag tittar på ringen så känner jag bara att det var en lögn. Om han ljuger om detta, vad mer är han kapabel att ljuga om? 

Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Min man ljög om diamantring
  • Anonym (Bxs)
    Anonym (J) skrev 2025-02-15 19:14:20 följande:

Bara, driver du? Hoppas du själv har mer då, än jagar rika män.

Tror det mer vanliga är att man inte har det. 

Antagligen. Hade min kille varit så dum i huvudet att han la så mycket pengar på en ring så hade jag blivit besviken. Finns 1000 andra saker som är bättre att lägga de pengarna på.
  • Anonym (J)
    Anonym (Bxs) skrev 2025-02-15 19:29:51 följande:
    Antagligen. Hade min kille varit så dum i huvudet att han la så mycket pengar på en ring så hade jag blivit besviken. Finns 1000 andra saker som är bättre att lägga de pengarna på.
    Fast denna tjejen menade att han Bara hade 300k som besparingar och att det var dåligt/för lite pengar.
  • Anonym (Malin)

Jag hade frågat honom några gånger till, varför han la så mycket. Och verkligen pressat fram sanningen ur honom. Frågat om äkthetsbevis. 

Sen hade jag bett om kvitto ifall den ska försäkras. Allt för att få ur honom sanningen. Det luktar nämligen narcissist här.  För de vill inte göra rätt utan bara se ut eom om de gör rätt.

Det kanske verkar extremt. Men det är han och inte du som ljugit och gjort fel. 

• Anonym (E)

Hur kan man ta emot en ring som en man säger att han har lagt sitt livs besparingar på? 

Du måste ha givit ett materialistiskt intryck om han kände att han behövde ljuga om priset. Är det verkligen så viktigt för dig? Mäter du ditt eget värde i hur mycket en man betalar för dig? 

Visst vat det fel av honom att ljuga men fråga dig varför han gjorde det från början. 

Är ringen en symbol för er kärlek eller en ekonomisk ersättning till dig?

Det verkar vara en ytlig relation där du förväntar dig att mannen ska ruinera sig för att köpa en ring till dig och där han ljuger om priset. 

• Anonym (???)

Kan man utesluta möjligheten att din diamantring faktiskt var till 300K mens den odlade diamantring du så kvittot på var till någon annan?

• Fiona M

Prata med honom.
    Trassla inte in dig i fler lögner utan försök nysta upp allt ärligt nu.

• Goneril
    Anonym (???) skrev 2025-02-15 22:22:34 följande:

Kan man utesluta möjligheten att din diamantring faktiskt var till 300K mens den odlade diamantring du så kvittot på var till någon annan?

Det kan man genom att låta en juvelerare undersöka den. Då vet man om den är odlad. Den ska ju ändå försäkras och då måste en värdering ske. Om man kollar på nätet finns det solitärer, 1 karat,   top Wesselton för cirka 200.000.- men här hade ju TS hittat mail som visade 40.000.- vilket inte är lite det heller  men då är den odlad. Säkert är ringen vacker. TS får se till att briljanten har en säker infattning så hon inte tappar den.                                                                                                                                                                                   Jag fick en gång en ring med småbriljanter,  1 karat sammanlagt, som inramar en turmalin, också 1 karat. Den ringen är inte till närmelsevis så dyr som den TS fick, kan inte jämföras, men jag läste på lite när jag fick den, renhet osv.                                                                                                                                                                                  Det som bekymrar TS är att mannen ljugit, fast det vet hon ju inte förrän ringen värderats. Lite konstigt dock med konversationen som hon hittade, kan 40.000.- ha varit den första avbetalningen,? Hur som helst, jag skulle knappt våga bära den ringen, tänk om någon buse sliter den av fingret eller jag tappar den? Sen skulle jag inte vara bekväm med att  gå runt med mannens livs besparingar, jag skulle alltid känna mig "skyldig" på något vis, alltid i tacksamhetsskuld. Besviken skulle jag också vara, hade han inte mer pengar, och nu är han alltså pank! Detta förutsatt att han ska betala 300.000,-
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (:D)
    Anonym (Frida04) skrev 2025-02-16 00:00:08 följande:
    Väldigt mycket mer och det är ganska självklart om man har en vettig lön.
    Hur vettig lön har en 04a?
  • Anonym (J)
    Anonym (Frida04) skrev 2025-02-16 00:00:08 följande:
    Väldigt mycket mer och det är ganska självklart om man har en vettig lön.
    Fast att ha 300 000 sparat är faktiskt inte lite. 
Svar på tråden Min man ljög om diamantring