Inlägg från: Anonym (Annat perspektiv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annat perspektiv)

Min man ljög om diamantring

Känner att jag vill försvara TS lite här. Jag vet visserligen inte om jag tolkar detta eär, men jag tolkar det inte alls som att hon är besviken på att ringen inte kostade så mycket som han sa. Utan hon är besviken på lögnen. Och det kan jag förstå. 
    Sen tycker jag visserligen inte att det är ok att snoka heller. 

Tycker kanske ni ska försöka prata in just den bristande tilliten såväl varför han ljög som varför du snokade  

Och att beskylla TS för att det är hennes fel att han känner att han måste ljuga om att ha köpt något dyrare är väl inte heller juste. Hon kanske inte har gjort ett skit för att be om det. Det kan faktiskt vara 100% hans egen idé. 

Kan tex. vara något kulturellt. Tex så är det ju en oskriven regel i USA att kilen ska lägga 3 månadslöner på förlovningsringen. 🤷?♀️

Jag skulle däremot varken vilja ha diamant eller guld pga ?arbetsmiljöfrågor?
    Jag på och mitt ex körde rostfritt stål med en lite ?diamantlik? grej. 
    Vi valde att inte ruinera oss på ringar, utan spara det till bröllopet iställe, så vi inte blev ruinerade på det. 

Anonym (trixig) skrev 2025-02-17 07:40:33 följande:
    Det är inte en oskriven regel.

Det är en av världens mest framgångsrika tidiga reklamkampanjer för att öka försäljningen av briljanter under depressionsåren, skriven av DeBeers-monopolet. De började på 1930-talet och då var det en månadslön som gällde. Samtidigt fick man in i kundernas medvetande att det måste vara en briljant i ringen- innan dess hade många släta enkla ringar.

Det gick över förväntan så längre fram höjde de ribban, på 80-talet blev det två månadslöner och sedan det ni hör idag, vilket hela USAs befolkning framgångsrikt indoktrinerats med att hålla för sanning. 

I praktiken är det dock inte tre månadslöner som läggs på ringar i varken UK eller USA, snittet stannar på knappt en månadslön i UK och drygt en månadslön i USA, med de siffror jag hittade.

Ahhh, intressant. Tack, det visste jag inte att det var därifrån det kom. Bara något jag hör så många gånger, men aldrig kikat mer på var det kom eller så. 

Men bra ju att det inte görs så  

Anonym (:D) skrev 2025-02-17 07:28:54 följande:
    Bra att du vägrar guld och blodsdiamanter👍 Önskar fler vore som du. Men folk är ofta oupplysta eller skiter totalt i om de bidrar till elände.
    Ellerhur. Det är ju inte så att det bara är konfliktdiamanter som är horribla omständigheter kring. 
Svar på tråden Min man ljög om diamantring