• Anonym (Tygbinda)

Tygbindor?

Har alltid använt tamponger och bindor vid mens, men senaste året har underlivet blivit känsligt. Jag såg på nätet om att det finns tygbindor som är gjorda av bomull och ska vara snällt för underlivet under mensen.
    Jag köpte hem nu tills nästa mens, men undrar om det har hjälpt någon t.ex vid minskade svampinfektioner, klåda? 

Hur många bindor ska man helst ha under mensen? 

• Svar på tråden Tygbindor?
  • Anon0141

Har använt tygblindor i 10 år snart. Har 6 par "dag" och 3 "natt" men kombinerar oftast med menskopp och menstrosor under de första dagarna. Har inte haft problem med svamp sedan jag bytte. Är dock gravid nu så kanske minns fel 😅 vet att jag i någon period hade besvär med klåda men hjälptes av att jag bytte binda oftare och "luftade" när det gick.

• Anonym (C)

Hur många man behöver beror på hur mycket man blöder och hur ofta man vill och kan tvätta. Jag har 7 nattbindor och ca 25 dagbindor och brukar tvätta en gång efter första 2-3 dygnen, men jag tror att de nog skulle kunna räcka hela veckan om jag snålade lite.

Jag har kört med tygbindor sedan 1997, så jag minns knappt hur det var innan. :) Men när jag någon gång använt en engångsbinda så har det känts rätt svettigt.

Ett annat alternativ är menskopp. Jag har aldrig fått det att funka för mig, men jag vet att det är en välsignelse för många. Och så finns det ju menstrosor också nuförtiden. Jag, som blöder rätt mycket och behöver byta mensskydd flera gånger på en arbetsdag, tycker att det verkar meckigt. Men blöder man lite kan det säkert funka.

• Anonym (Tygbinda)
    Anon0141 skrev 2025-02-16 15:14:34 följande:

Har använt tygblindor i 10 år snart. Har 6 par "dag" och 3 "natt" men kombinerar oftast med menskopp och menstrosor under de första dagarna. Har inte haft problem med svamp sedan jag bytte. Är dock gravid nu så kanske minns fel 😅 vet att jag i någon period hade besvär med klåda men hjälptes av att jag bytte binda oftare och "luftade" när det gick.

Super, då ska jag köpa flera par :)
    Hur fungerar menstrosan, är den mer tät? Kollade att det fanns och funderat på att köpa det med, då jag blöder mycket 2 första dagarna. 
  • Anonym (Tygbinda)
    Anonym (C) skrev 2025-02-16 20:01:20 följande:

Hur många man behöver beror på hur mycket man blöder och hur ofta man vill och kan tvätta. Jag har 7 nattbindor och ca 25 dagbindor och brukar tvätta en gång efter första 2-3 dygnen, men jag tror att de nog skulle kunna räcka hela veckan om jag snålade lite.

Jag har kört med tygbindor sedan 1997, så jag minns knappt hur det var innan. :) Men när jag någon gång använt en engångsbinda så har det känts rätt svettigt.

Ett annat alternativ är menskopp. Jag har aldrig fått det att funka för mig, men jag vet att det är en välsignelse för många. Och så finns det ju menstrosor också nuförtiden. Jag, som blöder rätt mycket och behöver byta mensskydd flera gånger på en arbetsdag, tycker att det verkar meckigt. Men blöder man lite kan det säkert funka.

Köpte 3 par nu, mest för att testa på när jag får min mens snart. Jag blöder rätt mycket första dagarna så måste nog köpa på mig flera stycken. 

Vad härligt att det funkar så bra för många, önskar att jag hade vetat om detta tidigare :) 

Har läst om menskopp, men är osäker om det skulle funka för mig med känsligt underliv. Hur länge håller tygbindor och menstrosor? Behöver man köpa nya ofta? 
  • Anonym (C)
    Anonym (Tygbinda) skrev 2025-02-16 21:11:48 följande:
    Behöver man köpa nya ofta? 
    Jag tror att mina har klarat sig i sisådär 5-8 år innan de börjat läcka så smått (och då har jag kunnat använda dem som trosskydd, i slutet av mensen, eftersom de fungerat i övrigt). Men jag har inte riktigt hållt räkningen.
  • Anonym (Tygbinda)
    Anonym (C) skrev 2025-02-16 21:34:24 följande:
    Jag tror att mina har klarat sig i sisådär 5-8 år innan de börjat läcka så smått (och då har jag kunnat använda dem som trosskydd, i slutet av mensen, eftersom de fungerat i övrigt). Men jag har inte riktigt hållt räkningen.
    Vad bra då vet jag, väldigt lång hållbarhet :)
Svar på tråden Tygbindor?